אסם מסכמת שנה: גידול של 5.3% ברווחים ב-2014

ההאטה בשוק המקומי משכה את החברה להתרחבות באירופה וצפון אמריקה ■ רווחיה של אסם בשנה שחלפה הסתכמו בקרוב ל-400 מיליון שקל

במבה אסם / צלם: איל יצהר
במבה אסם / צלם: איל יצהר

למרות ההאטה בשוק המזון המקומי, חברת המזון אסם הצליחה לסכם הבוקר (א') את 2014 בחיוב, עם צמיחה מתונה בהכנסותיה בתמיכת הפעילות בחו"ל, וזינוק בשורה התחתונה, הודות לצמצום ניכר בהוצאות המימון שלה.

הכנסותיה השנתיות של אסם ל-2014 עלו ב-1.6% ל-4.25 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה בהשוואה לשנה שקדמה עלה ב-5.5% ל-396 מיליון שקל, אחרי שהוצאות המימון נטו השנתיות של החברה צנחו ב-84% ועמדו על פחות מ-4 מיליון שקל. בשבוע שעבר הציגה מתחרתה של אסם, שטראוס, הכנסות שנתיות בהיקף של 8.1 מיליארד שקל, ורווח נקי של 371 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הרביעי, רווחי אסם עלו ביותר מ-7% ל-97 מיליון שקל, למרות שהכנסותיה לתקופה זו נותרו ללא שינוי, ברמה של כ-1 מיליארד שקל.

אסם, הנמצאת בשליטת קונצרן נסטלה, מייצרת יותר מ-2,000 פריטי מזון בתחום הקולינרי (פסטות, מרקים, תבשילים ועוד), החטיפים ודגני הבוקר, המאפה והמשקאות, המזון המוכן, מזון לתינוקות (מטרנה) ועוד. החברה, שמעסיקה כ-4,800 עובדים, מתרכזת בחו"ל בתחום הסלטים ותחליפי הבשר. מניית אסם הגיבה בחיוב לדוחות, והיא משקפת לחברה שווי של 8.7 מיליארד שקל, אחרי עלייה כ-15% מתחילת השנה.

ירידת הריבית במשק סייעה

פיני קימלמן, סמנכ"ל הכספים של אסם, אמר כי "חלק ניכר מהשיפור ברווח הנקי נובע גם מצמצום הוצאות המימון, שירדו בעיקר בזכות צמצום האשראי הבנקאי, שכיום מהווה 0.2% בלבד מסך המאזן של החברה, וגם בזכות ירידת הריבית במשק ועלייה ביתרות המזומנים".

כאמור, מפילוח ההכנסות של אסם, ניכרת ההאטה בשוק המזון, ומכירותיה בישראל עלו בסיכום שנתי בשיעור מתון של 0.6% ל-3.6 מיליארד שקל. באסם מציינים כי מכירות ענף המזון בישראל ירדו ב-2014 ב-1.5%.

בפילוח לקטגוריות, אסם סבלה משחיקה ברווחיות הפעילות הקולינארית שלה ובתחום התינוקות, ולעומת זאת נהנתה משיפור נאה ברווחי חטיבת המאפה, המשקאות, החטיפים ודגני הבוקר. כאמור, בסיכום שנתי בולטת הפעילות בחו"ל, שצמחה בכ-7% ל-672 מיליון שקל, והרווח ממנה עלה ב-3% ל-54 מיליון שקל.

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, אמר היום כי "אסם מציגה פירות משמעותיים שנובעים משינוי במבנה הארגוני בחו"ל, בעקבות חיבור לנסטלה אירופה, במקביל להמשך צמיחת שוק הסלטים בצפון אמריקה".

לדבריו, "לפני שנתיים זיהינו את הבעיה בשוק המקומי, והחלטנו למקד מאמצים בצמיחה בפעילות הבינלאומית, וכבר רואים את האותות לכך. אנחנו מאיצים את הצמיחה בחו"ל ומשקיעים הרבה בשיווק כדי להגדיל את המכירות, מה שמסייע לנו להאיץ שם מאוד את הצמיחה".

בעניין השוק המקומי, אמר צאיג כי "בשנתיים האחרונות השוק סובל מהתחרות ומירידה בביקושים. כדי לעצור את ההאטה, הממשלה תצטרך להתמודד עם שני אתגרים, גם תעסוקה וגם צמיחה, ואני מקווה שהיא תבין שאנחנו שותפים בנושא. אנחנו מחויבים לחדשנות ואני מקווה שהיא תאפשר לנו להמשיך לצמוח גם השנה".

ערן יונגר, אנליסט בכיר במיטב דש ברוקראז', ציין היום כי "החברה מציגה דוחות טובים יחסית לסביבה העסקית, עם חוזקה בישראל, כאשר הפעם גם מנוע הצמיחה בחו"ל מתחיל לנוע".

תוצאות אסם 2014
 תוצאות אסם 2014