NFL: תקרת השכר שוב מזנקת, הפעם ל-143.3 מיליון דולר

מדובר על עלייה של 10 מיליון דולר (7.5%) לעומת העונה שלפני כן ■ הסיבה: הכנסות גבוהות מהצפוי שנרשמו בליגת הפוטבול

סיאטל סיהוקס וניו אינגלנד פטריוטס בסופרבול 2015 / צילום: רויטרס
סיאטל סיהוקס וניו אינגלנד פטריוטס בסופרבול 2015 / צילום: רויטרס

המצב הכלכלי המצוין של ה-NFL מאפשר לליגה להמשיך ולהעלות את תקרת השכר בקפיצות דרמטיות, דבר שישפיע ישירות גם על שכר השחקנים שימשיך לעלות. השבוע הודיעה הליגה כי תקרת השכר לקבוצה לעונת 2015 תעמוד על 143.28 מיליון דולר - עלייה של 10 מיליון דולר בהשוואה לעונה שעברה (7.5%). בתוך שנתיים זינקה התקרה ב-20 מיליון דולר לקבוצה.

יש לציין כי התקרה הגבוהה הפתיעה גם את ראשי הליגה, שבדצמבר האחרון "הכינו" את הקבוצות והעריכו כי התקרה תעמוד על "בין 138.6-141.8 מיליון דולר לקבוצה". ב-NFL נאלצו לעשות תיקון כלפי מעלה, מאחר ורף ההכנסות של הליגה היה גבוה יותר מההערכות שנעשו לפני 3 חודשים.

יש לציין כי לתקרת השכר בליגת הפוטבול יש משמעות כבדה, מאחר ובשונה מה-NBA ומה-MLB מדובר בתקרת שכר קשיחה (hard cap) שחציה שלה גוררת סנקציות כבדות (קנסות אדירים, שלילת בחירות דראפט וכו').

עם זאת, בהסכם הקיבוצי האחרון שנחתם בין הליגה לארגון השחקנים ב-2011 הוכנס סעיף שבכל זאת יאפשר לבעלי הקבוצות לשלם שכר גבוה יותר מהתקרה בעונה בודדת. על-פי ההסכם, קבוצה יכולה להגדיל את סעיף השכר שלה במידה ולא ניצלה עד הסוף את תקרת השכר בעונה שלפני כן. לדוגמה: האלופה ניו אינגלנד פטריוטס תוכל לשלם העונה 144.57 מיליון דולר שכר שחקנים - כ-1.3 מיליון דולר מעל התקרה שנקבעה ל-2015, זאת מאחר ובעונה שעברה לא ניצלה את כל הסכום. לכמה מהקבוצות תהיה אפשרות לשלם הרבה מעל התקרה, בגלל ששילמו שכר נמוך יחסית ב-2014: למשל ג'קסונוויל ג'אגוארס שרשאים לשלם העונה 168 מיליון דולר - כ-25 מיליון דולר מעל התקרה.

תקרת השכר ב-NFL הונהגה לראשונה ב-1994, אז עמדה על 34.6 מיליון דולר לקבוצה. יש לציין כי על-פי ההסכם הקיבוצי קיימת גם "רצפת שכר" - רף מינימום ממנו אסור לקבוצה לשלם פחות, והוא עומד על 89% מתקרת השכר (במלים אחרות: לקבוצה יהיה אסור לשלם העונה שכר נמוך מ-127 מיליון דולר).

תקרות שכר
 תקרות שכר