לא רק איראן: ברק אובמה עוסק בעוד נושא אדיר-ממדים

בעוד כולם עסוקים בהסכם עם איראן, נשיא ארה"ב ברק אובמה מוציא לדרך תוכנית ענקית להפחתת הזיהום ■ אילו חברות ירוויחו מכך?

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

שווקי ההון ממשיכים בתנודתיות כשהמשקיעים מנסים להעריך האם ירידת מחירי הסחורות תדחה את העלאת הריבית בארה"ב, או שהפד הרואה לנגד עיניו כלכלה מתאוששות ושוק עבודה ונדל"ן חזקים, יתמיד בהעלאה בספטמבר אותה הוא מתקשר בחודשים האחרונים.

השלישי באוגוסט בשבוע שעבר צפוי להירשם, בלא הגזמה, כאחד המשמעותיים ביותר בתולדות ארה"ב, יום בו הכריז הנשיא ברק אובמה על האמנה להפחתת זיהום אוויר בארה"ב ממפעלים המייצרים חשמל במדינה.

לדבריו, "זהו הצעד הגדול והמשמעותי ביותר שאי-פעם נקטנו כדי להילחם בשינויי האקלים... אשר אין סיכון גדול ממנו לעתידנו". לאחר שהוצג כטיוטה בקיץ של השנה שעברה, הציג אובמה בסיוע המשרד להגנת הסביבה (EPA), מסמך בן 1,600 עמודים לא לפני שהוגשו לטיוטה 4 מיליון הערות והתנגדויות.

במרכז התוכנית הפחתה בשליש של זיהום הפחמן מרמתו ב-2005 ועד 2030, כאשר כל מדינה תחליט עבור עצמה באיזו דרך ליישם החלטה זו. היעד הראשון לתחילת יישום האמנה נקבע לשנת 2022, כאשר יואץ השימוש באנרגיות אלטרנטיביות בדגש על סולאר ורוח ובמקביל תחנות כוח המופעלות בפחם יציגו דרכים לשיפור הניצולת האנרגטית. כדי לכמת את השפעת התוכנית נציין שצמצום הזיהום שווה להורדת כ-166 מיליון מכוניות מכבישי ארה"ב או 870 מיליון טון פחמן. 365 חברות מובילות בארה"ב הודיעו על תמיכתן בתוכנית, ובראשן חברות היי-טק רבות שכבר היום מנסות להסתמך על אנרגיה מתחדשת במפעליהן.

ארה"ב, שהיא המזהמת השנייה בעולם אחרי סין, מייצרת 32% מהזיהום במפעלי ייצור החשמל, 28% מתחבורה, 20% מתעשייה, 10% מענף החקלאות ו-10% נפלטים על-ידי משקי בית ועסקים. ההערכה היא כי עד 2030 תרד צריכת הפחם בכ-23%, כאשר זה יהווה 27% מהאנרגיה לייצור חשמל לעומת 39% בשנת 2014. לגבי הגז הטבעי, ההערכות מדברות על יציבות ברמה של 20% ואנרגיות מתחדשות צפויות להגיע לכ-28% לעומת כ-9% היום.

במספר נושאים נותר לטפל, כמו הארכת הטבות המס לאנרגיית סולאר הפוקעות בסוף 2016, נושא אנרגיית הפצלים בו מושקע כסף רב אך לו גם השלכות סביבתיות וכן כיצד למנוע ממדינות להרחיב את פיתוח האנרגיה מכורים גרעיניים מעבר למספר פרויקטים שבנייתם כבר החלה, בניסיון לעמוד ביעדים שהוצבו. סוגיה נוספת נוגעת למחיר החשמל שיש המעריכים כי יעלה עד 5% בשלביה הראשונים של היישום ויירד לאחר מכן.

הילארי רוצה אפילו יותר

אם תוכניתו של הנשיא אובמה לא נשמעת מאתגרת מספיק, הכריזה המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון על תוכנית שאפתנית אף יותר, הכוללת התקנות סולאריות שיספקו פי 7 חשמל מהנתון היום, גידול שצפוי להביא להתקנה נוספת כ-500 מיליון פאנלים. התוכנית גם מרחיבה את הטבות המס תוך הקטנת השימוש בנפט ופחם.

הישראליות שירוויחו

תוכניתו של הנשיא הוצגה שבועיים לאחר אירוע משמעותי נוסף בתחום הסולאר. ב-20 ביולי הכריזו SunEdison יחד עם חברת TerraFarm על כוונות לרכישת חברת Vivint Solar שהיא מתקינת מערכות הסולאר לגגות השנייה בארה"ב, תמורת סכום של 2.2 מיליארד דולר, עשרות אחוזים מעל שוויה בשוק. מניות החברות הרוכשות ירדו בתגובה להודעה בעקבות שאלות שצצו לגבי מבנה ההשקעה בסולאר המקובל בארה"ב. הרוכשות העבירו את החברה הנרכשת למבנה משפטי הקרוי Yield co, שהיא חברה ציבורית שנוצרה כדי לקלוט נכסים תפעוליים בלבד בתחום האנרגיה המתחדשת בדומה לריטים בנדל"ן או ה-MLP בתחום הנפט וההולכה.

חברות ה-Yield co, המאוגדות תחת קרן הסל בסימבול YLCO, ספגו לאחרונה ירידות שערים בעקבות צניחת מחירי הנפט, המאתגרים תוכניות לאנרגיה חלופית אך בעיקר עליית התשואות באג"ח ארה"ב. סיבה נוספת לירידות נעוצה בביקורת לגבי טיב הנכסים שהחברות מעבירות לאותו מבנה. גם קרן הסל על חברות הסולאר בסימבול TAN ספגה ירידות, אולם שם נראה כי זה כתוצאה מירידה במחירי חברות שרכשו פעילות מחיר גבוה כמו זו של Vivint.

הסבר נוסף לירידות נובע מירידה של כ-75% בעלות ייצור המערכות שפגעה בחלק מהחברות בתחום, אך דחפה אחרות להגדיל ההתקנות. תעודה זו נסחרת כ-32% מתחת לשיא שפל המחיר במרץ 2009.

מלבד חברות ה-Yield co, נסחרות גם חברות האם של חברות אלה העוסקות בצד הייזום והפיתוח של תחום הסולאר, חברות טכנולוגיה כמו SolarEdge הישראלית וחברות אחרות כמו אורמת טכנולוגיות שאמורות ליהנות מהרפורמה שהוכרזה.

גם דיווחי החברות שרבות מהן פורסמו לאחרונה, נותנות בחלק מהמקרים מענה חיובי ליכולתן להרוויח כסף ולהחזירו למשקיעים כדיווידנד גבוה בדרך כלל.

חברת Hannon Armstrong (HASI) הינה Yield co המשקיעה בפרויקטי תשתית בארה"ב תוך התמקדות גם בשיפור הניצולת האנרגטית בפרויקטי סולר ורוח. החברה צפויה להמשיך ולהגדיל בשנים הקרובות את הדיווידנד המחולק העומד כיום על תשואה 5.6% עד כדי 6.4% בשנת 2016 ו-7.2% בשנת 2017. החברה פרסמה בשישי דוחות שעמדו בציפיות וסיפקה תחזית צמיחת רווח של 14%-16% השנה. תזרים המזומנים שדווח היה חזק ועלה על הערכות שוק. שווי השוק של החברה קטן יחסית, עובדה שמעלה את הסיכון בהשקעה.

חברת NRG Energy (NRG) הינה אחת מספקיות האנרגיה הגדולות בארה"ב עם יכולת ייצור של 49 אלף מגה-וואט בעיקר לאזור טקסס ומזרח ארה"ב. החברה, דרך Yield co בשם NRG YIELD, היא אחת מספקיות אנרגיית הסולאר הגדולות בארה"ב, עם כושר ייצור של מעל 500 מגה-וואט. החברה מציעה לעסקים ופרטיים התקנות של פאנלים סולאריים שמספרם עמד בסוף 2014 על 13 אלף כמו גם 35 חוות רוח.

אחד ה-Yield co היותר תנודתיים באחרונה הוא Terraform (TERP), שמאגד חלק מנכסי SunEdison. ירידה חדה במניות אלו השנה עשויה להיות הזדמנות השקעה לבעלי פרופיל סיכון גבוה מהממוצע, תוך פיצוי בדמות דיווידנד גבוה שצפוי לעמוד השנה על 5.2% ו-6.7% בשנה הבאה.

החברה שותפה בפעולות מיזוג ורכישות רבות של פרויקטים שבינתיים, אינן מתקבלות בברכה על-ידי המשקיעים.

לסיכום, הרפורמה ההיסטורית עליה הודיע הנשיא אובמה בשבוע שעבר, שצפויה לצמצם את זיהום האוויר בארה"ב, עדיין לא באה לידי ביטוי במחירי חברות רבות הפועלות בתחום. חברות אלו מרחיבות את עסקיהן במהירות בשנה האחרונה ועדיין מנסות לשכנע את המשקיעים בקיימות המודל ובתמחור הראוי של העסקים הנרכשים. התמחור הנוכחי עשוי להוות הזדמנות לבעלי טווח השקעה ארוך שיכולים לספוג תנודתיות לעיתים גבוהה במחיר המניות בתחום.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצים של UBS
 המומלצים של UBS