מסתמן: כל שקית ניילון בסופר תעלה לכם 30 אגורות

הצעת החוק למיגור שקיות ניילון: שר הכלכלה, נפתלי בנט, והשר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, סיכמו כי ההיטל על כל שקית יעמוד תחילה על 30 אגורות, יירד לאחר שנתיים ל-20 אגורות, ולבסוף, כעבור 4 שנים, יתקבע על 10 אגורות

עמיר פרץ / צלם:  איל יצהר
עמיר פרץ / צלם: איל יצהר

בתום התדיינות ארוכה לגבי פרטי הצעת החוק למיגור שקיות ניילון, הושגו הבנות לגבי תמחור השקיות לצרכן: שר הכלכלה נפתלי בנט והשר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, סיכמו כי ההיטל על כל שקית יעמוד תחילה על 30 אגורות, יירד לאחר שנתיים ל-20 אגורות ולבסוף, כעבור 4 שנים, יתקבע על 10 אגורות. כעת יסיר השר בנט את הערר שהגיש על אישור החוק בוועדת השרים לחקיקה.

ההצעה עצמה קובעת כי על כל שקית ישלמו הצרכנים את ההיטל המדובר, כאשר במקום שקיות חד-פעמיות יחלקו רשתות השיווק סלים רב-פעמיים לכלל ציבור לתקופה מוגבלת וללא תשלום. רשתות השיווק לא יוכלו למכור שקית גופייה בפחות מגובה ההיטל - שחלקו יופנה לסיוע ליצרני שקיות הניילון. מנגד טוענים בפורום יצרני השקיות כי החוק יפגע בתעשיית יצור שקיות הניילון המקומית, ולא בהכרח יביא לתועלת אקולוגית כפי שמקובל לומר.

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "אין מחלוקת על חשיבותו של חוק השקיות, אך דרשנו לממש אותו בלי לפגוע בצרכן באופן לא מידתי. בסיכום אליו הגענו עם השר להגנת הסביבה, הופחת סכום ההיטל כפי שנדרש על ידינו בערר ל-10 אגורות. אני מאמין שבכל החלטה שאנו מקבלים כממשלה וכמחוקקים, הפחתת נטל יוקר המחיה צריכה לעמוד לנגד עינינו וכך נהגתי גם כאן".

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "השימוש בשקיות הגופייה הפך להתמכרות שהפכה לתלות מסוכנת ומזהמת. כעת כל הממשלה מאוחדת למיגור מפגע השקיות ולהצבת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בתחום. אני רגיש לטענות יצרני השקיות בישראל ואדאג שיפוצו על מנת שלא ייגרם להם נזק והם יהיו חלק מהתשובה בשוק החדש שייווצר".

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה, ובסך-הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה.