המרדף של הקבוצות באנגליה אחרי שידורי הגביע

כך הפסידה ברדפורד 247 אלף ליש"ט אחרי שלא שובצה בטלוויזיה ■ מצד שני, קבוצות הליגות הנמוכות באנגליה יהנו (גם הן) מהסכם השידורים החדש של הפרמיירליג

ברדפורד סיטי / צלם: רויטרס
ברדפורד סיטי / צלם: רויטרס

הקבוצות הקטנות באנגליה ממשיכות להפעיל לחץ גדול על זכייני השידור, בתקווה לשיבוץ טלוויזיוני במשחקי הגביע האנגלי. הסיבה? רק הקבוצות שזוכות לשידור ישיר בגביע נהנות מבונוס כספי משמעותי מאוד, בנוסף לדמי ההשתתפות הקבועים שמוענקים בכל שלב לכל אחת מהמשתתפות. הקבוצה האחרונה שהפנתה חיצי ביקורת אל רשת BBC - אחת מזכייניות השידורים של הגביע האנגלי - היא ברדפורד סיטי מהליגה הראשונה באנגליה (הליגה השלישית בחשיבותה).

למרות שחוללה את ההפתעה הגדולה ביותר של השנה, אחרי שהדיחה את צ'לסי בחודש שעבר במסגרת הסיבוב הרביעי, החליטו BBC ו-BT, שתי הזכייניות שמחזיקות בזכויות השידור של הגביע האנגלי, שלא לשבץ את הקבוצה במשחק שמינית הגמר מול סנדרלנד (0-2 לברדפורד) לאחד מהשידורים הישירים בסיבוב החמישי. עבור ברדפורד הקטנה מדובר במכה כלכלית גדולה: שיבוץ טלוויזיוני בשמינית הגמר מזכה כל אחת מהקבוצות המשודרות ב-247 אלף ליש"ט.

מפעל הגביע האנגלי מתגמל את הקבוצות המשתתפות על בסיס שני פרמטרים: שידורי טלוויזיה ישירים, ודמי השתתפות. את דמי ההשתתפות מקבלות כל הקבוצות עבור כל שלב שבו הן משחקות - מ-1,500 ליש"ט לקבוצה עבור משחק בשלב המוקדם ביותר, והסכומים הולכים ועולים (לדוגמה: 180 אלף ליש"ט לקבוצה בשמינית הגמר, 360 אלף ליש"ט להופעה ברבע הגמר, 450 אלף ליש"ט למפסידה בחצי הגמר וכו') ועד 1.8 מיליון ליש"ט בונוס לקבוצה שזוכה בגביע. בסך הכל מחלקת ההתאחדות האנגלית בונוסים של 15.13 מיליון ליש"ט עבור כל הקבוצות המשתתפות בגביע.

בנוסף, כאמור, זוכות רק הקבוצות המשודרות בכל שלב במענקי טלוויזיה שהולכים ועולים עם השלבים - כאשר כספי הטלוויזיה מהווים את הנתח הגדול יותר. מאחר ומכרז השידורים של ההתאחדות האנגלית עם זכייני השידור קובע שבשלבים המוקדמים רק חלק קטן מהמשחקים מועברים בשידור ישיר - נוצר מצב כי רק חלק קטן מהקבוצות הקטנות במפעל זוכות ליהנות ממענקי הטלוויזיה הנדיבים.

אגב, הקבוצות הקטנות באנגליה יכולות בינתיים להיות מרוצות מהסכם השידורים החדש והגרנדיוזי של הפרמיירליג עם הזכיינים הבריטיים Sky ו-BT, בסך 5.14 מיליארד ליש"ט לשלוש שנים (קפיצה של 70%): הוא כולל בתוכו גם תשלומי סולידריות עבור מועדוני הליגות הנמוכות (ליגות 4-2 במדרג), שכיום מסתכמים ב-55 מיליון ליש"ט בשנה. על-פי הערכות, החוזים החדשים יגרמו לסכום זה לצמוח אל סך של כ-90 מיליון ליש"ט בעונה.