המופע "הדברן": שילוב של אמנויות מתחומי יצירה שונים

מופע בימתי על-פי "הדברן" מאת מריו ורגס יוסה עולה במעבדת פיס לתרבות בכפר האקולוגי של ורטיגו

שילוב של אמנויות מתחומי יצירה שונים, עם מקום לאלתור חופשי ופרשנות של האמנים, במופע "הדברן", שיצרה ראלי מרגלית, על-פי סיפורו של חתן פרס נובל לספרות, מריו ורגס יוסה. מרגלית היא מלחינה וצ'לנית, הפועלת במסגרת מעבדת פיס לתרבות במסגרת כפר האמנות האקולוגי שהקימו אנשי ורטיגו בנתיב הל"ה. המופע עוסק בדמותו של "דברן" - מספר סיפורים נודד, רב-השפעה בשבטי האינדיאנים של האמזונס, שתפקידו להעביר חדשות ולשמר את סיפורי-השבט ומסורותיו. בלב הסיפור נמצאות שתי דמויות: דמות המספר ודמות גיבור הסיפור, שאול סוראטס, סטודנט יהודי למשפטים ואנתרופולוגיה באוניברסיטה של לימה (פרו) בשנות ה-60. שאול, המונע מדאגה והזדהות עם גורל האינדיאנים, עובר שינוי עצום בנפשו וגופו, וחוצה את הקווים שהפרידו בינו, כאדם משכיל ומתקדם, לבין האינדיאנים החיים כאילו בתקופת-האבן. הוא לוקח על עצמו תפקיד של דברן ומזכיר את חשיבותו האנושית של הסיפור ככלי לתקשורת אנושית והשרדותית.

המופע "הדברן" מסופר כמעין תסכית רדיו, כך שהסיפור עצמו הופך ל"גיבור". מרגלית תכננה עבורו מפגשים חד-פעמיים בין הרכב קבוע של שחקני המופע, לבין אמנים אורחים, המגיבים בזמן אמת למתרחש בסיפור.

זהו חלק מפעילותה של מעבדת פיס לתרבות, שבה פעילה קבוצת יוצרים העוסקים במחקר, בחינוך וביצירה שהם מגדירים כ"יצירה יהודית בינתחומית". מטרת המעבדה ליצור מפגשים בין אמנים בעלי ניסיון ייחודי מתחומים שונים. במופע משתלבים מחול, מוזיקה, שירה ומשחק, והרכב האמנים האורחים משתנה בכל הופעה.

חברו לראלי מרגלית בבימוי ועריכת הטקסט ברוך ברנר, הנגנים מיכאל מלצר (חלילית) ואדם כהן (כלי הקשה), הרקדניות רנה ורטהיים ואלכס שמרוק, אמן הסאונד תומר ברוך ואמן התאורה דני פישוף.

מופעים ראשונים: שלישי 24.2 ורביעי 11.3, בשעה 20:00, ורטיגו, נתיב הל"ה