המנצחות והמפסידות בבורסה בת"א ביום שאחרי הבחירות

המנצחות: מניות הגז - בשל ההערכה כי נתניהו צפוי לעשות סדר בנושא הבעלויות הצולבות ■ המפסידות: מניות הבנקים וחברות המזון הגדולות - בשל הצפי להמשך הטיפול בנושאים החברתיים וביוקר המחיה

ביום שלמחרת הבחירות לכנסת, ה-20 ניתן היה לחשוב ממבט ראשון כי המשקיעים בבורסה בתל אביב חוגגים את ניצחון הימין. מדד החברות הגדולות (ת"א 25) רשם עלייה של כ-0.5%, מדד החברות הבינוניות (ת"א 75) טיפס בכ-1% ואילו מדד החברות הקטנות (יתר-50) עלה גם הוא בכ-1%. גם איגרות החוב הלא-צמודות הארוכות של ממשלת ישראל נסחרו בעליות של עד 0.6%, והתשואה על האג"ח שנפדית בעוד תשע שנים עמדה על 1.6%.

אלא שמבט מעמיק יותר בנתוני המסחר מגלה שונות בהתנהגות הסקטורים השונים: מצד אחד - עליות חדות של 6%-12% במניות חברות הגז, ומצד שני - ירידות שערים במניות הבנקים ובמניות של חברות מובילות, דוגמת אסם, שטראוס ובזק.

"אין אפטר-פארטי בבורסה היום", מסביר יאיר שני, מנהל ההשקעות הראשי באי.בי.אי קרנות נאמנות, שמנהלת נכסים ב-15 מיליארד שקל. "מצד אחד, מניות הגז עלו, כי השוק מעריך שנתניהו מעוניין בפתרון מאוזן לנושא הבעלות הצולבת על מאגרי 'תמר' ו'לוויתן'. מצד שני, המסר של הבחירות הוא המשך הטיפול בנושאים שעלו במחאה החברתית, והצורך בהגברת התחרות, וזה משפיע לרעה על סקטורים כמו הבנקים, המזון, התקשורת והנדל"ן למגורים".

ישראמקו, אבנר, דלק קידוחים ואלון גז, השותפות במאגר הגז "תמר", דיווחו היום על חתימת הסכם למכירת 5 BCM (מיליארד מ"ק) לפחות של גז טבעי למצרים, תמורת כ-1.2 מיליארד דולר. מדובר בהסכם קטן יחסית, שיימשך על פני תקופה קצרה של שלוש שנים, ועשוי להוות סנונית ראשונה לקראת הסכמים נוספים שייחתמו עם חברת דולפינוס המצרית. כל מניות החברות הללו נהנו היום מעליות שערים חדות, כמו גם קבוצת דלק של יצחק תשובה, בעלת השליטה בדלק קידוחים ואבנר, שזינקה בכ-6%.

עם זאת, את הזינוק החד ביותר (כ-12%) מבין מניות החיפושים, רשמה היום דווקא יה"ש רציו, שאינה שותפה ב"תמר", אלא במאגר הגז "לוויתן". רציו איבדה בחצי השנה האחרונה כ-40% מערכה, ונסחרה שלשום לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל בלבד.

בתחילה החלה היה"ש לאבד גובה עקב הנפילה במחירי הנפט, שהפחיתה את פוטנציאל השווי של מאגר "לוויתן" (במקרה שיימצא בו גם נפט). בדצמבר החריפה המגמה, לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, החליט שלא לאשר לחברות מקבוצת דלק ולחברת נובל אנרג'י האמריקאית להמשיך ולהחזיק גם ב"לוויתן" וגם ב"תמר" במקביל.

לנושא הזה חשיבות עצומה עבור רציו, מאחר שהוא מעכב את תהליך הפיתוח של לוויתן, ואת ההכנסות שיפיקו השותפות ממנו. דלק ונובל מתנגדות בתוקף להחלטת גילה, ואף איימו בנקיטת צעדים משפטיים נגד המדינה. נתניהו, מצדו, כבר הקים ועדת רגולטורים שתבחן את הדרך הנכונה שתאפשר הן תחרות במשק הגז המקומי והן פיתוח מהיר של "לוויתן", ותוצאות הבחירות, שמעניקות לו כוח מחודש בניהול המדינה, עשויות להאיץ את מציאתו של פתרון המוסכם על כל הצדדים.

אם כך אכן יקרה, הרי שמדד ת"א גז ונפט, שירד בשנה האחרונה בכ-30%, יחזור להתחזק, והיום הוא עלה בכ-7% בתגובה לתוצאות הבחירות.

צעדים מעודדי תחרות

כאמור, היו גם מגזרים שספגו היום ירידות שערים. מדד הבנקים איבד כ-0.7% מערכו, ועבר לטריטוריה שלילית מתחילת השנה, על רקע הצלחתה של מפלגת כולנו בבחירות, וההערכה הרווחת בשוק שלפיה נתניהו יעמוד בהבטחתו, וימנה את משה כחלון לתפקיד שר האוצר.

כחלון, שחתום על הרפורמה שפתחה לתחרות את ענף התקשורת הסלולרית בישראל (וגרמה לקריסה בשווי חברות הסלולר הוותיקות וברווחיהן) כבר סימן את הבנקים כמגזר הבא שסובל מהיעדר תחרות, ושמחייב לדעתו טיפול שורש.

תחרות היא הבסיס לכלכלת שוק חופשי, אולם היא טובה בעיקר לשחקנים הקטנים בו. דווקא השחקנים הגדולים בכל מגזר נתפסים ככאלו שירוויחו יותר מהיעדר תחרות, ולכן ינסו לצמצמה בעקביות, כל עוד הרגולטור מרשה זאת.

כחלון כבר הצהיר בעבר, כי בכוונתו להרחיב את התחרות באופן שעלול לפגוע ברווחי הבנקים, ובראשם לאומי והפועלים, שחולקים ביניהם את השליטה בשוק הישראלי.

היום רשמו מניות לאומי והפועלים ירידות של כ-1% כל אחת. אורי רבינוביץ', משנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי של הראל פיננסים, שמנהל 60 מיליארד שקל, מאמין שהבנקים נתפסו מאוימים עוד קודם לבחירות, עקב הריבית הנמוכה במשק, התחרות בשוק האשראי, ההתפתחות הטכנולוגית בענף והיעדר האפשרות לרשום רווחים מחובות שסווגו בעבר כאבודים.

לצד האיום על הבנקים, רבינוביץ' מאמין גם הוא כי נושא התחרותיות במשק יעמוד בראש סדר היום הכלכלי. "היה ברור שכל ממשלה נבחרת תנסה לעשות משהו בנושא יוקר המחיה, והעובדה שהליכוד התחזק בבחירות האחרונות תאפשר לו לעשות זאת. ממשלה חזקה חיובית למשקיעים, ובסך הכול המצב היום עבור שוק ההון לא פחות טוב ממה שהיה קודם לבחירות".

האיום בצעדים מעודדי תחרות לצורך הפחתת יוקר המחיה היה כנראה גם הסיבה לירידה היום במניות שתי ענקיות המזון המקומיות, ובראשן שטראוס, שאיבדה כ-2% מערכה, והשלימה נפילה של כ-10% בשנה האחרונה. אסם נסחרה בירידה קלה של 0.3%, אחרי שפתחה גם היא בירידה של יותר מ-1%. בזק, שתמשיך להתמודד עם הרפורמה לפתיחת שוק התקשורת לתחרות, נסחרה היום בירידה של כ-1%, וכיל שעשויה להמשיך ולהתמודד עם רגולציה נוקשה וועד עובדים לוחמני, איבדה כ-2% מערכה.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, ציין כי "התגובה האדישה למדי של השוק לתוצאות הבחירות נובעת ככל הנראה מכך שהוא מעריך שהקואליציה שתורכב תהיה יציבה יותר מזו שקדמה לה, בשל ההומוגניות של שותפיה. ייתכן שלממשלה יהיו אתגרים תקציביים מסוימים אשר עלולים לנבוע מהדרישות הכספיות של החברים בקואליציה, אולם כוחה הרב של מפלגת השלטון יכול למתן דרישות אלו".

הכוח של מפלגת השלטון החדשה-ישנה אל מול שותפותיה האפשרויות לממשלה צפוי לצמצם את יכולות המיקוח שלהן במשא ומתן הקואליציוני, מה שימנע - להערכת רבינוביץ' מהראל פיננסים - הגדלה מהותית בגירעון בתקציב הממשלה. מסיבה זו, נרשמו היום עליות שערים באג"ח הממשלתיות, מתוך הנחה שהנפקות האג"ח הממשלתיות לא יגדלו דרמטית לאחר כינון הממשלה החדשה.

ליאור קידר, סמנכ"ל השקעות בברק בית השקעות, בתגובה לתוצאות הבחירות והשפעתן על שוק ההון: "להערכתנו שוק המניות בישראל יעלה בעקבות תוצאות הבחירות, שמראות כי תיווצר קואליציה הומוגנית ויציבה, בשונה משנים קודמות. מה שהיה הוא שיהיה - הבורסה תמשיך לטפס ותשבור שיאים חדשים. המשנה הכלכלית האחראית של נתניהו תימשך, ואפקט כחלון בעניין הבנקים יהיה מוגבל. לדעתנו, האג"ח הממשלתיות יגיבו בעליות שערים לתוצאות הבחירות, ולמשקיעים מומלץ להתמקד באפיק זה באג"ח, במח"מ בינוני-ארוך.

מדד תא
 מדד תא

המזנקות בצד היורדות
 המזנקות בצד היורדות