מסמך: דקל ורביד הם שהציעו לרגב להקים "גלגלצ 2"

מפקד גל"צ (דקל) ומפקד גלגלצ (רביד) גם ביקשו להעלות את זמן הפרסום המקסימלי המותר בשעה בגלגלצ ■ סקר של גלי צה"ל בקרב אלפי בני-נוער: האישה הראשונה ב-30 האמנים האהובים ביותר - קרן פלס, במקום 25

מירי רגב וירון דקל    / צילומים : אלכס קולומויסקי וסיוון פרג'
מירי רגב וירון דקל / צילומים : אלכס קולומויסקי וסיוון פרג'

תחנת גלי צה"ל היא שהציעה לשרת התרבות והספורט מירי רגב להוסיף תחנה צבאית נוספת, "גלגלצ 2". ל"גלובס" נודע כי לצד זה ביקשה התחנה גם להעלות את זמן הפרסום המקסימלי המותר בשעה בגלגלצ, באופן שישווה אותה לתחנות רדיו אחרות הפועלות בשוק, כשהכוונה היא ככל הנראה לתחנות מסחריות כמו קול ישראל או התחנות האזוריות.

הדברים עולים ממסמך שהגישו מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, ומפקד גלגלצ, נדב רביד, לרגב, קודם לפגישתם שנערכה לפני כחודש וחצי.

במסמך שהגיע לידי "גלובס" מפורטות בהרחבה ההצעות של התחנה הצבאית לשינוי המציאות בתחנת המוזיקה גלגלצ, לאור הביקורת על אפליית מוזיקה ישראלית בכלל ומוזיקה ים-תיכונית בפרט בשל שיטת הפלייליסט הנהוגה בה.

בין היתר נכתב במסמך: "על-מנת להרחיב את תחום הפעילות של גלגלצ בלי לפגוע בתחנה המצליחה, אנו מציעים הקמה של תחנה אחות - גלגלצ 2, על-פי מודל רדיו ה-BBC, אשר עיקרה יהיה שידור מוזיקה פופולרית ישראלית בלבד, תוך מתן במה נרחבת לפופ ים-תיכוני".

ההצעה של גלי צה"ל לא עוצרת כאן. "כמו כן, אנו מציעים פתיחה של תחנות מוזיקה אינטרנטיות שיכסו מנעד גדול אפילו יותר של מוזיקה עם דגש על יצירה ישראלית", נכתב.

התחנה הצבאית גם מציעה כי תדווח לקצין החינוך הראשי אחת לחציון על נתוני ההשמעה. "אנו מתחייבים להקדיש מאמץ רב לחיפוש ואיתור מועמדים מתאימים גם בפריפריות שאינן מזוהות בדרך-כלל עם גלי צה"ל", הציעו דקל ורביד בכל הקשור לריענון חברי ישיבת הפלייליסט שקובעים אילו שירים יושמעו בשידורי התחנה הפופולרית.

התחנה ביקשה לקבל יותר זמן פרסום בדומה לגופים אחרים, בשל טענות של אמנים כמו מאיה בוסקילה שלפיהן ההצלחה של גלגלצ נובעת מהעובדה שהיא לא משדרת פרסומות כמעט בכלל, ולא בגלל פרמטרים איכותיים. לכן הציעו בתחנה לאפשר הוספת זמן פרסום בכדי להשוות את תנאי התחרות.

להצעות של גלי צה"ל צורף מסמך ובו נתוני סקר שנערך לקראת פסטיבל "יותר" לחיילים שנערך בקיץ האחרון, ובו נשאלו אלפי בני-נוער לקראת גיוס מי האמנים האהובים עליהם. "ניתן להבחין כי גם בסקר זה מצבן של הנשים אינו מזהיר", כתבו בתחנה הצבאית. הסקר צורף כדי לענות על הטענות כי התחנה אינה עונה על טעם החיילים.

על-פי הסקר, במקום הראשון ניצב שלמה ארצי, כשאחריו על-פי סדר האהדה - הדג נחש, הפרויקט של עידן רייכל, מוש בן-ארי, התקווה 6 - ורק במקום הששי אייל גולן, הזמר הים-תיכוני הבכיר ביותר ברשימה. הזמרת הראשונה המופיעה ברשימה היא קרן פלס, המופיעה רק במקום ה-25, מתוך 30 אמנים.

יש לציין כי על-פי סקרים דומים שנעשו בעבר, מדובר בסקר סגור ובו שמות הניתנים מראש לנשאלים, מבלי שניתנת להם האפשרות לבחור בעצמם את הזמרים המועדפים עליהם.

תוצאות סקר אמנים
 תוצאות סקר אמנים

כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", שרת התרבות מירי רגב כבר אמרה בישיבות פנימיות כי היא מתנגדת להקמת תחנה צבאית נוספת. התערבותה בשידוריה הגיעו היום לכדי עימות עם שר הביטחון משה יעלון, אשר על-פי דיווח ב"ידיעות אחרונות" אסר על מפקד גלי צה"ל להיפגש עם השרה וקרא לה שלא להתערב בכך.

במסיבת עיתונאית שערכה היום (ה') רגב, היא תקפה את יעלון בחזרה ואמרה כי "מדובר בתחנה שמתחרה בתחנות אחרות, ואין שום סיבה שישקיעו כסף בה. למה שלא יעבירו אותו למורים חיילים או למשימות צבאיות אחרות? אני באופן אישי חושבת שצריך לבטל את התמיכה בגלי צה"ל, והעלתי זאת בפני ראש הממשלה".

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "שר הביטחון, רא"ל במיל' משה (בוגי) יעלון, הנחה את מפקד גלי צה"ל למנוע כל התערבות פוליטית ולהמשיך להקפיד על עצמאותה העיתונאית של התחנה, כמצופה מכלי תקשורת ציבורי בישראל. אנו קשובים תמיד לשמוע ביקורת, והוכחנו זאת גם בדיאלוג האחרון מול השרה מירי רגב. יחד עם זאת, החלטות מקצועיות הנוגעות לתכני השידור יתקבלו אך ורק על-ידי אנשי המקצוע בתחנה, אותם אלה שהפכו את גלגלצ לתחנת הרדיו המואזנת ואהובה ביותר בקרב חיילי צה"ל וכלל הציבור בארץ".