נתניהו מאשר: המע"מ יופחת ב-1% ומס החברות יופחת ב-1.5%

הכנסות המדינה באוגוסט גבוהות ביותר מ-2.5 מיליארד שקל מהתחזית המקורית ■ כחלון: "אם יהיו עודפים נוספים אנחנו מתכוונים להמשיך להפחית המסים. אך אם ניתקל בהאטה נחזיר את המצב לקדמותו" ■ בנק ישראל מתנגד למהלך

בשל עודפי גבייה ממסים בהיקף מיליארדי שקלים, המע"מ יורד ל-17% ומס החברות יורד ל-25%, כך הכריז הערב (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים שקיים עם שר האוצר משה כחלון. המע"מ ירד ב-1 באוקטובר ומס החברות ירד ב-1 בינואר 2016.

"כדי לעודד את הצמיחה החלטתי יחד עם שר האוצר משה כחלון להפחית מסים, להוריד את המע"מ ל-17% ואת מס החברות ל-25%", אמר נתניהו, והוסיף כי הוא מאמין שהצעד יתרום לצמיחה.

כחלון הסביר שההחלטה נובעת מעודפי גבייה בהיקף מיליארדי שקלים, "אותם אנחנו מתכוונים להחזיר לאזרחים". העודפים נובעים גם מהשיפור בגבייה של רשות המסים.

כחלון אמר כי "אם יהיו עודפים נוספים אנחנו מתכוונים להמשיך במגמת הפחתת המסים. אך אם חלילה ניתקל במצב של האטה או הפחתה משמעותית במסים אנחנו נצטרך לבצע תיקון, ולתיקון הזה יהיו צעדים משלימים שיכולים להחזיר את המצב לקדמותו.

"על-פי תחזיות החשכ"ל בשנתיים הקרובות יחס החוב-תוצר צפוי לרדת. הורדת המע"מ ומס החברות יביאו להגברת הצמיחה, הגברת הצמיחה תוריד את החוב, הגברת הצמיחה תביא לצמצום גרעון".

בנק ישראל מתנגד לצעדים הללו. הבנק פרסם היום את תגובתו להורדת המע"מ, בה הוא מציין כי "עדיף להפעיל צעדים שיסייעו לענפי היצוא וההשקעות, ולאו דווקא לתמיכה נוספת בצריכה הפרטית".

ל"גלובס" נודע כי הכנסות המדינה באוגוסט, שטרם פורסמו רשמית, גבוהות ביותר מ-2.5 מיליארד שקל מהתחזית המקורית - נתון שהדהים את הצמרת הכלכלית בירושלים. בהקשר זה מתח כחלון בצעד חריג ביקורת מרומזת על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בגין הנתונים שפרסמה על ההאטה במשק בסוף הרבעון השני ואמר כי "לפני כשבועיים הלמ"ס פרסמה נתונים על האטה בצמיחה. הנתונים על עודפי הגבייה אינם מסתדרים עם הנתונים של הלמ"ס, ואני מכבד ומעריך את עבודתם, אך אין זה תפקידי לנתח ולפרש את הנתונים שהם מציגים".

מבדיקת "גלובס" עולה כי העודף המצטבר מתקרב ל-10 מיליארד שקל, אם כי בשלב זה האוצר אינו מתכוון לעדכן את תחזיות ההכנסות השמרניות שלו ל-2015 ו-2016 שנכללו בהצעת תקציב המדינה שאושרה אמש בכנסת בקריאה ראשונה.

טרכטנברג: "היה צריך להפנות את עודפי הגבייה לטובת מנועי הצמיחה"

ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג אמר בתגובה כי "בהחלטה הזו חובר כחלון לשיטה המוכרת של ראש הממשלה הדוגל ב'הרעבת הממשלה': הפחתת מסים כך שיהיה הכרח לקצץ בתקציבי המשרדים ובפרט בשירותים הציבוריים וברווחה. היה צריך להפנות את עודפי גביית המסים לטובת מנועי הצמיחה שכל-כך חסרים בתקציב שהוגש לנו: להשקעה בתשתיות לאומיות כגון תחבורה ציבורית שתקרב את הפריפריה למרכז, וכמו כן למען המשבר הלאומי בדיור שכרגע אין לו מענה של ממש".

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג: "יש צעדים מהירים ודחופים שניתן לעשות והיו מייצרים שינוי אמיתי בחיי האזרחים. 6.5 מיליארד שקל! למה לא להגדיל את סל התרופות, להוציא את ילדי ישראל מעוני, לחזק את מערכת החינוך, להגדיל קצבאות לקשישים, להגדיל חדרי מיון, להעלות את שכר המורים או לסייע לחקלאים".

ח"כ אראל מרגלית, מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, אמר כי "הורדת במע"מ באחוז היא לעג לרש, היא לא תפתור את בעיית התעסוקה ולא פותרת את ההאטה במשק. הירידה בייצוא ובצמיחה לא תיפתר על ידי הורדת המע"מ. הורדת אחוז אחד במע"מ לא תוציא ילד אחד מתוך מעגל העוני".

על הורדת מס החברות, אמר מרגלית: "הממשלה מזניחה ומפקירה את הפריפריה המרוחקת. במקום לתת אחוז וחצי הקלה במס החברות לכל המשק, צריך לתת הטבה גדולה יותר במס לאזורים בנגב ובגליל שבאמת זקוקים לזה".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "אני מברכת על הורדת המע"מ, מס עקיף ורגרסיבי שפוגע הכי הרבה במי שיש לו הכי פחות. יחד עם זאת, הורדת מסים ישירים כמו מס החברות היא צעד שגוי וחסר אחריות, וטוב היה לו העודף התקציבי היה מושקע חזרה בשירותים החברתיים שכחלון מקצץ במסגרת התקציב. אי אפשר להתעלם מהתזמון של ההודעה על הורדת המסים - יום אחרי שהכנסת אישרה תקציב שמקצץ בשירותים החברתיים ומחלק את כספי הציבור לסקטורים צרים".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, מסר כי "כחלון ונתניהו עשו את הצעד הנכון והראו מנהיגות וראייה רחבה של צרכי המשק הישראלי, זאת לאור נתוני הצמיחה הנמוכים וההאטה במשק. איגוד החברות הציבוריות קורא לממשלה להמשיך ברפורמות לעידוד הצמיחה, בהם הורדת המס על רווחי הון והפיכת הבורסה למנוע צמיחה כלל משקי".