נחתם הסכם הבראה לדואר ישראל: 1,200 עובדים יפוטרו; השירות לאזרח ישופר

שר התקשורת ויו"ר ההסתדרות הגיעו להסכמות על פיטורי עובדים, הארכת שעות הפעילות ומכירה של עד 40% ממניות החברה עלות הרפורמה: כ-700 מיליון שקל

המשבר בין המדינה לדואר ישראל הגיע רשמית לסיומו. במסיבת עיתונאים שכינסו הבוקר (ג') שר התקשורת גלעד ארדן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הם הציגו את עקרונות הסכם ההבראה לחברת דואר ישראל. ההסכם הוא בגדר הסכם עקרונות, שלאחריו יימשך המשא ומתן לאחר שיתקבל אישור מבית המשפט.

בעקבות זאת, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הורה להפסיק לאלתר את העיצומים בדואר ובשירות המדינה. על אף שבמסגרת הרפורמה יפוטרו 1,200 מעובדי הדואר, אמר ניסנקורן, כי "היום הוא יום של ניצחון לצדק החברתי. הצלנו את חברת הדואר והצלחנו למנוע את פיטוריהם של עובדים מסורים. הדרך שעברנו בשבועות האחרונים היא חלק ממאבק עקרוני שמנהלת ההסתדרות על החזרת כבודם האנושי של העובדים בישראל. עובדים הם לא חלקי חילוף. לא רק מנענו היום את פירוקה של חברת הדואר, אלא דאגנו גם להסכמות המעגנות את שיפור השירות לאזרחים. הוכחנו כי תוכנית הבראה טובה היא תוכנית שאפשר להשיג אותה רק בדרך אחת - דרך של הסכמה עם העובדים ועם ההסתדרות".

על פי ההסכם החדש, שעות הפעילות בסניפי הדואר יורחבו ומספר פעמים בשבוע הסניפים יהיו פתוחים עד השעה 20:00 בערב. זמן ההמתנה הממוצע בסניפים יעמוד על 10 דקות (במדידה יומית לסניף). בנוסף, חברת הדואר תציב מכונות אוטומטיות לחלוקת דברי דואר בסניפים. גם דואר דחוף שאמור להגיע תוך 24 שעות יקודם.

המדינה וההסתדרות הסכימו עוד על הקצאה של עד 20% ממניות הדואר למשקיע פרטי ולאחר מכן לערוך הנפקה בשיעור של לא יותר מ-40% מסך המניות, כך ששיעור החזקות המדינה בדואר לא יפחת מ-60%.

כן סוכם, על שיפור בדרך עבודת הדוורים במטרה להגדיל את יעילותם ולהרחיב את דברי הדואר הנמסרים בבתים - הדוורים יחלקו דברי דואר רשומים במשקל של עד קילו, דברי דואר עד קילו למגזר העסקי ודברי דואר עד חצי קילו למגזר הפרטי. שיעור מסירת דברי הדואר הרשום המחולק על ידי הדוורים בבתים יעמוד על 90% מסך כל דברי הדואר הרשומים המיועדים לחלוקה - מה שיסייע בהפחתת מספר הביקורים בסניפים ויוריד עומס מהסניפים.

עוד הוסכם, על שימוש ברשתות שיווק חיצוניות למתן שירותי אשנב ולמסירה וקבלה של דואר - חנות בתוך חנות. במסגרת ההסכם יופרד בנק הדואר מהסניפים, ויינקטו צעדים להפיכתו לשחקן תחרותי בשוק.

עלות הרפורמה הינה כ-700 מיליון שקל שייפרסו על פני כמה שנים, ותממן בעיקר את פיצויי הפרישה לעובדים. חלק מהתמורה יגיע כתוצאה ממכירת 20% ממניות הדואר למשקיע פרטי. כ-1,200 מעובדי הדואר יפוטרו מתוך 6,000 עובדי דואר. המדינה וההסתדרות ימשיכו במו"מ באשר לקביעות של כ-500 עובדים.

ארדן: שיפור השירות לצרכנים

שר התקשורת גלעד ארדן אמר במסיבת העיתונאים, כי "אני מברך על ההסכם שהושג ועל הרצון הטוב שגילו הצדדים המעורבים... אני חושב שבהסכם שאליו הגענו ישנם הישגים משמעותיים שיקצרו את התורים, יקצרו את זמני ההמתנה ויעמידו סטנדרטים חדשים של שירות בחברת דואר ישראל".

לדבריו, "ההסתדרות הכירה בכך שאי אפשר להמשיך באותה צורת עבודה וגם אם נעשו מאמצים כבדים, לא תמיד התאפשרו התאמות וההסתדרות גילתה אחריות. השגנו הסכם מצוין. גם בעלי האג"ח ייצאו מרוצים שמבטיחים את החזר החוב שלהם".

לדברי אמיר לוי, ראש אגף התקציבים באוצר, "וידאנו שהחברה תעבור לאיזון בשנה הבאה וב-2016 תעבור לרווח. החברה פועלת בסביבה משתנה וכדי שהדואר יצליח לנצל את השינויים, היה חשוב להשלים את המו"מ ולוודא שהחברה תגיע לאיזון ולרווח. לגבי איכות השירות, זה לקח זמן כי לכל דבר יש מחיר ורצינו לוודא שאנחנו משיגים תוצאה יעילה - ואני חושב שהגענו להסדרים מאוזנים. בראייה ארוכת טווח נכניס שותף פרטי כדי לעשות קפיצת מדרגה. יש מחויבות שלנו שהחברה גם תונפק בבורסה והציבור יוכל להיות שותף".