דוח האינטרנט: 58% מהישראלים נחשפו ל"שיימינג" ברשת

דוח בזק: 28% מבני-הנוער חוו או מכירים מישהו שחווה שיימינג ברשת ■ כ-50% נחשפו לסרטוני סנאף בוואטסאפ ■ כ-93% מהציבור משתמשים בוואטסאפ, ו-85% פעילים בפייסבוק ■ קצב הגלישה ממשיך לעלות

שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.
שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.

חברת בזק פרסמה היום (ב') דוח על מצב האינטרנט בישראל כפי שהוא משתקף ברשת שלה. הדוח נתמך בסקר בשיתוף מכון המחקר TNS, שנערך בקרב 1,000 נדגמים, ובהם גם בני-נוער.

לדברי אנשי החברה, "הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק, בצירוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2015".

ומהי אותה תמונת מצב? מהדוח עולה כי בשנת 2015 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון, קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, ורוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח הוא 50 מגה - עלייה של 25% בהשוואה לשנה שעברה.

עוד עולה מהנתונים כי הגולש הממוצע מוריד קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה ביום באינטרנט הנייח - עלייה של 40% בהשוואה לשנה שעברה.

כמו כן, נמצא כי בכ-12% ממשקי-הבית בישראל כבר יש לפחות מכשיר אחד בטכנולוגיית IOT Internet of Things - שעון חכם, מצלמה חכמה, מזגן חכם, אזעקה חכמה וכו'.

שירותי הענן תופסים תאוצה גם הם: 54% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על גבי ענן - עלייה של 17% בהשוואה לשנה שעברה.

הגלישה מתמקדת ב-6 נושאים מרכזיים: רשתות חברתיות, אפליקציות וסמארטפונים, שיימינג, צריכת וידאו וחדשות, סייבר וזוגיות.

מוצפים בסנאף

תופעת "השיימינג ברשת" המדוברת קיבלה ביטוי גם בסקר שביצעה בזק. מהדוח עולה כי 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו ל"שיימינג" המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות.

עוד עולה כי 28% מבני-הנוער (עד גיל 18) חוו בעצמם או מכירים באופן אישי מישהו שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים זאת כאחת התופעות שמהן הם חוששים ביחס ילדיהם. 17% אמרו שהם חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.

תופעה מדאיגה אחרת היא סרטוני הסנאף, המופצים בעיקר באמצעות אפליקציית וואטסאפ. לפי הסקר, כ-50% מהציבור נחשפו לסרטוני סנאף בוואטסאפ, ובקרב בני-הנוער שלושה מכל ארבעה נחשפו אליהם.

בין סרטוני הסנאף, מובילים תכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים, ו-24% להתעללות בבעלי חיים.

אפליקציית וואטסאפ ופייסבוק ממשיכות לשלוט ביד רמה בתחום הרשתות החברתיות, בכל הגילים: כ-93% מהציבור משתמש בוואטסאפ, ו-85% פעילים בפייסבוק.

בקרב הנוער בולטות השנה האינסטגרם והסנאפצ'ט: 51% פעילים באינסטגרם, ו-35% פעילים בסנאפצ'ט - לעומת פחות מ-6% בקרב גילאי 18 ומעלה.

הדוח מספק נתונים מעניינים על פייסבוק. על אף הפופולריות של פייסבוק, מהסקר עולה כי רוב הגולשים סבורים כי הרשת מציגה תמונת מציאות מעוותת: כ-68% מהגולשים מציינים כי רשת פייסבוק מתארת תמונה ורודה ומעוותת של החיים, ובקרב בני-הנוער 89% סבורים כי התמונה המוצגת ברשת מעוותת.

אגב כך, לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית: 25% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות כמעצבנים במיוחד, 23% מתעצבנים מפוסטים פוליטיים, 12% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-11% מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק-אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.

הדוח מתייחס גם לתחום הזוגיות וקובע כי הרשת היא פלטפורמה מרכזית להיכרות. 34% מהנשאלים הודו כי הכירו את בני הזוג שלהם באמצעות האינטרנט.

צורכים חדשות בפייסבוק

הדוח של בזק מצביע על שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת החדשות. פייסבוק הפך לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני-הנוער, וכשליש מהנוער (32%) מדרג את צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית שהם עושים בה.

עוד עולה מהדוח כי יותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני Push למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכדומה). 50% מבני ה-35 ומעלה ו-68% מגילאי 13-34 קוראים חדשות באמצעות הפניות שמגיעות אליהם מאפליקציות, מהוואטסאפ או מהפייסבוק.

באופן לא מפתיע, נמצא כי האפליקציה הפופולרית בסמארטפונים שלנו היא וואטסאפ. 81% הצהירו כי זו אפליקציה שאינם מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד: ווייז עם 61%, האפליקציות של ג'ימייל ופייסבוק עם 34% ואפליקציית יו-טיוב עם 17%.

נוסף על האפליקציות הללו, המסך הראשי בסמארטפון האישי יכלול גם אפליקציות צילום, דפדפן כרום, לוח שנה, שעון, מזג אוויר, מחשבון ומפות. אצל בני-הנוער נראה גם אפליקציות סנאפצ'ט, אינסטגרם ומוזיקה, ואצל מבוגרים אפליקציות של אתרי חדשות.

עם זאת, לדברי עורכי המחקר, ייתכן כי הציבור מתחיל להגיע לרוויה מאפליקציות: בשנה האחרונה ירד מספר האפליקציות החינמיות שהורידו משתמשים ב-50% - מ-32 אפליקציות ל-17.

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, מסרה כי "הנתונים העולים מהדוח מעידים כי השימושים באינטרנט ממשיכים לצמוח בקצב מואץ ומשנים את סביבת החיים האישיים והעסקיים. כך, למשל, נפח הורדת קבצי אינטרנט ברשת הנייחת צמח בלא פחות מ-40% בשנה ועומד על 3 ג'יגה ליום בממוצע. הדבר נובע בעיקר מכך שהווידאו הפך לשימוש המרכזי באינטרנט, וכ-84% מהגולשים צופים בתכני וידאו ברשת".

המספרים של האינטרנט
 המספרים של האינטרנט