ליידרמן: "יש פוטנציאל גדול למסחר בין סין לישראל"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים בוועידת ישראל לעסקים: "יהיו לסין מערבולות בדרך, אבל ירידת הצמיחה הסינית ל-5%-6% בשנה לי נראית מאוד בריאה, כי הצמיחה המהירה לא הייתה ברת קיימא"

פאנל סין - עתיד מדיניות הסחר / צילום: איל יצהר
פאנל סין - עתיד מדיניות הסחר / צילום: איל יצהר

"צריך ללמוד את סין לפני גיבוש אסטרטגיה שיווקית ומדיניות. כדאי ללמוד על ההזדמנויות והסיכונים. כמו בכל עסקה ובכל יעד, צריך לבנות אסטרטגיה על סמך הבנת העובדות וכיווני המציאות בשטח, במדינת היעד, ולהבין אם היא מאפשרת הזדמנויות", כך אמרה היום יפה בן ארי, סמנכ"לית, ראש אגן כלכלה, משרד החוץ, בפנאל בוועידת ישראל לעסקים שהתקיים תחת הכותרת "זהירות - דרקון לפניך", ועסק בסוגיה לאן פניה של סין במאזן הכוחות הגלובלי.

בן ארי הוסיפה, כי "לא היה פשוט וקל לפתח יחסים עם סין. בעשור האחרון חלו שם שינויים, אנחנו למדנו את אותם שינויים, והחלטנו להתפתח בהתאם. הדרקון הסיני מייצג את הכוח הכלכלי המוביל בעולם כולו".

אבי חסון, המדען הראשי, משרד הכלכלה, אמר בפאנל כי "סין, כדי להשיג את הצמיחה הכלכלית, הבינה שחדשנות צריכה להיות חלק מהמשחק, והיא צפויה להיות חלק משמעותי יותר בנושא זה בעתיד. כדי שסין תשיג את הצמיחה הכלכלית הבריאה שהציגה בעבר, החדשנות היא משמעותית עבורה".

עוד ציין חסון כי "לא צריך למדוד את סין כמו שמודדים כלכלות אחרות. סין לעולם לא תהיה כמו עמק הסיליקון, והיא לא צריכה להיות, יש לה מודל משל עצמה מותאם לתרבות שם. יש שם פוטנציאל גבוה, וישראל וסין יכולות לעבוד יחד וכך לייצר יתרונות לשתי המדינות".

צ'רלס ו. פרימן, מנהל בינלאומי לייעוץ עסקי באסיה, Forbes-Tate, אמר כי "רבים בארה"ב מופתעים מקצב הצמיחה שסין מציגה. שתי המדינות, למרות מתיחויות פוליטיות, עדיין מקיימות מערכות יחסים טובות מאוד. המדיניות האמריקאית צריכה לנתב את עצמה בצורה נכונה ולא ליפול למלכודות ולקונפליקטים. אנחנו רחוקים מסכנה של קונפליקט ישיר בין שתי המדינות. יש מתחת לשטח רצון עז לקבל את סין".

וו צ'ן, עורך לענייני סין Economist Global Buisness Review, אמר כי "השאלה אם הצמיחה של סין היא מאיימת או לא. אם מסתכלים ב-15 השנים האחרונות, סין השיגה הישגים עצומים והפכה לחלק מהמערכת הפיננסית הגלובלית. סין נהנית מהשקעות והשוק הסיני הוא השוק הגדול ביותר בכלכלות המתפתחות. סין, כיום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, צפויה לרשום האטה בצמיחה, אבל עדיין צמיחה שנתית של 5% היא צמיחה משמעותית. עם הצמיחה, סין צריכה לקחת על עצמה גם יותר אחריות". עוד הוא הוסיף כי "חדשנות היא נושא מעניין בסין, לא רק סלוגן, אלא נושא שהממשלה והאזרחים בסין מאוד רציניים לגביו".

פרופ' ליאו ליידרמן, אוניברסיטת ת"א, היועץ הכלכלי הראשי, בנק הפועלים, אמר כי "ביקרתי שלוש פעמים בסין, ואין לי ספק כי יש פוטנציאל גדול למסחר בין סין לישראל. ממבט מאקרו, צריך להסתכל על סין ולא לשפוט את הדברים בנקודת זמן ספציפית, אלא להסתכל על תהליכים ולראות את הרפורמות המתרחשות שם, שבסוף יהפכו למשהו יציב יותר. יהיו מערבולות בדרך, כמו שאולי נתקלנו באחרונה, אבל צריך לזכור איפה סין הייתה לפני עשור או שניים. ירידת הצמיחה הסינית ל-5%-6% בשנה לי נראית מאוד בריאה, כי הצמיחה המהירה לא הייתה ברת קיימא. אם יש מקום בו בצניעות אנחנו יכולים לייעץ לסין, זה בחשיפת הנתונים, כי בעולם לא מבינים לגמרי את נתוני הצמיחה שהיא מציגה, ולחזק את אמינות המספרים תהיה בעל ערך רב עבור סין".