הליכים פליליים נפתחו בשווייץ נגד ספ בלאטר

מגדל הקלפים של פיפ"א ממשיך להתמוטט, ולראשונה גם שמו של נשיא אופ"א פלאטיני משתרבב לפרשיות: לטענת החוקרים, הוא קיבל מבלאטר כ-2 מיליון דולר ב-2011, בגין עבודה שלכאורה סיים לבצע כבר ב-2002 

מישל פלאטיני עם ספ בלאטר / צלם: רויטרס
מישל פלאטיני עם ספ בלאטר / צלם: רויטרס

התפתחות דרמטית בפרשת השחיתות בפיפ"א: הרשויות בשווייץ פתחו בהליכים פליליים כנגד ספ בלאטר, הנשיא המתפטר של ארגון הכדורגל העולמי. משרד התובע הכללי (OAG) הודיע ביום שישי כי בלאטר נחקר במשרדו בציריך, ולאחר מכן הוחרם מחשבו האישי, כמו גם מסמכים. בלאטר בן ה-79, העומד בראש פיפ"א מאז 1998, חשוד במעילה בכספים, אך נכון לעתה הוא עדיין לא נעצר.

מי ששמו השתרבב לראשונה לפרשיות האחרונות הנקשרות עם פעילותה של פיפ"א הוא מישל פלאטיני, נשיאה של התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א, שהודיע על התמודדות בבחירות על החלפת בלאטר בראשות פיפ"א, אשר אמורות להתקיים בפברואר הקרוב.

על-פי הודעת ה-OAG, נמצאו ראיות לתשלום חשוד שהעביר בלאטר לפלאטיני בשנת 2011, בסך של 2 מיליון פרנקים שווייצרים (כ-2 מיליון דולר), עבור עבודה שפלאטיני ביציע לכאורה עבור פיפ"א בין השנים 1999-2002.

"הסכום הזה נוגע לתשלומים שהגיעו לי במסגרת עבודה שהייתה לי תחת חוזה בפיפ"א", הגיב פלאטיני רשמית. "הבהרתי לרשויות את כל מה שצריך בנוגע לעניין הזה".

גורם ברשויות אכיפת החוק השווייצריות אמר ל"רויטרס" כי פלאטיני סיפק לחוקרים בשווייץ ראיות נגד בלאטר, וכי בשלב זה הוא לא נחשב ליעד פלילי מבחינתם.

ב"גרדיאן" ציינו כי התשלום של בלאטר לפלאטיני ב-2011 התבצע 3 חודשים לאחר שנתן את קולו עבור הבחירה מעוררת המחלוקת בקטאר למארחת מונדיאל 2022 - ו-3 חודשים לפני שבלאטר נבחר לקדנציה נוספת בראשות פיפ"א.

חשדות נוספים נגד בלאטר מתמקדים בחוזה עליו חתם בשנת 2005 עם התאחדות הכדורגל הקאריבית, בראשה עמד עסקן הכדורגל הטרינידדי ג'ק וורנר, שפרשות שחיתות מלוות את כל הקריירה שלו. החוזה הזה, לטענת ה-OAG, פגע במתכוון בפיפ"א, ולמעשה הפר את המחויבות הציבורית שיש לבלאטר במסגרת תפקידו.

כזכור, הסקנדל הגדול של פיפ"א התפוצץ במאי האחרון, עם פשיטה על מלון בציריך בו שהו עסקני הארגון, לאחר חקירה שהתנהלה במקביל על-ידי הרשויות בשווייץ וה-FBI האמריקאי. כתבי אישום כבר הוגשו נגד 14 אנשים, שחלקם עדיין נלחמים נגד הסגרתם הצפויה לארה"ב - בהם אנשי פיפ"א מההווה והעבר ושותפים עסקיים של הארגון מתחומי שיווק הספונסרשיפ וזכויות השידור, בגין עבירות כלכליות בשווי של למעלה מ-100 מיליון דולר. התפוצצות הפרשה הובילה את בלאטר להודיע על התפטרות מתפקידו, בו היה יכול להמשיך לכהן עד 2019.

בשבוע שעבר המשיך מגדל הקלפים של פיפ"א להתמוטט, לאחר שהארגון הודיע על השעיה של ז'רום ואלקה, יד-ימינו של בלאטר, לאחר שנחשף כי הוא חשוד במכירת כרטיסים למונדיאל 2014 בשוק השחור.