אושר בקריאה ראשונה: שקית ניילון בחנות תעלה 30 אגורות

עפ"י החוק של עמיר פרץ, על כל "שקית גופייה" יוטל היטל שיילך ויירד בהמשך, ובמקביל כל משק-בית יקבל בחינם 7 סלים רב-פעמיים מחומרים הניתנים למיחזור

החוק למיגור שקיות הפלסטיק אושר אמש (ב') בקריאה ראשונה בכנסת, ברוב של 39 חברי כנסת וללא מתנגדים. כעת מכינה אותו ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית. עוד לא ידוע מתי תתקיים ההצבעה, אך היוזמים מקווים שהחוק ייכנס לתוקף בינואר.

על-פי החוק, על כל "שקית גופייה" בחנות יוטל היטל בסך 30 אגורות, שיילך ויירד עם הזמן, ובמקביל כל משק-בית יקבל חינם 7 סלים רב-פעמיים איכותיים מחומרים הניתנים למיחזור.

במקביל למהלך יעלה קמפיין טלוויזיוני שיפרט על המהלך ויקרא להפחית את השימוש בשקיות הגופייה.

ההיטל יירד הדרגתית: תחילה הוא יעמוד על 30 אגורות, אחרי שנתיים יירד ל-20 אגורות, ו-4 שנים מרגע כניסת החוק לתוקף הוא יתקבע על 10 אגורות. הרשתות לא יוכלו למכור שקית גופייה בפחות מגובה ההיטל.

לפני כחודשיים חתם השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, על אמנה עם מנהלי רשתות השיווק, הקובעת כי הרשתות יחלקו לציבור על חשבונן סלים רב-פעמיים חינם. כל משק-בית יקבל תלושים המאפשרים לו לקבל חינם 7 סלים המסוגלים לשאת עד 20 ק"ג כל אחד ועשויים כולם מחומר מתמחזר.

הסלים שיחולקו יהיו משני סוגים: "רב-סל" קשיח המיועד לקניות הגדולות; ו"שיק-סל" - סל מעוצב מתקפל שניתן להכניס לכיס ולבצע באמצעותו קניות מזדמנות. עוד הוחלט כי הכספים שייגבו בגין ההיטל ישמשו למימון מנגנון סיוע ליצרני שקיות הניילון החד-פעמיות.

"תוך מספר חודשים לא יחלקו יותר שקיות בבזבזנות במכולות וברשתות השיווק", אומר השר פרץ. "כל חבר כנסת שהצביע בעד החוק שותף למאבק בהתמכרות שהפכה לתלות מסוכנת ומזהמת. אנו נאבקים בתופעה שהפכה לסמל לבזבזנות וגבתה מחירים סביבתיים קשים. אני רגיש לטענות יצרני השקיות בישראל, אבל אסור לעצור את קידום החוק שיטיב עם הציבור ועם הסביבה".

המתנגדים: מדובר במס שיכניס הון

ישראלי צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה, ובסך-הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה.

לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הניילון חינם.

מנגד, קמה התנגדות גורפת מצד יצרני השקיות ומטעם גורמים המציגים מחקרי נגד השוללים את יעילות החוק, וסמוך להגשת החוק להצבעה מציגים בפורום יצרני ומשווקי שקיות באיגוד לשכות המסחר דוח חדש שערך הכלכלן פרופ' שמואל סלבין, בנושא המשמעויות הכלכליות של הצעת החוק.

הדוח שולל את יעילות החוק ומעלה כנגדו נקודות שונות: ראשית, קיימת כיום תשתית חוקית בדמות חוק האריזות שנחקק לפני 3 שנים - המאפשרת לטפל בצורה יעילה בזיהום הנגרם משקיות גופייה, כך שתמוהה לדבריו הבחירה בחקיקה נוספת.

ההיטל המוצע בחוק, קובע סלבין, אינו מידתי ביחס לעלות השקית - כ-5 אגורות, ומדובר למעשה בהעלאת מיסים במסווה סביבתי.

מנסחי החוק עצמם מעריכים את ההכנסות ממס זה בכמעט 1.3 מיליארד שקל רק בשנה הראשונה, ובכל שנה ואילך עוד 300 מיליון שקל. לדברי סלבין, זהו מס עקיף ורגרסיבי הפוגע בשכבות החלשות.

עוד נטען בדוח כי שיטת הגבייה יוצרת בעיות תזרים ומימון משמעותיות ליצרנים, כשעלויות המימון שייגרמו כתוצאה מיישום החוק עשויות להעביר את התעשייה המקומית ממצב של רווח להפסד.

שיטת הגבייה אף תביא, לטענת החוקרים, לעידוד הברחות מהשטחים ולכניסת עבריינים לתחום: היטל בגובה שנקבע ייצור תמריץ לעבור על החוק ואפשרות ליהנות מהפער בין מחיר המכירה לצרכן למחיר בייצור, מבלי להעביר את התשלום על-פי החוק.