BBC ביום השואה הבינ"ל: "לא הגיע הזמן להניח לשואה?"

השאלה מעוררת המחלוקת פורסמה גם בטוויטר - וגררה תגובות זועמות מגולשים ■ מנכ"ל BBC דני כהן, שביקר רק בחודש שעבר בישראל, לא מסר תגובה לפניית "גלובס" בנושא

ערוץ השידורים הממלכתי של בריטניה BBC / צלם: רויטרס
ערוץ השידורים הממלכתי של בריטניה BBC / צלם: רויטרס

ערב יום השואה הבינלאומי בחרה אחת מתוכניות הטלוויזיה המרכזיות של רשת ה-BBC בבריטניה לנהל דיון בשאלה: "האם הגיע הזמן להניח לשואה?"

יומיים לפני שהעולם ציין 70 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, הציגה התוכנית "השאלות הגדולות" ("The Big Questions"), המשודרת בערוץ BBC ONE, לקהל צופיה את השאלה, בין היתר ברשתות החברתיות, והזמינה לאולפן מומחים שונים מאסכולות שונות לנסות ולענות על "הצורך להדגיש" את השואה על פני מאורעות היסטוריים אחרים. מדובר בתוכנית בוקר בהשתתפות מומחים המשודרת מול קהל חי בסופי שבוע.

השאלה שהוצפה על-ידי הפקת התוכנית הביאה לסערה, בין היתר ברשת הטוויטר, שם זעמו העוקבים על עצם העלאת הנושא לדיון.

"מה הכוונה?", שאל גולש אחד, "האם זו שאלה לטובת דיון חסר מטרה?"; ואחר אמר: "זו שאלה חסרת היגיון. אי-אפשר להניח לשום מאורע היסטורי".

אחרים כינו את השאלה "מגעילה" וכזו שמעודדת הכחשת שואה. "השידור הציבורי שואל האם הגיע הזמן להניח לשואה, האם האנשים עדיין לא רואים את האג'נדה...?", שאל אחד מהעוקבים.

ערוץ BBC One משודר לרחבי הממלכה הבריטית ונחשב לערוץ פופולרי. מנהלו הקודם של הערוץ הוא דני כהן, שלימים התמנה לשמש כמנכ"ל ה-BBC כולו, תפקיד בו הוא משמש גם היום.

בביקורו בישראל בחודש שעבר אמר כהן בשיחה עם "גלובס" כי "בתקופה האחרונה להיות יהודי בבריטניה הפך להיות קשה מאי-פעם", וסיפר על התרבות האנטישמיות באירופה.

בימים האחרונים כהן התייחס באופן נרחב לנושא השואה בחשבון הטוויטר שלו ושיתף מאמרים ותכנים של BBC, שעסקו ביום הציון הבינלאומי. בפנייה אישית בנושא הזה לכהן, לא נמסרה ממנו תגובה.

דובר ה-BBC מסר ל"גלובס" בתגובה: "'השאלות הגדולות' היא תוכנית דיון שעוסקת בנושאים מוראליים, אתיים ודתיים, וידועה בכך שהיא מתמודדת עם נושאים מאתגרים ואף רגישים. הפאנל הורכב מ-12 אנשים שסיפקו מגוון רחב של עמדות המתבסס על חוויות חיים שונות אך רלוונטיות בתחום זה, ויצר דיון מעורר מחשבה.

"ה-BBC ציין את יום השנה ה-70 לשחרור אושוויץ-בירקנאו עם שורה ארוכה של תוכניות בכל ערוצי הרשת, ובכלל זה שידור ישיר של טקס יום השואה הבינלאומי, תוכניות תעודה ודרמה בערוצים BBC ONE ו-BBC TWO".