לאומי מודה בסיוע להעלמת מס בארה"ב: ישלם 1.3 מיליארד שקל

הרשויות בארה"ב הודיעו הלילה רשמית על ההסדר, שאינו כולל פטור לנושאי משרה בבנק

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

הרשויות בארה"ב הודיעו היום (ב') רשמית על ההסדר עם בנק לאומי בנושא החקירה על מעורבות הבנק בסיוע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס.

מההסדר עולה כי בנק לאומי ישלם קנס של 270 מיליון דולר, שהם כ-1.06 מיליארד שקל. לכך יש להוסיף הוצאות משפטיות של הבנק בגובה המוערך במעל ל-200 מיליון שקל, כך שסך הנזק מהפרשה מגיע ל-1.3 מיליארד שקל. ככל הידוע, לאומי כבר הפריש בעבר את הרוב המוחלט של הסכום בדוחותיו.

הקנס מורכב מהחלוקה הבאה: 71 מיליון דולר השבת מס לרשויות המס, 157 מיליון דולר קנס של לאומי שווייץ בהתאם לנוסחה, הנשענת על היקף החשבונות הבעייתיים שהיו בבנק ומועד פתיחתם ועוד 41 מיליון דולר קנס כללי.

חלק נוסף בהסדר כולל הבנות על הפיקוח של הבנק מול הרשויות בארה"ב. במסגרת זו הוחלט כי ימונה נושא משרה ייעודי שיעבוד מול הרשויות האמריקאיות ויהיה אחראי על יישום כללי ה-FATCA (כללים במסגרתם צריך הבנק לוודא כי נכסי לקוחותיו האמריקאיים דווחו לרשויות המס).

בנוסף ימונה קצין FATCA בכל שלוחה או חברה-בת, אשר ידווח ישירות לקצין הציות הראשי באותה שלוחה.

לאומי גם התחייב לא לפתוח חשבונות ללקוחות אמריקאים, אלא בתנאים שיבטיחו כי החשבון יהיה מוצהר לרשויות המס האמריקאיות, וכן לסגור חשבונות של לקוחות אמריקאים המוגדרים כסרבני תשלום מס.

בלאומי מציינים כי ההסדר אינו כולל מגבלה על פעילות הבנק בארה"ב, וכי ההסדרים אינם מעניקים פטור כלשהו לנושאי משרה או עובדים בקבוצה.

בזאת מסתיימת פרשה שהחלה לפני קרוב ל-3 שנים, ובמסגרתה נחקר הבנק בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים בהעלמת מס מהרשויות בארה"ב בין השנים 2002-2010, שנים בהם נוהל הבנק על-ידי גליה מאור.

לאומי נחקר עם עוד שורה של בנקים, כאשר חקירה שכזו מתנהלת גם כנגד שני בנקים ישראלים - פועלים ומזרחי-טפחות, שם החקירה בשלב מוקדם יותר מלאומי, ולא ברור מה הגובה שייאלצו לשלם.