ה-OECD: צפויה האטה בצמיחה בישראל ב-6-9 חודשים הקרובים

המדד המשולב של ארגון המדינות המפותחות לפברואר מצביע על ירידה חדה יחסית בשיעור של 1.19% לעומת פברואר 2015 ■ משמעות הנתון השלילי היא צמיחה מתחת לקצב הנורמלי של המשק, או במקרה קיצוני יותר - מיתון

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

המדד המשולב של ארגון המדינות המפותחות (OECD) מנבא האטה חדה בקצב הצמיחה של המשק הישראלי בטווח של 6 עד 9 חודשים מהיום. המדד, המכונה Composite Leading Indicators, נועד לצפות נקודות מפנה במחזורי עסקים ומבוסס על נתוני מלאי, סקרי אמון ונתונים על סקטורים מרכזיים בכלכלה.

ירידה במדד מסמנת צמיחה מתחת לקצב הנורמלי. תוצאות המדד לפברואר, שפורסמו היום (ב'), מצביעות על ירידה חדה יחסית בשיעור של 1.19% לעומת פברואר 2015. מדובר בנתון השלילי הגבוה ביותר מבין 30 המדינות שנכללות במדד אחרי בריטניה (ירידה של 1.7%) ואירלנד (ירידה של 1.57%). משמעות הנתון השלילי היא צמיחה מתחת לקצב הנורמלי של המשק, או במקרה קיצוני יותר - מיתון.

הכלכלנים בישראל אינם נוטים לייחס משקל רב למדד ה-CLI משום שמדובר במדד כללי שעוקב אחר כל מדינות ה-OECD ולא נעשה על ידי צוות הכלכלנים העוקב אחר המשק הישראלי.

תחזית הצמיחה המעודכנת של ה-OECD לישראל שפורסמה בנובמבר הייתה לצמיחה של 3.2% ב-2016 - יעד גבוה משמעותית מהתחזית המעודכנת של האוצר ובנק ישראל שלפיהן יצמח המשק השנה ב-2.9% וב-2.8% העדכון הבא של תחזית הצמיחה המפורטת לישראל של ה-OECD צפוי בסוף מאי.

יחד עם זאת, מפרוטוקול הדיונים של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לקראת החלטת הריבית לחודש אפריל, שפורסם היום, עולה כי ברבעון הראשון של 2016 מסתמנת התמתנות מסוימת בקצב הצמיחה לאחר שהאיצה ברבעון הרביעי של 2015.

המדד המשולב למצב המשק בחודש פברואר שפרסם בנק ישראל עלה ב-0.25%, בדומה לקצב גידולו בחודשים הקודמים, ביטוי לקצב הצמיחה היציב של המשק. המדד המשולב לחודש זה הושפע לטובה בעיקר מעלייה בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בינואר, ומעליות ביבוא התשומות לייצור ובשיעור המשרות הפנויות בפברואר. הירידה בייצור התעשייתי בינואר וירידת יצוא הסחורות בפברואר מיתנו את קצב עליית המדד.