מותר גם להחמיא לבלאטר? 16 שנה - וגידול של 1,250% בהכנסות המונדיאל

אינספור פרשיות שחיתות נקשרו לפיפ"א בתקופת כהונתו של הנשיא השווייצרי - אבל דבר אחד הוא בהחלט יודע: כיצד להגדיל את המחזור

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צלם: רויטרס

ספ בלאטר הוא בעל התפקיד הכי עוצמתי בכדורגל העולמי - לפחות בכל הקשור לאספקטים הפוליטיים של הספורט הפופולרי ביותר בתבל. במקביל, השווייצרי בן ה-78 הפך גם לאחת הדמויות המושמצות ביותר בענף, עקב חשדות לאינספור פרשיות שחיתות בתקופת כהונתו כנשיא פיפ"א.

רק שככל שזה נוגע לצד הכלכלי של העסק - בלאטר הוא כנראה מנהל משכמו ומעלה. מאז שנכנס לתפקידו, בקיץ 1998, הצליח להקפיץ את המחזור של טורנירי המונדיאל - מקור ההכנסה הראשי של פיפ"א - בקרוב ל-1,250% (!).

הנתונים: המחזור שהשיג גביע העולם של 1998, האחרון תחת שרביטו של קודמו של בלאטר בתפקיד, ז'ואאו האבלנז' הברזילאי, הסתכם ב-247 מיליון אירו בלבד; ואילו מונדיאל 2014, שנערך הקיץ - כבר המריא אל 3.330 מיליארד אירו.

כבר במונדיאל הראשון "של בלאטר", יפן/דרום קוריאה 2002, קפצו ההכנסות מבחינה משמעותית - אל 1.19 מיליארד אירו.

נכון שלא ניתן לייחס את כל הקרדיט על כך לבלאטר, שנהנה מהצמיחה האדירה של שוק הטלוויזיה בשנים הללו (אלו היוו 58.2% מההכנסות של מונדיאל 2014 בברזיל - והגיעו ל-1.941 מיליארד אירו). יחד עם זאת, בלאטר הוביל בקדנציות שלו שני אפיקי הכנסה חדשים: "רישוי" (Licensing), אליו נכנסות בין היתר מכירות מרצ'נדייז של המונדיאל, כמו גם שיתופי הפעולה המיתוגיים של פיפ"א עם חברות שונות, למשל חברת משחקי הווידאו EA Sports (תחום ה"רישוי" הכניס 61.4 מיליון אירו במונדיאל 2014); ו"אירוח יוקרה" (Hospitality) - מכירת כרטיסי VIP והשכרת תאי צפייה למשחקי גביע העולם ליחידים וחברות (140.4 מיליון אירו במונדיאל ברזיל).

בלאטר צפוי להיבחר לקדנציה נוספת כנשיא פיפ"א, לאחר הבחירות שייערכו ב-29 במאי 2015 בקונגרס של הארגון העולמי שייערך בציריך, שווייץ. בינתיים עושה רושם שרק מועמד אחד ירוץ מולו: ז'רום שמפיין הצרפתי, יד ימינו לשעבר.