כחלון: "גם אם מחירי הדירות ייפלו ב-25% לא יהיה משבר"

כחלון על הרשימה שהוא מרכיב: "מדובר באנשים נקיי כפיים שלא חייבים כלום לטייקונים או לאיזה מנכ"ל"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

"איפה שאפשר להקל שיקלו, אבל קודם שיורידו את המע"מ על המים. ערב בחירות... בסדר..." - כך הגיב היום (ב') משה כחלון להבטחה של רה"מ נתניהו הבוקר להוריד את המע"מ על מוצרי מזון בפיקוח.

"לא הפתיעה אותי ההליכה לבחירות", אמר כחלון בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", בשיחה עם חגי גולן. "לא הופתעתי מהתאריך, הופתעתי מהסיבה".

- מה הסיבה?

"הבסיס הוא שבאמת הם לא הסתדרו ולאחר מכן כל מפלגה הצביעה נגד מפלגה אחרת".

- מה מאפיין את הרשימה שאתה מרכיב?

"זה ייסגר בשבוע הבא אבל מדובר באנשים נקיי כפיים שלא חייבים כלום לטייקונים או לאיזה מנכ"ל. הם יגיעו כי הם טובים, לא כי הם חברים שלי. טובת הציבור לנגד עיניהם".

- עם מי תשב אחרי הבחירות?

"אני לא פוסל אף אחד, כולל נתניהו".

- למה לדעתך דברים לא זזו אחרי המחאה החברתית?

"השיח החברתי היה הרבה לפני כן, אבל התקשורת לא הייתה שם... למה דברים לא זזו? חלק אכן זזו אבל לא היה מי שייקח את זה עד הסוף. היה צריך לעשות איזו פריצה של המסגרת. המחאה הגיעה בעקבות משבר וכשיש משבר נותנים טיפול בשוק. היה צריך להזרים כסף, לפתור הרבה בעיות - של הדיור, המזון ועוד".

- מחירי הדיור עולים למרות כל התוכניות...

"הממשלה הייתה יכולה לעשות יותר בנדל"ן ולא עשתה. כולם מבינים שהבעיה היא מינהל מקרקעי ישראל ושיווק הקרקעות. כל יום שומעים ששיווקו 100 אלף יחידות דיור. תשאלו כמה הם מסרו. כמה מפתחות מסרו? עד שלא יקצבו לקבלנים בזמן ויגידו להם תוך שנה הדירה גמורה - הם ימשיכו לספסר בקרקעות".

- יכול להיות שגורמים מסוימים לא רוצים לראות ירידה חדה במחירי הדירות?

"יש כרית מספיק גדולה לבנקים ולמוסדות הפיננסיים להוריד את המחירים. אני חושב שבירידה של 25% במחירי הדירות לא תיווצר בעיה".

- בוא נדבר על הבנקים. אתה חושב שאתה יכול להביא למצב של תחרות בבנקים והאם לדעתך זה משהו שיכול להתקרב למה שקרה בסלולר?

"ראשית צריך להסיר את החסמים של מעבר מבנק לבנק. אי אפשר לעבור בנק. 5 מיליארד שקל בשנה עמלות - על מה? יש עמלת אשראי ויש גם עמלת אי-ניצול אשראי. למה? כי נותנים להם. הפיקוח על הבנקים אחראי ליציבות הבנקים; אם היה מפקח על שוק הסלולר לא הייתה רפורמה כי הוא היה אומר שחברות יתמוטטו. הנה, שום חברת סלולר לא נפלה".