מחירי זכויות השידור מכריעים אפילו את ESPN

תאגיד דיסני, המחזיק בבעלות על הערוץ, דורש קיצוצים במאות מיליוני דולרים - בזמן שרשת הספורט האמריקאית איבדה בשנה החולפת 3.2 מיליון מנויים, וממשיכה לשלם במקביל הון על מחירי הזכויות המאמירים

אולפן ספורטס סנטר של ESPN / צלם: רויטרס
אולפן ספורטס סנטר של ESPN / צלם: רויטרס

פורטפוליו זכויות השידור שמחזיקה רשת ESPN הוא אחד הגדולים בעולם בספורט, אבל כנראה שגם לענקית הכבלים האמריקאית יש יכולת מוגבלת להתמודד עם העלייה המטורפת במחירי בזכויות השידור. בימים האחרונים הודיע תאגיד דיסני, המחזיק בבעלות על ESPN, לראשי הערוץ - כי עליהם לקצץ 100 מיליון דולר מתקציב הרשת בשנת 2016, ועוד 250 מיליון דולר מתקציב 2017. המשמעות: ב-ESPN ייאלצו לשקול מהלכי התייעלות הכוללים בין היתר פיטורי עובדים, או לחילופין לשקול שלא להתמודד על זיכיונות לשידורי ספורט במכרזים שייפתחו בקרוב.

הבעיה העיקרית של ESPN היא אובדן מתחברים בארה"ב. ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי ערוץ הכבלים איבד 3.2 מיליון מנויים בתוך שנה, מה שהוביל את הרשת לירידה של 7.2% בכמות משקי הבית המחוברים מאז שנת 2011.

הבעיה השנייה היא מחירי הזכויות המאמירים בשוק הספורט, בעקבות התחרות בין הערוצים השונים. למשל, רק לאחרונה חידשה ESPN את הזיכיון שלה לשידורי ה-NBA, הנחשבים לעוגן שידור מרכזי של הרשת, עבור 1.47 מיליארד דולר לעונה (החל מעונת 2016/17), בהשוואה להסכם הנוכחי עבורו היא משלמת 485 מיליון דולר לעונה.

לפי "פורבס", אחת המלחמות העיקריות של ESPN היא מול רשת FOX, שלאט לאט אוכלת נתח צפייה שהולך וגדל על חשבונה של ESPN - ברבעון הראשון של 2015 רשמה Fox Sports 1 עלייה של 73% בכמות הצופים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ולמרות ש-ESPN היא עדיין רשת הכבלים המובילה בשידורי ספורט מבחינת נתוני צפייה, ערוצי הספורט של FOX ו-NBC כבר עברו את אלו של ערוץ המשנה ESPN2.

לפי דוחות 2014 של דיסני, ל-ESPN יש 95 מיליון מנויים בארה"ב. החברה נמצאת בבעלות של תאגיד דיסני המחזיקה ב-80%, כאשר יתר 20% מוחזקים בידי תאגיד המדיה הניו-יורקי "הרסט". בחברה מועסקים על פי הערכות כ-6,000 עובדים. יש לציין כי לפני שנתיים, במסגרת רה-ארגון סגרה הרשת חלק גדול מהפעילות הבינלואמית שלה, בעיקר באירופה, צפון אפריקה ובמזרח התיכון - מהלך שהביא בין היתר להורדתו של הערוץ בישראל.