מיוון עד אתיופיה: כמה יעלו לכם טיולי ג'יפים ביעדים שונים בעולם?

תשכחו מטיול ברכב ממוזג: מי שמבקש לחוות טבע פראי וליהנות מנגישות לפינות לא שגרתיות, בוחר בטיול ג'יפים ■ מאתיופיה וארמניה, דרך וייטנאם והפירינאים ועד יוון - "גלובס" בודק את ההיצע ואת העלויות בחודשים הקרובים

טיול ג'יפים ביוון / צילום: יזהר גמליאלי טריפולוג'י
טיול ג'יפים ביוון / צילום: יזהר גמליאלי טריפולוג'י

טיול ג'יפים הפך מזמן דרך פופולרית לחוות נופים וטבע במקומות נידחים ולא סלולים מעבר לים. שוק התיירות מוצף בטיולי ג'יפים ליעדים שונים באגן הים התיכון, באירופה ובאסיה.

קהל היעד של הטיולים הללו מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: פריקים לג'יפאות חובבי טיולי אקסטרים, וכאלה שרוצים לתור יעד באווירה קצת אחרת בקבוצה, אך סולדים מטיול מאורגן באוטובוס. כך או כך, מדובר לרוב בקהל שמחפש נטו טיול וטבע, ופחות שם דגש על טיסה במחלקות יוקרה או לינה במלונות פאר.

על אף האמור, עדיין לא מדובר במוצר תיירותי זול, בכלל ובעונות שיא כמו פסח בפרט: אלפי שקלים לאדם.

ואם לא די בסכומים האמורים, למחיר הבסיסי של הטיול - הכולל על-פי רוב טיסה הלוך ושוב, לינות במלונות ברמת תיירות (קרי, 3 כוכבים) וכלכלה (במקרים רבים חצי פנסיון או פנסיון מלא) - יש להוסיף לא מעט כסף בגין הוצאות נלוות.

"גלובס" בדק אילו יעדים מוצעים לפסח הקרוב:

כמה עולה טיול ג'יפים בפסח
 כמה עולה טיול ג'יפים בפסח

יוון

"האזורים הכפריים של יוון, הנעזבים בחורף לטובת הערים הגדולות, חוזרים באפריל לחיים. מרגש לראות את האנשים חוזרים לבתיהם. גם הטבע מתרענן ומתחדש באפריל", מספר יזהר גמליאלי, מבעלי חברת טריפולוג'י המוציאה ליעד זה טיולי ג'יפים בפסח. "יש זרימה אדירה בנהרות אך פסגות ההרים עדיין מושלגות, ויש גם ניצני פריחה ראשונים של אביב".

לדברי גמליאלי, "הטיול בפסח מתמקד במרכז ובצפון יוון, חוצה את רכס הפינדוס, מגיע למצוקי מטאורה עם המנזרים התלויים (שם צולם אחד מסרטי ג'יימס בונד בהשתתפותו של חיים טופול) ומגיע לכפרים, לאגמים ולאתרים ארכיאולוגים כמו דלפי, הנחשבת למרכז העולם על-פי המיתולוגיה היוונית. יש נגיעה בים האגאי, ומסיימים באתונה בסיור אורבני במרכזים היותר התוססים של העיר".

לדבריו, השנה משתתפי הטיול יחגגו את ליל הסדר בטברנה יוונית, "על טהרת המטבח היווני עם חיזוקים יהודיים".

אגב, מי שמטייל שם בימים אלה עשוי למצוא עצמו בעין הסערה, תרתי-משמע: מצד אחד, האזור חווה שיטפונות אדירים שהציפו כפרים ודרכי גישה ומחקו גשרים בני 300 שנה; ומצד שני, סערה פוליטית שאחרי הניצחון הסוחף של מפלגת השמאל הקיצוני סיריזה בבחירות האחרונות במדינה.

אם אלכסיס ציפראס, העומד בראש המפלגה הזוכה, אכן יממש את איומיו לבטל את חבילות הכול כלול למדינה בטענה כי התיירים הקונים אותן נשארים בתוך אתרי הנופש ואינם נחשפים לעסקים מקומיים - קיימת האופציה הג'יפאית.

* מחיר לאדם: 1,400 אירו ל-7 ימים.

וייטנאם

הסינים, הצרפתים, האמריקאים - כולם צילקו את וייטנאם, אולם הצלקות כמעט ולא מורגשות. וייטנאם היא היום מדינה שלווה שאיננה מפותחת כשכנותיה, וזה גם אחד מקסמיה. שדות אורז ירוקים, הרים וגבעות אלפיניות מכוסות יער, הדלתא של הנהר האדום בצפון ושפך נהר המקונג בדרום לצד ריחות, טעמים והאנשים - יוצרים בווייטנאם פסיפס מעניין.

"וייטנאם הפכה להיות יעד אטרקטיבי למטיילים ישראלים, אך טרם יצאו אליה טיולי ג'יפים. הטיול מתאים לגילאי 12 ומעלה. ילדים אוהבים טיולי ג'יפים ומשהו בחוץ עושה להם את זה לגמרי", אומר גמליאלי. "אנחנו מגיעים לשבטי ההרים שתיירות רגילה אינה מגיעה אליהם אלא פוגשת אותם רק בשווקים המתויירים, מבקרים בכפרים שאינם על הדרכים הראשיות וחוצים רכסים ואזורים מהיפים בדרום מזרח אסיה. מגיעים גם לעיירה סאפה, אליה מתקבצים המוני כפריים ליום שוק, ומשם גם לשוק הגדול של באקה. נוהגים בג'יפים כ-3 שעות בממוצע ביום וביתר שעות היום מטיילים ברגל, רוחצים במפלים ושטים בשמורת הלונג (אחת משבעת פלאי עולם)".

* מחיר לאדם: 4,000 דולר ל-12 ימים.

אתיופיה

ההיסטוריה המפוארת, הנופים עוצרי הנשימה, התרבות, היותה בטוחה יחסית לתיירים וגם הנקודה היהודית - הופכים את אתיופיה ליעד אטרקטיבי למטיילים ישראלים. מדינת הענק, בה חיים כ-93 מיליון בני אדם, נפתחה לתיירות בשנות ה-90 של המאה הקודמת, וישראלים שטיילו שם מעידים שה"טיול באתיופיה הוא טיול במנהרת זמן".

לדברי עומר פלום, מנכ"ל מדרפט, המוציאה לאתיופיה טיולי ג'יפים, אתיופיה נחשבת לאחת המדינות היותר בטוחות באפריקה. יחד עם זאת, מרבית הישראלים שנוסעים ליעד זה מעדיפים לעשות זאת במסגרת מאורגנת.

כך או כך, טיול הג'יפים שמדרפט מוציאה בפסח לאתיופיה הוא לדרום המדינה הנחשב לאפריקה השחורה במיטבה הודות לגיוון האתני, לשמורות בעלי חיים וכיו"ב. "בגרסה הארוכה של הטיול, 14 יום, אנחנו משלבים 4 ימים גם בצפון המדינה".

ועוד נקודה לציון: הלינה במדינה היא בבתי-מלון המקבילים לבת-ספר שדה בארץ.

פלום מוסיף כי הטיול אינו מתאים לילדים. "זה לא טיול קלאסי אלא יותר טיול למטיילים מנוסים שכבר ראו עולם ומחפשים חוויות אחרות. לרוב משתתפים בטיולים הללו בני 50 פלוס".

* מחיר לאדם: 3,100 דולר ל-10 ימים ו-4,100 דולר ל-14 יום.

ארמניה

מכל חלון בירוואן, בירת ארמניה, משתקפת צלליתו המרהיבה של האררט, ההר המיתולוגי בו עגנה תיבתו של נוח לאחר המבול. כיום האררט אמנם אינו נמצא בשטחה של ארמניה, אך הוא סמל למורשת של עם בן אלפי שנים ושל המדינה הראשונה בעולם שקיבלה עליה את הנצרות.

בארמניה הטבע מגוון ומפתיע: יערות ירוקים ועבותים, רכסים געשיים עצומים לצד קניונים עמוקים, אגמים ברום ובקעות חצובות באבן חול.

"בכל פינה ועל כל צוק ניתן לראות כנסייה מרשימה, מבצר שולט או חאן לעוברי דרך, כפרים קטנים ועיירות שתושביהן עדיין לא עודכנו על מותו של סטאלין", אומר עומר פלום, מנכ"ל מדרפט, המוציאה טיולי ג'יפים בפסח גם לארמניה.

* מחיר לאדם: 1,800 דולר ל-8 ימים.

מרוקו

מרוקו היא מדינה שמחזירה את המבקרים בה לסיפורי אלף לילה ולילה: שבטים ברברים שעדיין חיים כמו לפני מאות שנים, מדבר סהרה, הרי האטלס, שווקים בעיר מרקש, הנחשבים לבמה הגדולה בתבל למאכלי ולאמני רחוב נוסח מרוקו - החל מלולייני קרקס ועד מרקידי נחשים. מרקש גם נחשבת לשיא בטיולים למרוקו, ולכן בטיולים מאורגנים בג'יפים ובכלל שומרים אותה לסוף. גרנד פינאלה.

למרות אזהרת המסע של המטה ללוחמה בטרור על מרוקו, רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית המוציאה טיולי ג'יפים למרוקו, טוען כי מדי שנה יוצאות כ-100 קבוצות מאורגנות של ישראלים ליעד זה. "מרוקו היא יעד בטוח שהפך ליעד קלאסי ולאחד המטוילים בשנים האחרונות גם בזכות הנקודה היהודית החזקה שם".

לדבריו, טיול הג'יפים שהגיאוגרפית מוציאה בפסח למרוקו מתחיל ב-3 ימים בערים מקנס ופז, ולאחר מכן מדרימים דרך הרי האטלס עד למדבר סהרה ומסתיים במרקש. הלינה היא במלונות ברמת 4 כוכבים.

לדבריו, "אנחנו מוציאים טיולי ג'יפים למרוקו זה 5 שנים. בדרך-כלל נוסעים איתנו בני 50 פלוס, אך הטיול הזה מתאים גם לבני-נוער, שמאוד מתלהבים למשל מהדיונות בסהרה".

* מחיר לאדם: 2,900 דולר ל-13 ימים.

ספרד

יש שם יותר סוסים מבני אדם, אבל למי אכפת מציוויליזציה כשמכל עבר סוגרים עליך מפלים, פסגות הרים מושלגות, נהרות, אגמים אין ספור, מעיינות מרפא, כפרים ציוריים נידחים ונטושים, כנסיות עתיקות, מרבדים ירוקים מכל עבר ואוויר צח ונטול פיח.

הפירינאים הספרדים - שרשרת הרים הגובלת באלה של צרפת - מציעים לא רק טבע במיטבו אלא גם קולינריה משובחת, בתי-מלון ושפע של אטרקציות לכל המשפחה: מסלולי הליכה בטבע, רפטינג, טיולי ג'יפים, מצנחי רחיפה וספורט מקומי המכונה קניונינג (הליכה בערוץ נחל כולל קפיצה ממפלים).

החברה הגיאוגרפית מוציאה ליעד זה טיול ג'יפים של 7 ימים בפסח, הכולל לדברי בן-בסט פעילויות שונות המתאימות לכל המשפחה.

חברה נוספת המציעה טיולי ג'יפים ביעד זה היא קוקופלי, המנוהלת על-ידי גיא רייפנברג, ישראלי המתגורר במדינה כעשור, ומוציאה טיולים של יום שלם במחיר של כ-100 אירו ליום ועד מספר ימים באזורים שונים בפירינאים.

* מחיר לאדם: 1,200 אירו ל-5 ימים.

■ הכותבת הייתה אורחת טריפולוג'י ביוון.

הוצאות נלוות לטיול ג'יפים
 הוצאות נלוות לטיול ג'יפים