וואטסאפ מוותרת על דולר לשנה; בוחנת חשבונות עסקיים

שיחות הווידיאו בדרך לאפליקציית התקשורת הפופולרית אבל המנכ"ל יאן קום לא מוכן להתחייב על כלום

בדיוק לפני שנתיים ישב יאן קום על כסא המרואיין בכנס DLD השנתי במינכן. "זה לא כל כך קשה למכור חברה אבל אם תסתכל על חברה כמו פייסבוק, גוגל או טוויטר, הן אמנם שונות בפילוסופיה שלנו כי הן מתבססות על פרסום ואנחנו לא, אבל אלה חברות שמראש החליטו שהן רוצות להישאר עצמאיות לאורך זמן", סיפר אז קום וניסה לצייר תמונה לפיה וואטסאפ תישאר עצמאית בדיוק כמו החברות האחרות שמנה. אבל שלושה שבועות אחר כך, אחת מהחברות שהזכיר, הכניסה את היד עמוק לכיס ורכשה את וואטסאפ ב-19 מיליארד דולר, שהפכו בהמשך ל-22 מיליארד דולר.

היום (ב') כשחזר לבמה המכובדת של ה- DLD , הוא נשאל איך השפיעה הרכישה על וואטסאפ בראי הזמן. "אנחנו עדיין מתפקדים כמו סטארט-אפ. אנחנו נמצאים בבניין נפרד, עושים מה שרצינו לעשות ועצמאיים כמעט לחלוטין בשטח. כן יש מחלקות משותפות כמו המחלקה המשפטית, אבל יש לנו את המהנדסים שלנו ואנחנו פועלים די בנפרד", הוא מספר.

ועדיין, הוא חייב להוריד את הכובע לפייסבוק, שעזרה להם להביא דברים חדשים מהר יותר לשוק. "היחסים עם פייסבוק עזרו לנו לגדול ולהפוך את המוצר שלנו לטוב יותר - וזה תמיד היה חשוב עוברנו. אחד החלומות שלי היה לבנות אפשרות לתקשר בוואטסאפ דרך המחשב, מה שנקרא Web Client. בזכות שיתוף הפעולה עם פייסבוק הצלחנו לעשות זאת באופן מהיר וקל יותר. גם השקת השיחות הקוליות בוואטסאפ היא תולדה של התמיכה של פייסבוק. נכון, יכולנו לעשות את זה לגמרי לבד, אבל בלי התשתית של פייסבוק היינו צריכים לקנות הרבה שרתים ולשכור הרבה מאוד מהנדסים וזה היה הופך למשימה קשה, שפחות ממקדת אותנו בבניית המוצר שלנו. היום, למשל, יש לנו בסך הכול שני מהנדסים שעוסקים בכל הנושא של שיתוף מולטימדיה - תמונות, וידיאו וקול - באפליקציה", מסביר קום.

ואם כבר וידיאו, קום נשאל באופן די ישיר מתי יהיו שיחות וידיאו בוואטסאפ, אולי אחד הפיצ'רים הכי בולטים באפליקציה הסופר פופולרית. "אנחנו מעדיפים לא לדבר על מה אנחנו רוצים לעשות. עשינו את זה כשדיברנו על השקה עתידית של השיחות הקוליות ובסוף זה התעכב. אז יש לנו מדיניות לא לדבר על מה אנחנו בונים, אבל נראה מה יהיה בעתיד", הוא מנסה להתחמק באלגנטיות מהבלתי נמנע ולדבר על השקה מתוכננת של שיחות הווידיאו באפליקציה.

המיליארדים בבנק לא שינו מאומה מאיך שקום מתנהל ופועל. הוא נשאר צנוע כפי שהיה ועל אף סיפור ההגירה שלו מברית המועצות לארצות הברית, שזכה לחשיפה גדולה בעקבות המכירה לפייסבוק, הוא רחוק מלהפוך למיליארדר קריר ומנותק. לבמה הוא עלה לבוש בטי שירט ירוקה של המותג ג'ון דיר, כמעט זהה לחולצה שלבש על הבמה לפני שנתיים וללא קשר לעובדה שמינכן מושלגת עם מינוס שלוש מעלות בחוץ.

גרמניה וכנראה מקומות נוספים באירופה הכירו היטב את וואטסאפ עוד לפני הרכישה הסופר מתוקשרת על-ידי פייסבוק, אך היה מפתיע לגלות שדווקא בארצות הברית מעטים שמעו על החברה וגם היום, לא ברור איך האמריקאים לא אימצו אותה לחיקם.

"אכן בצפון אמריקה הרבה לא שמעו עלינו כשהכריזו על הרכישה אבל זה עשה שכל לאנשים במדינות אחרות בעולם שאמרו: 'רכישה הגיונית כי כל החברים שלי משתמשים בוואטסאפ'. המצב בארצות הברית השתפר והיא נמצאת בעשר המדינות הצומחות ביותר בשימוש באפליקציה שלנו אבל חשוב לנו להבהיר. אנחנו חברה גלובלית ולא מתמקדים בשוק מסוים".

לפני שנתיים נשאל קום על המודל העסקי של החברה, נושא שזכה לסימני שאלה רבים עוד יותר אחרי סכום העתק שפייסבוק הסכימה לשלם על האפליקציה - פופולרית ככל שתהיה. "עד 2020 נעשה כסף", הבטיח אז קום, אבל דווקא היום הוא מפתיע בכיוון שהחברה הולכת אליו.

"העובדה שאנחנו בפייסבוק מאפשר לנו להתמקד בצמיחה ובמוצר שלנו ואנחנו לא צריכים להתמקד באיך לעשות כסף", אמר קום. "וואטסאפ פעלה תחת מודל של רישיון שנתי תמורת דולר אחד אבל החל מהשבועות הקרובים - וואטסאפ תהיה בחינם לחלוטין", הוא הצהיר. למשתמשים הישראלים זה אמנם ברור מאליו כנראה, אבל יש מי שהתבקש ברחבי העולם לשלם דולר עבור השימוש השנתי באפליקציה. "היו עם זה בעיות, אני מודה. לפעמים אין לך כרטיס אשראי או חשבון בנק וזה מסרבל את האופן שבו תקשורת פתוחה אמורה לעבוד. לכן, אנחנו מוותרים מהשבועות הקרובים על גביית דולר לשנה", הוא אמר.

אז איך וואטסאפ בכל זאת תעשה כסף? "חצי מהזמן של המשתמשים היום הוא בתקשורת עם חברים ומשפחה והחצי השני הוא בתקשורת עם עסקים. הבעיה היא שהתקשורת מול העסק מאוד מסורבלת. כשאני רוצה להזמין מקום במסעדה אז אני מתקשר למסעדה ואז אומרים שיחזרו אליי. ואז כשחוזרים אליי אני לא זמין והם משאירים לי הודעה קולית. ואז אני שוב צריך להתקשר אליהם כדי להזמין מקום. תמיד יש שם בלבול.

"אנחנו רוצים לבנות משהו שיעזור לאנשים בחיי היומיום עם עסקים. לוודא שהתקשורת תהיה פשוטה כמו לדבר עם חברים ומשפחה. אני רוצה לתקשר עם המסעדה ישירות דרך הוואטסאפ בלי הצורך להתקשר. אני באופן אישי שונא שיחות קוליות. אני מדבר מהר ויש לי מבטא, אז אף אחד לא מבין מה אני אומר.

"יש לנו כבר דוגמאות של בעל דוכן סנדוויצ'ים שמקבל הזמנות בוואסטסאפ. אנחנו רצים לבנות כלים קלים וברורים יותר כדי שזה יעבוד בצורה הזו. זה משהו שאנחנו רוצים לבדוק ולראות איך לעשות מזה כסף. זה כנראה המיקוד שלנו במודל העסקי", הוא אמר ורמז לכך שייתכן שיהיו חשבונות עסקיים למותגים במודל עסקי מסוים. "זה הכיוון. אנחנו לא הולכים לשים פרסומות. זה משהו שאני נגד זה".

וואטסאפ עלתה לכותרות בחודשים האחרונים דווקא באופן שלילי. ההתקפה הקטלנית בפריז בנובמבר האחרון הביאה את וואטסאפ לקדמת הבמה לאחר שהתגלה כי הטרוריסטים השתמשו באפליקציה כדי לתקשר ולתאם ביניהם. בחודש שעבר בית המשפט בברזיל הורה למפעילות הסלולר המקומיות לחסום את הגישה לוואטסאפ בטענה שהחברה לא משתפת פעולה עם חקירה פלילית במדינה.

"ממשלות רוצות גישה אל מאחורי הקלעים של האפליקציה אבל מה שקרוי Back doors מייצר פחות אבטחה. הרי מדי יום אנחנו שומעים על ממשלות שהותקפו על-ידי האקרים והציבור רוצה יותר אבטחה. אם אתה מייצר דלת אחורית שכזו, אז האקרים ימצאו את הדרך לפרוץ גם אותה", מסכם קום.