7 סיבות לכך שאנשים מתעלמים מוורן באפט

גם הפעם, באיגרת השנתית שלו, כתב המשקיע האגדי, שלרוב המשקיעים יהיה כדאי להצמיד את רוב התיק שלהם לתעודת סל מדדית עם דמי ניהול נמוכים

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

ש סיבה להתעלם מהעצות של וורן באפט? בעונה זו של השנה זו לא שאלה רטורית, מפני שבאפט שיגר לא מכבר את מכתבו השנתי לבעלי המניות. על פני השטח, זה נראה כמו מכתב לבעלי מניות ברקשייר האתאוויי, אבל למעשה זהו מדריך קניות לכל המשקיעים, במיוחד השנה שהיא שנת היובל (50) להשקעת באפט בברקשייר המקורית ב-1965.

גם השנה באפט אומר למעשה, שלרוב המשקיעים יהיה כדאי להצמיד את רוב התיק שלהם לתעודת סל מדדית עם דמי ניהול נמוכים. כאשר האדם, שמוכר על ידי רבים כמשקיע הגדול ביותר של תקופתו, נותן עצה, יהיה חכם לקבל אותה.

זה גרם לי לחשוב, למה יותר אנשים דווקא לא מאמצים את העצה הזו - להשתמש בתעודת סל או קרן מדדית כהחזקה העיקרית שלהם; ואולי, אם הם נוטים לכך, לבנות תיק רחב וגבוה יותר על היסוד הסולידי הזה. כמשקיע של ליבה ותוספות בעצמי, תהיתי מה יאמרו אנשים אם הם ייתקלו פנים אל פנים ב"סבא וורן", שישאל אותם מדוע הם לא אימצו עדיין את האסטרטגיה שלו.

כך הצלחתי לחשוב על כמה סיבות לגיטימיות וכמה סיבות של משאלת לב. אם אלה הסיבות שלכם להימנעות מאסטרטגיה פשוטה של התבססות על מדד, ואם הביצועים שלכם לא היו משביעי רצון - אולי זה הזמן לפשט לכם את החיים ולהשקיע בשיטה של באפט.

סיבה 1:

אני לא מחזיק מעמד ברכבת ההרים הזו

למרות שבאפט וג'ק בוגל, מייסד קבוצת קרנות ונגארד והאב הרוחני של ההיצמדות למדדים, שבאפט מצטט במכתבו האחרון, מאמינים שהצמדה כזו טובה לכולם, האמת היא שיש אנשים רבים שחוטפים מחלת ים מהאסטרטגיה הזו.

בפעם האחרונה שבה הייתי בלונה פארק, ישבתי ברכבת הרים לפני אשה שהייתה קולנית ועליזה במהלך הטיפוס האיטי לפסגה, אבל כל הדרך למטה היא צרחה: "אני לא מרגישה את הראש שלי!". הלוואי שהייתי מתלוצץ.

אם אתם לא יכולים לקחת את הירידות שבאות יחד עם העליות, אתם לא צריכים לקשור את עצמכם לרכבת ההרים של שוק המניות על ידי קניית קרן מדדית, מפני שאתם תקנו אותה רק כשתרגישו עליזים, ותמכרו אותה כאשר הראש שלכם יהיה מטושטש לגמרי וחסר תחושה.

קרנות מדדיות לא עובדות אם לא נשארים איתן לטווח ארוך, ומי שאין לו את קיבת הברזל הזו, שלא יעלה על הרכבת.

סיבה 2:

אני לא יכול להרשות לעצמי להפסיד

זה כבר עניין של העיתוי שלכם. באפט לא מבטיח שהקרנות המדדיות יעלו לנצח בלי ירידות. הוא כן מציע לחשוב שהן מכשיר השקעה אידיאלי לטווח הארוך.

אם אופק הזמן שלכם קצר - אתם כבר בפנסיה או קרובים אליה וצריכים לרסן את סיכון הדאונסייד כי לא יהיה לכם זמן להתאושש ממפולת - קרן מדדית אולי לא תתאים לכם.

סיבה 3:

אני יכול להשיג יותר בצורה אחרת

מנהלי קרנות יכולים לעקוף את השוק, אבל רק מעטים עושים את זה באמת בניכוי דמי הניהול והעלויות למשקיע. הוא הדין במשקיעים יחידים.

אם אתה משתמש בקרן מדדית כהחזקת ליבה, עדיין תוכל "להצליח יותר בצורה אחרת", אם הדברים שתבחר כתוספת יעמדו בציפיות שלך; אבל לפחות תהיה לך התשואה של השוק, אם הערכת יותר מדי את יכולתך לייצר תשואות עדיפות באסטרטגיה אחרת שנראית לך גדולה.

סיבה 4:

אני רוצה הגנה מירידה

הרעיון של מנהלי קרנות פעילות רבים הוא שהם לא יעקפו את השוק בעלייה, אבל יגנו על המשקיעים מירידה כשהדברים נהיים מכוערים.

אחרי שאמרנו את זה, אתה יכול להחזיק קרן מדדית ולהגן על עצמך סביבה בחלק המיוחד של ההשקעה שלך.

אם קנית קרנות להגנה מפני ירידה ולא קיבלת אותה, יכול להיות שזה הזמן לשקול איך להחליף אותן או חלק מהן.

סיבה 5:

אני רוצה תיק מגוון יותר (יותר פיזור סיכונים וסיכויים)

גישת המדד שבאפט ממליץ עליה פשוטה להפליא, אבל אם אתה באמת מעונין ביותר פיזור, תוכל להשיג את זה על ידי בניית בסיס סולידי של קרן מדדית, ולא על ידי קניית סבך של קרנות בתקווה שכל קרן כזו תוכל להכות את השוק או את הבנצ'מרק שלה.

סיבה 6:

אני רוצה פחות פיזור של התיק

לתיקים ממוקדים/מרוכזים יש רקורד של ביצעים עדיפים. הרקורד של באפט עצמו מראה, שאתה תהיה שבע רצון עם הביצועים של ברקשייר האתאוויי - תשלובת עם השקעות במספר מוגבל של מניות - בהשוואה לביצועים של קרנות מדדיות רחבות.

אבל שוב, קרן מדדית יכולה לתפקד כבסיס של התיק, ואז יש לכם את החלק המגוון שלו, וסביבו אתם יכולים לבנות מניות ספציפיות. זה יחליק ויאזן את הביצוע של החלק היותר מגוון בתיק שלכם.

סיבה 7:

אבל הברוקר/היועץ הפיננסי שלי אמר ש...

אתה האחראי העליון לכספך. אם הברוקר/יועץ שלך מציע אסטרטגיה גרועה, או יקרה, ואתה לוקח אותה, אתה האחראי לכך.

לכן, אם אתה לא יכול להשלים את המשפט "היועץ שלי אמר ש..." עם סיבה סולידית לשלם יותר כדי לקבל אסטרטגיה מורכבת יותר, אתה רק מבזבז את הדולר שלך (או את 90 הסנט שנשארו ממנו אחרי העמלות ליועץ).

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015