S&P אשררה את דירוג האשראי של ישראל עם תחזית יציבה

הדירוג נותר על רמה של A+ ■ האנליסטים צופים כי הכלכלה תחזור לצמיחה הגבוהה מ-3% ■ האתגרים: מחירי הדירות, חוסר היציבות כתוצאה מהסכסוך הישראלי-פלסטיני וסיכונים גאו-פוליטיים אחרים שעלולים להרתיע משקיעים זרים

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה היום (ו') כי היא אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל והותירה אותו על כנו, ברמה של A+ עם תחזית יציבה.

מדובר באשרור דירוג שני מאז ביקורם השנתי של נציגי החברה בישראל, שהתקיים בחודש יוני 2014. בשבועות האחרונים קיימו נציגי החברה שיחות עם בכירים במשרד האוצר ובבנק ישראל לגבי המדיניות הכלכלית והמוניטרית המונהגת במשק. החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, אמרה בתגובה להודעה כי "אשרור הדירוג מהווה עדות לחוסנו של המשק הישראלי ועמידותו בפני זעזועים לרבות אירועים ביטחוניים".

בהודעה לעיתונות שפרסמה היום החברה, צוין שאשרור הדירוג מגיע על רקע הערכת האנליסטים כי תוצאות הבחירות במרץ 2015 לא צפויות לפגוע בנתוני הצמיחה הטובים של המדינה, ובתוואי היציב של המדיניות הפיסקלית. כמו כן, נכתב כי יחס חוב הממשלה הרחבה לתוצר יוותר במידה רבה זהה בשלוש השנים הקרובות. בדו"ח אף מצוין כי התחזית היציבה משקפת את הערכת S&P כי השפעת הסיכונים הביטחוניים על כלכלת ישראל תהיה מוגבלת.

בהודעתם צופים האנליסטים כי הכלכלה תחזור לשיעורי צמיחה הגבוהים מ-3%, לאחר שנרשמה צמיחה בגובה של 2.5% בשנת 2014, שנגרמה בחלקה בשל מבצע 'צוק איתן' שהביא לירידה בהשקעות במהלך הרבעון השלישי של השנה. נציגי חברת הדירוג חוזרים ומדגישים את השקפתם לגבי חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, כגון: כלכלה מגוונת ומשגשגת, חשבונות חיצוניים חזקים ומסגרת מוניטרית גמישה באופן יחסי. שתי המגבלות העיקריות של הדירוג הינן סיכונים גיאו-פוליטיים והשלכותיהם הכלכליות, לרבות תגובה אפשרית מצד הקהילה הבינלאומית.

הגידול בתוצר לנפש מוערך על ידי האנליסטים של S&P בלמעלה מ-1.5%. שיעור זה מציב את ישראל בקבוצת בעלות ההכנסה הגבוהה עם מגמת צמיחה גבוהה, בהשוואה למדינות הייחוס שלה. לפי תחזית חברת הדירוג, הצמיחה הריאלית תעמוד על למעלה מ-3% בשנים 2015-2018.

ב-S&P מעריכים כי המתיחות בגבולה הצפוני של המדינה, בשילוב עם השלכות מבצע 'צוק איתן' ואי היציבות בגדה המערבית, צפויים להביא לגידול בהוצאות הביטחון ללא קשר להרכב הפוליטי של הממשלה הבאה. לפיכך, חברת הדירוג צופה כי גירעונות הממשלה הרחבה בשנים הקרובות צפויים להיות מעט גבוהים יותר ויעמדו בממוצע על 3% מהתוצר בשנים 2015-2018. עם זאת, בחברת הדירוג מציינים כי העלות הישירה של מבצע 'צוק איתן' היתה מוגבלת, ושנת 2014 הסתיימה בגירעון נמוך בגובה 2.8% מהתמ"ג. תחזיות הצמיחה והגירעון של חברת הדירוג תומכות בהערכה כי נטל החוב צפוי להישאר יציב בשנים הקרובות, אולם סביבת הריבית הנמוכה תסייע להפחית את תשלומי הריבית של הממשלה ביחס להכנסותיה.

כמו כן, מצוין בדוח כי החשבונות החיצוניים החזקים של ישראל והגמישות המוניטרית של המדינה מהווים נקודות חוזק בדירוג האשראי שלה. עם זאת, האנליסטים מציינים כי השקל אינו נחשב עוד למטבע חופשי-צף בשל התערבותו הגוברת של בנק ישראל בשער החליפין, במטרה להילחם בלחצים לייסוף המטבע. בהקשר זה נכתב כי צעדי המדיניות המרחיבים שנקט הבנק המרכזי, לרבות הורדת הריבית לשפל היסטורי של 0.25% באוגוסט 2014, אחראים בחלקם לפיחות החד בשקל העומד על כ-15% במונחים נומינליים מאז חודש אוגוסט.

האתגר: מחירי הדירות

מחירי הדיור מצוינים כאחד האתגרים של המשק הישראלי. האנליסטים סבורים כי רפורמות עתידיות, שמטרתן להגדיל את היצע הדיור על ידי שחרור קרקעות נוספות לפיתוח, עשויות להיות מיושמות אולם לא סביר כי ישפיעו על רמת המחירים בעתיד הקרוב. עם זאת, צעדי ייצוב מאקרו-כלכליים שנקט בנק ישראל הצליחו להגביל ולמתן את הסיכונים המערכתיים בשוק זה ובסקטור הבנקאי.

מוסדות המדינה מתוארים בהודעת החברה כיעילים, שקופים ומהימנים, אם כי הסכסוך הטריטוריאלי המתמשך עם הפלסטינים תורם לחוסר יציבות ויכולת חיזוי מוגבלת של מדיניות.

לפי S&P, האתגרים המרכזיים העומדים בפני המשק הישראלי הינם סיכונים גיאו-פוליטיים שעלולים לפגוע בדירוג האשראי של המדינה בשל הרתעת משקיעים זרים, פגיעה בפוטנציאל הצמיחה והגמישות הפיסקלית של המדינה, ואפשרות לתגובה מצד הקהילה הבינלאומית.

חברת S&P מציינת כי שיפור ניכר במצב הגיאופוליטי ויישום מדיניות פיסקלית אחראית אשר תתעלה על ציפיות האנליסטים, עשויים להביא להעלאת דירוג. לחליפין, הידרדרות במצב הגיאופוליטי ועצירת המגמה של הורדת יחס חוב תוצר, עלולים לפגוע בדירוג המדינה.