נעילה חיובית בבורסה; אל על זינקה 12%, כיטוב קרסה 57%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל ■ דיווחים על הסכם מתגבש עם איראן מפילים את הנפט ודוחפים מעלה את השווקים ■ טבע רוכשת את חברת אוספקס תמורת 3.2 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ב') בעליות שערים על רקע הדיווחים להסכם מסתמן בין 6 המעצמות לאיראן על תוכנית הגרעין שלה, דיווחים שמפילים את הנפט ושולחים את השווקים בעולם מעלה. מדד המעו"ף טיפס בכ-0.4% וסגר מרחק נגיעה משיא כל הזמנים. מניות הביומד והפארמה ריכזו עניין ומחזורים ערים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

אתמול דווח בסוכנויות הידיעות הזרות כי המעצמות ואיראן על דף הסכם גרעין, למורת רוחן של ישראל ומדינות ערב. הסכם עם איראן יוביל להקלה בסנקציות ויאפשר לה למכור יותר נפט, מה שיגדיל את היצע הנפט העולמי הגדול ממילא. כבר היום ישנו עודף היצע המוערך ב-1.6-1.8 מיליון חביות ביום, והקלה בסנקציות תאפשר לאיראן לייצא עוד מאות אלפי חביות נפט ביום. בתגובה, נופל מחיר הנפט בכמעט 2% לאחר שכבר צנח ב-5% ביום שישי.

בישראל לא פורסמו היום נתוני מאקרו ובארה"ב הנתון המהותי היחיד שיפורסם הוא הצריכה הפרטית לחודש פברואר. סגן יו"ר הפדרל ריזרב סטנלי פישר יישא היום דברים בארה"ב ועשוי לספק רמזים באשר למועד העלאת הריבית, אולי הנושא הכי משפיע בימים אלה על השווקים.

בסין סוללים את הדרך לתמרוץ כלכלי נוסף מצד הממשל, לאחר שנגיד הבנק המרכזי אמר שהכלכלה האטה יותר מדי ושישנה תוכנית פעולה להאיץ את הצמיחה. ההערכה הרווחת היא כי הבנק המרכזי ימשיך להוריד את הריבית ולהציף את השוק ביותר אשראי. כמו כן ישנן ספקולציות לפיהן סין תקל על חברות שרוצות להנפיק בהונג קונג. בעקבות כך מזנקות המניות הסיניות ומקרינות לחיוב על השווקים הגלובליים.

מניות הביוטק והפארמה ריכזו עניין

מבין המניות שבלטו היום בשוק, טבע המשיכה לרכז עניין רב. ענקית התרופות הודיעה היום כי היא קונה את חברת התרופות אוספקס תמורת 3.2 מיליארד דולר. אוספקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 2.26 מיליארד דולר, כך שהעסקה משקפת פרמיה של 41% על מחיר השוק.

כן פייט הודיעה היום על כישלון בניסוי שלב II/III בתרופת ה-CF101 לטיפול במחלת הפסוריאזיס. לאחר הדיווח, מניית החברה קורסת בכ-50%.

מניית אל על זינקה במחזור גבוה לאור הירידה החדה במחיר הנפט.

כיטוב פארמה איבדה היום מחצית מערכה ברקע הודעת החברה כי הדירקטוריון החליט כי ככל שהחברה תגייס סכום של לפחות 7 מיליון שקל במסגרת תשקיף המדף שפורסם, הרי שהחברה לא תנפיק ניירות ערך עד לפרסום תוצאות ביניים של הניסוי הקליני שלב 3 מטעמה

אחרי טיסה של 160% אתמול, די מדיקל המשיכה לעורר עניין רב בקרב הסוחרים. אתמול חזרה המניה להיסחר ברשימה הראשית, ובית ההשקעות IBI הפך לעושה שוק במניה. (לסיפור המלא)

עדיין בביומד, בריינסוויי דיווחה על גידול של 31% במכירות ברבעון הרביעי של 2014 לרמה של 4 מיליון שקל. נכון לסוף 2014 הותקנו 138 מערכות של החברה אצל לקוחות ויש לה צבר הזמנות מחייבות לעוד 42 מערכות.

רמי לוי דיווחה היום כי הרווח הנקי הסתכם בכ-94.6 מיליון שקל ב-2014, בהשוואה לכ-121.4 מיליון שקל ב-2013.

באפריקה תעשיות , חברה בת של אפריקה ישראל, התגלו אי-סדרים כספיים בעקבות בדיקה מיוחדת שהחלה לאחר פיטורי המנכ"ל אבי מוטולה. הבדיקה העלתה כי החברה הכיררה בהכנסות יתר של 14 מיליון שקל. החברה האם, אפריקה ישראל , פרסמה היום דוחות כספיים ולמרות שהחברה הפסידה 844 מיליון שקל בשנה שעברה, היו"ר ובעל השליטה לב לבייב משך שכר של 17.1 מ' ש'.