ניר למפרט מקדם: הנפקת זאפ אם המכירה תיכשל

נציגי ענקית המו"לות הגרמנית אקסל שפרינגר, שרכשה בשנה שעברה את אתר הלוחות הישראלי יד2, הגיעו לאחרונה לישראל בניסיון לקדם עסקת השקעה בזאפ

ניר למפרט / צלם: איל יצהר
ניר למפרט / צלם: איל יצהר

האם מכירתה של קבוצת האינטרנט זאפ עומדת לרדת מהפרק? ל"גלובס" נודע שהחברה, בניהולו של ניר למפרט, פועלת לקדם מהלך של הנפקת מניותיה בבורסה בת"א. במקביל, נציגי ענקית המו"לות הגרמנית אקסל שפרינגר, שרכשה בשנה שעברה את אתר הלוחות הישראלי יד2, הגיעו לאחרונה לישראל בניסיון לקדם עסקת השקעה בזאפ, לקראת הדד-ליין שהוצב לקבלת הצעות, שיפוג בימים הקרובים.

הצעתה של אקסל שפרינגר דיברה על 220 מיליון שקל, וכללה את החוב של זאפ בסך כ-90 מיליון שקל לבנק הפועלים. עם זאת, תיתכן בעיה מצד הממונה על הגבלים העסקיים באישור רכישת זאפ על-ידי אקסל שפרינגר, בשל העובדה שזו מחזיקה כבר ביד2. מזאפ נמסר בתגובה כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית באשר לאופציית המכירה, אך החברה בודקת את כל האפשרויות, לרבות הנפקה בת"א.

מחפשת משקיע כבר חודשים

קבוצת זאפ (לשעבר דפי זהב) כוללת 20 אתרי אינטרנט, ובראשם אתר השוואת המחירים זאפ, וכן אתר זאפ-דפי זהב, פורטל המסעדות Rest, פורטל הבריאות והרפואה Doctors ואתר החתונות "מתחתנים". בעלי המניות בזאפ הם גופים מוסדיים ישראלים שקיבלו את מניותיהם בקבוצת האינטרנט במסגרת הסדר חוב שבוצע בשנת 2009.

זאפ מחפשת כבר חודשים ארוכים משקיע שירכוש בה שליטה, במטרה לחזק את פעילותה השוטפת ולצמצם חוב בנקאי. בעבר עמדו על הפרק שלוש הצעות לרכישת זאפ: מצד אקסל שפרינגר, מקרן אייפקס והצעה משותפת של הקרנות סקיי ופימי, אולם בעלי המניות העדיפו לקיים הליך של מכרז פתוח כדי למקסם את תמורת המכירה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסות קבוצת זאפ הסתכמו ב-149 מיליון שקל, עלייה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2013. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בחודשים ינואר-ספטמבר 2014 הגיע לרמה של 35 מיליון שקל, עלייה של כ-30% ביחס לתקופה המקבילה. בשורה התחתונה, זאפ רשמה רווח נקי של 10.5 מיליון שקל, עלייה של כמעט פי 4 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2013. בסוף הרבעון השלישי צמצמה הקבוצה את היקף החוב שלה ל-92 מיליון שקל, לעומת כ-100 מיליון שקל רבעון קודם לכן.

בעלי המניות הגדולים בדפי זהב, שכאמור מוחזקת במלואה על ידי המוסדיים, הם מנורה מבטחים (20%), פסגות (11%), כלל ביטוח (10%), וכן מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד). את השליטה בחברה קיבלו המוסדיים כאמור ב-2009, לאחר שהחברה הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויות של כחצי מיליארד שקל (כ-350 מיליון שקל למחזיקי האג"ח והיתרה לבנק הפועלים).

ההסדר אפשר לדפי זהב להמשיך בפעילותה העסקית, שכלל שינוי מיקוד עסקי לעולם הדיגיטל, וכן מיתוג מחדש תחת השם זאפ והצמדתו לאתרים המובילים בקבוצה. באותה עת נפרדה החברה ממדריכי הטלפונים והעסקים המודפסים שלה, שהיוו את ליבת עסקיה במשך 45 שנה.

זאפ
 זאפ