לפרמיירליג עדיין קצת קשה עם ההמצאה שנקראת אינטרנט

אחרי מלחמת החורמה שניהלה בנוגע לשידורי "סטרימינג", שספיחיה הגיעו גם לישראל - כעת הליגה האנגלית מנהלת קמפיין נגד סרטוני רשת של 6 שניות

קי סונג יונג, סוונזי, פרמיירליג / צלם: רויטרס
קי סונג יונג, סוונזי, פרמיירליג / צלם: רויטרס

במאי 2012, מלחמת החורמה של הפרמיירליג נגד מפירי זכויותיה באינטרנט עוררה הדים אפילו בישראל הקטנה. בפסק דין תקדימי שניתן בבית המשפט העליון, נקבע איסור על אתרי אינטרנט שיושבים על שרתים מקומיים להקרין את משחקי הליגה האנגלית הבכירה, בחינם או בתשלום - באמצעות שידורי "סטרימינג". זאת זכר לפרשת Livefooty - האתר הישראלי שבפרמיירליג דרשו לחשוף את זהות מפעילו.

פאסט-פורוורד שנתיים קדימה - ומתברר כי בפרמיירליג לא נחים לרגע במאבק סביב זכויות יוצרים. ביום שישי האחרון, ערב מחזור הפתיחה של עונת 2014/15, הוציאה הליגה הודעה יח"צנית נרחבת במסגרתה הזהירה את צופיה ברחבי העולם מפני העלאה לרשת של סרטונים קצרים ממשחקים, באמצעות שירות Vine שבבעלות ענקית המיקרו-בלוגינג טוויטר. "זה מנוגד לחוק", אמר ל-BBC דן ג'ונסון, קצין התקשורת של הפרמיירליג. "מדובר על הפרת זכויות, ואנחנו לא ממליצים לאוהדים לעשות משהו לא חוקי. אני יודע שזה נשמע כאילו אנחנו משביתי שמחות, אבל אנחנו חייבים להגן על נכסי הקניין שלנו". יש לציין כי אורכם המקסימלי של סרטוני Vine הוא שש שניות.

רק שבדיוק כמו בנושא ה"סטרימינג", בו מגלה הפרמיירליג קשיים רבים להילחם בהיקפי התופעה (קל לפתוח אתר אינטרנט שמשדר ישירות משחקים ללא אישור, אך קשה, ארוך ומורכב לבצע הליך משפטי שיוביל לסגירתו) - גם בנושא הסרטונים הקצרים נתקלת הליגה האנגלית בבעיה "קטנה": בעיית מבחן המציאות. השער הראשון של עונת 2014/15 (שערו של קי סונג יונג הדרום קוריאני באולד טראפורד מול מנצ'סטר יונייטד, במשחק הפתיחה של הליגה) הפך לזמין לצפייה על-ידי משתמשי טוויטר שהעלו אותו, באמצעות Vine, דקות ספורות לאחר שנכבש. על-פי סוכנות "בלומברג", קטע שהועלה לרשת על-ידי משתמש Vine, בו נצפים גללים של ציפור נוחתים על קשר יונייטד אשלי יאנג - זכה ליותר מ-14.1 מיליון צפיות.

בינתיים, בפרמיירליג לא מאיימים לפתוח בהליכים משפטיים נגד משתמשי Vine הסוררים, אך הבהירו בהודעתם כי "אנו פועלים בשיתוף פעולה עם מפעילי הרשתות החברתיות על מנת להסיר מהרשת סרטונים פיראטיים. אנו מקווים שהאוהדים מבינים את הצורך שלנו לשמור על המודל הכלכלי שהוא זה שיוצר את הכדורגל שהם כל כך אוהבים". זכויות השידור של הפרמיירליג, כידוע, הן היקרות ביותר בכדורגל העולמי: שוות למעלה מ-5 מיליארד ליש"ט בשלוש עונות, סכום שכולל בתוכו גם את זכויות הניו-מדיה השונות. רוב הסכום הזה עושה דרכו ל-20 המועדונים המשתתפים בליגה, במה שהופך אותה לעשירה והחסונה ביותר כלכלית בענף.