עדן טבע מרקט מנסה להוציא עובדים לחופשה כפויה

יו"ר ועד עובדי עדן טבע מרקט: "העובדים משלמים את מחיר הסכסוך בין בעלי הרשת" ■ מנכ"ל עדן טבע מרקט, גיא פרוביזור: "כל הפעולות הן עפ"י חוק"

גיא פרוביזור / צילום: רוני שיצר
גיא פרוביזור / צילום: רוני שיצר

מכירות רשת עדן טבע מרקט צונחות, ועובדי הרשת הדואגים למקום פרנסתם מתקוממים על היחס שלו הם זוכים מההנהלה ועל ניסיונה להוציאם לחופשה כפויה.

בשיחה עם "גלובס" טוען יו"ר ועד עובדי עדן טבע מרקט, איתם איין בינדר, כי העובדים משלמים את מחיר הסכסוך בין בעלי הרשת: רשת מגה של קבוצת אלון וגיא פרוביזור המשמש גם כמנכ"ל. עוד הוא טוען כי פרוביזור ניסה לחבל בניסיונות ההתארגנות של העובדים.

לדברי בינדר, "המכירות ירדו. ספקים לא מספקים סחורה כמו לחם, חלב וירקות טריים, והלקוח עושה חישוב אם כדאי לו לבוא או לא. לא משנה שיש בחנויות סחורה בשפע, אבל הסחורה הטרייה הולכת ומצטמצמת".

לדבריו, "משתמשים בנו, ברור. אנחנו בין הפטיש לסדן, ואנחנו מקבלים את כל הריקושטים מהחברה, מהספקים ומהלקוחות. במהלך החודש הבנו שיש בעיות כספים מול מגה, וקיבלנו הוראות להפסיק לעשות הזמנות של סחורה. בד-בבד קיבלתי טלפונים מהסניפים שלנו בבאר-שבע, אשדוד, חיפה, רמת-גן ותל-אביב, על כך שמנהלים קיבלו הוראה לשלוח עובדים שיש להם ימי חופשה, לחופשה כפויה - חלק לעבודה יום כן ויום לא, ועובדים שיש להם יתרת חופשה של 17-20 ימים פשוט קיבלו הוראה לצאת לחופשה. העובדים לא מעוניינים לצאת לחופשה, ולכן הם נכנסו לדילמה. אנחנו כוועד אמרנו להם לא לצאת לחופשה, ומהצד השני, ההנהלה כופה עליהם לצאת".

הופסקה ההזרמה לרשת

מזה כמה שבועות שבין רשת מגה של קבוצת אלון לפרוביזור ניטש ויכוח מר בשאלת מימון הרשת. אחרי הזרמה מצטברת של 90 מיליון שקל לרשת עדן טבע מרקט, מנכ"ל קבוצת אלון הנכנס, אביגדור קפלן, החליט לעצור את הזרמת הכספים.

לקפלן התברר כי הזרמת הכספים נעשתה ללא מעורבות בניהול הרשת וללא דילול מניותיו של פרוביזור, המחזיק ב-49% מהמניות וטוען כי ההסכם אתו מבטיח שמניותיו לא ידוללו.

בקבוצת אלון ניסו להניע מהלכים לשיפור פעילות הרשת וביטול הכפילויות מול רשת מגה, אך לא זכו לשיתוף-פעולה מפרוביזור. לאחרונה הודיעה לו הקבוצה כי היא מבקשת לפרק את השותפות בין הצדדים, גם במחיר מכירת הרשת לגורם שלישי. במקביל בוחנת הקבוצה את הדחתו מהתפקיד.

פרוביזור מצדו נקט מספר פעולות שעל פניו נראה שנועדו ללחוץ על מגה להזרים כספים לרשת. כך הוא עצר תחילה את התשלומים לספקים ולאחר מכן עצר את הזמנות הסחורה לרשת.

לפני כחודש חתמו 400 מתוך 550 עובדי רשת עדן טבע מרקט על התאגדות בהסתדרות, שלפי החוק תקפה לכלל העובדים.

לדברי יו"ר ועד העובדים, "בעצם זה שהחתמנו עובדים על הצטרפות להסתדרות, קיבלנו ריקושטים שליליים מההנהלה. מנהלי מחלקות הוויטמינים קיבלו הוראה מההנהלה לא לחתום על ההתאגדות, וכנ"ל גם עובדי המחלקות. שלחנו הוראה להנהלה להפסיק לאיים על העובדיםף כי זו פגיעה בזכות העובד להתאגד, וזו עבירה פלילית.

"עכשיו פרוביזור ויתר חברי המטה התחילו להוציא העובדים לחופשה כפויה, ללא הידברות עם הוועד וללא הסכמת העובדים. מרבית העובדים מועסקים בשכר מינימום. פנה אליי אב למשפחה של 3 ילדים ששאל אם הוא יוצא לחופשה, ואין לו משכורת - איך הוא אמור להאכיל את ילדיו ולשלם את התשלומים. עובדי הרשת מועסיקם לפי שעות, ולכן לא ברור איפה תהיה הפגיעה".

עובדים ברשת עמם שוחח "גלובס" מסרו כי הם לא מבינים מה קורה, וכי חלה פגיעה בתנאי העסקתם. לדברי אחד מהם, באחד הימים ובאמצע יום העבודה נאמר לו ללכת הביתה כי אין עבודה. "לא ידעתי שזה לא חוקי ושההסתדרות מאחורינו", הוא אומר.

העובדים אומרים גם כי לקוחות רבים מתלוננים על מחסור בסחורה טריה ברשת.

רכז התאגדויות בהסתדרות, שלומי נמירובסקי, אומר ל"גלובס" כי מתואמת פגישת משא-ומתן עם הרשת ב-17 בחודש. לדבריו, "הבעיה שמגה ופרוביזור נלחמים אחד בשני, והנפגעים העיקריים הם העובדים. לא ניתן למצב הנוכחי להימשך. הם נלחמים מי ישלוט בחברה, והעובדים הם הדבר האחרון שמעניין אותם".

פרוביזור מסר בתגובה: "עדן טבע מרקט קיבלה ברצון את התארגנות העובדים. הודעה על כך נמסרה להסתדרות, ופגישה נקבעה בין הצדדים. בניגוד לטענותיו של נציג הוועד, הרשת הוציאה לחופשה רק כ-17% מכוח-האדם. החופשה היא מראשון ועד רביעי, וביום רביעי הם חוזרים לעבודה. נציג הוועד הוזמן לפגישה ביום רביעי. כל הפעולות שהרשת נוקטת הינם על-פי חוק".