נחשפו תכנוני המס הגדולים; מה מחפשת שרי אריסון בלוקסמבורג?

28 אלף עמודים במסמכי ICIJ חושפים את מאות החברות הגלובליות שמבצעות תכנוני מס בהיקפים אדירים

שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא
שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא

שרי אריסון רשמה את חברת מיה (Miya), חברת המים מקבוצת אריסון, במקלט מס בלוקסמבורג במטרה לשלם שיעורי מס נמוכים - כך חושפים מסמכים שפרסם ארגון ICIJ, ובהם רשימה של חברות גדולות רבות מכל העולם שמצאו מקלט במס בלוקסמבורג.

לוקסמבורג מציעה שיעורי מס נמוכים ומהווה מוקד משיכה עבור חברות המבצעות תכנוני מס. בין החברות המוזכרות במסמכים ניתן למצוא את פפסי, איקאה, פדקס ועוד כ-340 חברות שמצאו מקלט מס בלוקסמבורג, מדינה קטנה עם כ-550 אלף תושבים אך עשירה מאוד הודות להפיכתה למקלט מס גלובלי.

ב-ICIJ מעריכים כי החברות הללו ניתבו ללוקסמבורג מאות מיליארדי דולרים מפעילותן ברחבי העולם וחסכו תשלומי מס בהיקף של מיליארדים.

המסמכים שחשף הארגון הם באורך של כ-28 אלף עמודים, אותם אספו וניתחו 80 עיתונאים מ-26 מדינות.

לרשימת כל החברות המוזכרות בדוח לפי סקטורים - לחצו כאן

הארגון חושף מעורבות של פירמת רואי החשבון PwC שייעצה למאות חברות גלובליות. לפי הארגון, יועצי המס של PwC גיבשו אסטרטגיות עבור אותן חברות על מנת שאלה ישלמו מסים נמוכים יותר.

ב-ICIJ טוענים כי "PwC מוכרת את לוקסמבורג כמקום עם 'גמישות ורשויות מסבירות פנים' שאפשר 'להגיע אליהם בקלות', והיא מציעה 'תהליך קבלת החלטות מהיר'".

אחת הדוגמאות המובאות בדוח כי של חברת Coach מניו-יורק שיצרה שתי ישויות בלוקסמבורג על מנת להעביר רבע מיליארד אירו מהונג-קונג בשנת 2011 וכמיליארד אירו ב-2013. אחת הישויות הללו פעלה כמעין בנק פנימי בלוקסמבורג. המסמכים מראים כי בשנת 2012 החברה שילמה מס בהיקף של 250 אלף אירו בלבד על רווחים של 36.7 מיליון דולר - שיעור מס של פחות מ-1%.

דוברת קבוצת אריסון מסרה בתגובה: "מיה היא חברה בינלאומית המבצעת פרויקטים של תשתיות מים ברחבי העולם ומחוץ למדינת ישראל. החברה מעסיקה מאות עובדים ברחבי העולם במסגרת הפרויקטים הבינלאומיים - ובהתאם מבנה ההחזקות שלה".