140 שחקני NBA תובעים את מדינת טנסי: השיבו לנו כספי מס הכנסה

מאז 2009 משלמים שחקני NBA מס של 2,500 דולר עבור כל משחק חוץ שהם מקיימים בגבולותיה של מדינת טנסי (מול ממפיס גריזליס)

טים דאנקן שחקן סן אנטוניו ספרס / צלם: רויטרס

כ-140 שחקני NBA הגישו תביעה נגד מדינת טנסי, בדרישה להשיב להם כספים שנאלצו לשלם לרשויות המס במדינה בעקבות "ביקורים עסקיים" בעיר מאז שנת 2009. מדובר בכספים ששילמו שחקני ה-NBA כששיחקו מול ממפיס גריזליס, מתוקף חוק של מדינת טנסי שקובע כי על שחקנים מקצוענים לשלם מס בגין ההכנסה שלהם מביקורים מקצועיים במדינת טנסי.

על-פי חוק מיסוי שהונהג במדינת טנסי בשנת 2009 וזכה לכינוי "jock tax", קבעה המדינה כי מכל שחקן בליגה מקצוענית שיגיע לשחק מול קבוצה מקצוענית שנכללת בתחומי מדינת טנסי - ינוכה שיעור מסוים בעבור כל משחק שיתקיים ("יום עבודה").

שחקני NBA משלמים 2,500 דולר מס בעבור כל משחק חוץ בממפיס, טנסי, עד תקרה של 7,500 דולר בשנה. הכלל נכון גם לגבי קבוצות NHL, שהגיעו להתמודדות מול נאשוויל פרדטורס.

בין השחקנים שהגישו תביעה נגד מדינת טנסי נכללים כוכבים כטים דאנקן (סן אנטוניו ספרס), כריס פול (לוס אנג'לס קליפרס, תובע עבור ביקוריו עם ניו אורלינס הורנטס), דריק רוז (שיקגו בולס), קווין לאב (קליבלנד קאבלירס, תובע עבור ביקוריו עם מינסוטה טימברוולבס) ואמרה סטודמאייר (ניו יורק ניקס, תובע עבור ביקוריו עם פיניקס סאנס). עבור עונת 2009/10 בלבד השאירו שחקני ה-NBA כ-475 אלף דולר בתשלומי מס עבור מדינת טנסי.

לפני מספר חודשים הצביעו במדינת טנסי על ביטול החוק, והוא בוטל מידיית עבור קבוצות ה-NHL, אבל ייכנס לתוקף מבחינת ה-NBA רק בשנת 2016.

דבר אחד שהועלה בטיעון לביטול החוק, הוא שבאופן מפתיע הוא לא חל על קבוצות NFL מקצועניות שמגיעות לשחק במדינה. בנוסף, יש לציין כי אוכלוסיות הספורטאים ממוסות באופן חריג, וכי המס שנקבע ל"עובדים רגילים" - עורכי דין, רופאים, וכו' - שמגיעים לעבוד במדינת טנסי - עומד על 400 דולר בלבד ליום. ההערכה היא כי מדינת טנסי מכניסה כ-2.3 מיליון דולר בשנה מחוק המיסוי הייחודי.