אלון רבוע כחול אינה עומדת בתנאי המסחר בוול סטריט

לחברה ניתנת כעת תקופה של שישה חודשים כדי לעמוד שוב בתנאי המחיר המינימלי, ובינתיים היא תמשיך להיסחר בבורסת NYSE כרגיל

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

הצרות של חברת אלון רבוע כחול נמשכות, ולא רק בישראל. המשבר בקבוצה, על רקע הקריסה והסדר הנושים ברשת הקמעונות מגה שבבעלותה, הוביל לירידה חדה במחיר המניה של אלון רבוע כחול, הנסחרת במקביל בבורסות של ניו יורק ושל תל אביב. היום (ג') דיווחה החברה שקיבלה בסוף השבוע מכתב התרעה מבורסת ניו יורק (NYSE), שלפיו היא אינה עומדת בתנאי המחיר המינימלי להמשך מסחר בבורסה.

התנאי הוא שמחיר הנעילה הממוצע של מניה נסחרת יהיה גבוה מדולר אחד למשך תקופה של 30 ימי מסחר רצופים, ואילו מניית רבוע כחול ירדה ממחיר של דולר, ולא נגעה בו שוב מאז סוף יולי. מתחילת שנת 2015, מניית החברה מחקה כ-73% משוויה. המחיר הנוכחי של המניה עומד על 70 סנט, שמשקף לרבוע כחול שווי שוק של 46 מיליון דולר בלבד.

לפי חוקי בורסת ניו יורק, לחברה ניתנת כעת תקופה של שישה חודשים כדי לעמוד שוב בתנאי המחיר המינימלי, ובינתיים היא תמשיך להיסחר בבורסה כרגיל. חברות שמקבלות התרעה בשל אי-עמידה במחיר מינימלי בוחרות לפעמים בפתרון טכני של איחוד הון (ספליט הפוך).

ירידה חדה בשווי נכסי החברה

אלון רבוע כחול מחזיקה כאמור ברשת מגה, שנקלעה לקשיי נזילות חמורים ונדרשה להסדר נושים בבית המשפט, וכן בחברת הדלק דור אלון, ברבוע נדל"ן ובנעמן. לאחרונה פרסמה החברה את דוחות הרבעון השני של 2015, שבהם נרשם הפסד של 538 מיליון שקל, וזאת עקב ירידה חדה בערך נכסיה, שנבעה ברובה מהשפעת קריסתה של מגה. עקב ההפסד צנח ההון העצמי של אלון רבוע כחול ל-72 מיליון שקל בלבד, לעומת 665 מיליון שקל בסוף 2014.

הירידה החדה בשווי נכסי החברה היא תוצאה ישירה של מדיניות היו"ר הנוכחי של אלון רבוע כחול, אבגידור קפלן, לבצע ניקוי אורוות בקבוצה, ושינוי באופן רישום השקעותיה בחברות הבנות. בדוחות הרבעון השני רשמה אלון הוצאות אחרות בסך 471 מיליון שקל, שכללו מחיקה של 357 מיליון שקל בשווי נכסי מגה המאוחדים בדוחותיה. בין השאר, נרשמה הפחתה של 273 מיליון שקל על מוניטין המשויך לפעילות הסופרמרקטים של מגה ועדן טבע מרקט.

נוסף על כך, רשמה אלון הוצאות חד-פעמיות בסך 101 מיליון שקל שנבעו מסגירת 32 סניפי מגה ותשלום מענקים לעובדים מפוטרים. סכום נוסף של 60 מיליון שקל נמחק מהמוניטין שיוחס לרשת נעמן, וזאת לאחר שההרעה במגה חייבה את דירקטוריון נעמן להפחית את תחזיותיו למכירות ולרווחי הרשת בעתיד. גם רבוע כחול נדל"ן נאלצה לרשום הפחתה של 65 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שהיא משכירה למגה, בעקבות הסדר הנושים ויציאת הרשת מחלק מהסניפים ששכרה מרבוע נדל"ן.

הפחתה של 54 מיליון שקל נרשמה על ההחזקה בחברת דיינרס, בשל ההשפעה השלילית של סגירת סניפי מגה על פעילות חברת כרטיסי האשראי, ולאור השווי שמשתקף לה במו"מ שמנהלת אלון רבוע כחול למכירת החזקותיה (49%) לשותפה ובעלת השליטה בדיינרס, חברת כאל שבשליטת בנק דיסקונט.