נתניהו, כחלון ושטייניץ מתפארים בממצאי דוח ה-OECD

כחלון: "אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להיות שר האוצר בדיוק בזמן הזה ובמקום הזה"

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ארגון ה-OECD פרסם היום (א') דוח מפורט שהצביע מחד על מדיניות כלכלית אחראית וזהירה של הממשלה שהביאה להורדת יחס החוב והיקף תשלומי הריבית יותר מבכל מדינת OECD אחרת, אך מאידך הצביע על כשלים רבים כמו שישראל בולטת לרעה בזינוק מחירי הדירות, מחירי המזון הגבוהים, העוני ורמת החינוך הגרועה ועוד. 

על רקע פרסום הדוח, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, ושר האנרגיה יובל שטייניץ, מתפארים בתוצאות הדוח, ובעיקר בתשבוחות שהוא נתן על המדיניות הכלכלית של הממשלה.

לדברי נתניהו, "הדוח הזה מציין לחיוב את העוצמה הכלכלית של ישראל, את הצמיחה הגבוהה, האבטלה הנמוכה ואת האחריות התקציבית שאנחנו כמובן גאים בהן. עם זאת, הוא גם מצביע על פערים גדולים, פערים בין קבוצות אוכלוסייה, בעיקר בקרב הציבור החרדי והציבור של האזרחים הערבים בישראל - ואם ליתר דיוק, גברים חרדים ונשים ערביות שצריך להכניס אותם לשוק העבודה - הגדלת הפריון, הבעיות הקשות שיש לנו ברגולציית יתר, וכמובן גם בבירוקרטיית יתר. מדינת ישראל, לצערי, בולטת בבעיות הקשות שיש לנו בתחומים הללו, וחובתה של הממשלה להידרש לזה.

"לעומת זאת, ה-OECD מאוד חיובי באשר למתווה הגז. זה נושא אקטואלי שדנו בו גם בפסגה המיוחדת שהייתה לנו בשבוע שעבר עם מנהיגי יוון וקפריסין. זה חלק חשוב מהציר המדיני והכלכלי של מדינת ישראל, וגם אספקת אנרגיה זולה מובטחת בעשרות השנים הקרובות למדינת ישראל", הוסיף נתניהו. "אני מאמין שחלק מהצמיחה שלנו הוא תוצאה ממיסוי נמוך יותר, משיעורי מיסוי נמוכים יותר, ואני חושב ששיעורי המס שלנו אינם נמוכים מדי. אני חושב שהם לא מספיק נמוכים, ואם נוכל להוריד אותם אף יותר, כך נעשה". 

שר האוצר כחלון אמר: "דוח ה-OECD קובע באופן נחרץ שכלכלת ישראל היא יציבה. כמובן ששמענו הערות והצעות לשיפורים, אך אני מעדיף לדבר על הדברים שצריך לתקן, כי מחמאות זה לא תוכנית עבודה. מחמאות זה טוב לקבל, אך הערות מאפשרות לבנות תוכנית עבודה איך וכיצד לתקן. אני שמח שהממשלה הזו מטפלת כמעט בכל הבעיות שמדברים עליהן. בין אם על הדיור, ועל הבירוקרטיה, העובדה שריכזנו את כל הסמכויות במקום אחד, זהו צעד שמסייע לפתור את הבעיות שהדוח מדבר עליהן.

"בנוסף, הקמת מטה דיור, מצב הקשישים, שמדובר עליו בדוח, העלאת קצבאות העוני במגזר החרדי ובחברה הערבית וכן לקשישים ולנזקקים. תחרות בבנקים, לצד יציבות המערכת הפיננסית, שמקודמת באמצעות ועדת שטרום. יוקר מחייה המוזכר בדוח, שאנו סובלים ממנו - אנחנו מגיעים עם רפורמת הקורנפלקס, רפורמות בתחומי התחבורה ובנמלים שזהו צעד פורץ דרך לרפורמות נוספות, פתיחת השוק לייבוא מקביל של מוצרים. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להיות שר האוצר בדיוק בזמן הזה ובמקום הזה, שמטפלים בדברים".

לדברי כחלון, "אני שמח שהדוח נגע בנקודות הבעייתיות כמו האם דרושה תחרות בבנקים. המילה שהוא השתמש בה הכי הרבה בממשלה הייתה תחרות - תחרות זה אנטיביוטיקה למונופולים. הוא דיבר לא מעט על רגולציה. הוא אמר שנקבל מדליית כסף אבל זה מתוך נימוס אנחנו במקום ממש לא טוב ברגולציה, אנחנו מדינה עם הרבה מאד חוקים עם הכבדה מאד גדולה ואני מקווה שנצליח. לא הצלחנו לעשות הרבה ואנחנו רוצים לעשות את זה".

משטייניץ נמסר, כי "מזכ"ל ה-OECD אנחל גוריה הצהיר על תמיכת הארגון במתווה הגז, זאת בהמשך לתמיכתו בעבר במהלך שהוביל השר שטייניץ בוועדת ששינסקי. גוריה אמר, כי בארגון סבורים כי מתווה הגז שהושג לאחר כל הוויכוחים בין הרגולטורים השונים לבין עצמם ובציבור הישראלי הוא מתווה טוב, נכון ואחראי. למתווה הגז סיכוי טוב להביא לפיתוח שדות הגז שהתגלו בעבר, ולחיפושי שדות גז נוספים, תוך הגדלת התחרות. לכן אנחנו מברכים על מתווה הגז, שעשוי לתרום גם לצמיחה הכלכלית בישראל בשנים הבאות".