ה"מורשת" של המונדיאל לברזיל: הפסדים של מיליארדי דולרים

8 מתוך 12 האצטדיונים שאירחו את הטורניר נמצאים בצרות כלכליות והפכו ל"פילים לבנים"; פרויקטים שתוקצבו ב-3.5 מיליארד דולר לא הושלמו ■ אז שווה או לא לארח אירוע ספורט גדול?

אצטדיון המראקנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל / צלם: רויטרס
אצטדיון המראקנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל / צלם: רויטרס

כשנה לאחר תום המונדיאל בברזיל, מתברר שוב עד כמה השקעה של מדינה באירוח אירוע ספורט עלולה להיות לא משתלמת כלכלית: בתחקיר שמפרסם העיתון Folha de Sao Paulo, וחלקים נרחבים ממנו מפורטים באתר insideworldfootball, נטען כי שמונה מתוך 12 המגרשים בהם התקיימו המשחקים מפסידים כספים וניצבים בפני עתיד לא ברור.

אצטדיון הדגל של ברזיל, ואולי של דרום אמריקה כולה - המראקנה שאירח את הגמר בו ניצחה נבחרת גרמניה את ארגנטינה, ועבר שדרוגים נרחבים לקראת פתיחת גביע העולם - סיים את השנה הקודמת בגירעון של 24.8 מיליון דולר. למתקנים החדשים לחלוטין והענקיים בגודלם בערים נטאל, פורטלזה, מנאוס, ברזיליה וקויאבה - אין קבוצות בכירות שמארחות בהם משחקים, והם הפכו ל"פילים לבנים" לכל דבר. על האצטדיון בעיר רסיפה קיימת מחלוקת משפטית בין העירייה המקומית לבין ענקית הבנייה Odebrecht.

גם בתחום התשתיות שתוכננו במיוחד לאירוח המונדיאל, ברזיל מלקקת את הפצעים. מהתחקיר עולה כי 35 פרויקטים שונים, שב-2010 עלותם תוקצבה ב-3.5 מיליארד דולר - נעצרו באמצע (חלקם נזנח לחלוטין). כך לדוגמה פרויקט רכבת קלה בפורטלזה הושלם רק ב-50%, כאשר אף קרון עדיין לא עלה על המסילה. התקציב הממשלתי הכולל של המונדיאל עמד על כ-13 מיליארד דולר.

יש לציין כי ההכנסות של מדינה הזוכה באירוח המונדיאל הן שוליות יחסית: ממכירת כרטיסים לאירוע, תיירות וספונסרים מקומיים שמצליחה לגייס הוועדה המארגנת המקומית. את הכסף הגדול מהטורניר עושה ההתאחדות העולמית פיפ"א, ששומרת לעצמה את כספי זכויות השידור, הספונסרים הגלובליים ומכירת כרטיסי היוקרה למשחקים ("הוספיטליטי"). לפי הדוחות הפיננסיים שלה, בארבע השנים עד מונדיאל 2014 - רשמה פיפ"א רווח נקי של 2.2 מיליארד דולר מגביע העולם.

נזכיר כי גם בפן המקצועי, בברזיל ירצו לשכוח את המונדיאל הזה - שהסתיים עם הדחה משפילה של נבחרתם בחצי הגמר לאלופה המיועדת גרמניה, לאחר תבוסה 7-1.