סלינגר: "לא מכירה את זה 'שכל חברות הביטוח על המדף'"

הממונה על שוק ההון בוועידת שוק ההון של "גלובס": "כל מי שיבקש היתר שליטה ויעמוד בקריטריונים, יקבל היתר" ■ לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

דורית סלינגר, סטלה קורין ליבר / צילום: צילום מסך
דורית סלינגר, סטלה קורין ליבר / צילום: צילום מסך

"המטרה שלנו היא הבטחת רווחת הציבור, כי פערי המידע והיכולות בין הציבור למוסדיים הם ענקיים. יש לחזק את אלה שאין להם את הכוח להתמודד, אנחנו עושים את זה לא בלי לשים לב ליציבות הגופים", כך ציינה היום (ג') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר דורית סלינגר, במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס", תחת הכותרת "הביטחון הפנסיוני של הציבור בישראל".

- חברות הביטוח יגידו שכמעט כולן על המדף, ואף אחד לא בא לקנות.

"זה שחברות למכירה זה נובע מחוק הריכוזיות או קשיים פיננסיים אחרים. כל מי שיבקש היתר שליטה ויעמוד בקריטריונים, יקבל היתר. שליטה בחברת ביטוח זה דבר מאוד מהותי, נגישות למידע של מאות אלפי אזרחים. לכן, יש חשיבות למי מקבל היתר. לא מכירה את זה 'שכולם על המדף'".

- לא עומדים אצלך בדלת.

"בחנו שתי בקשות שבהן לא ניתן".

- אולי לא כדאי להסתבך איתך.

"רגולציה בפיננסיים קיימת בכל העולם. אין שום חדש בקריטריונים שלנו להיתר שליטה. אולי התשואה שהם חושבים להשיג לא נראית להם, לא יודעת מה התשובות".

- הדוחות הכספיים לא כאלה מצטיינים בחברות הביטוח.

"חברות הביטוח תלויות בתשואה בשוק ההון ובריבית במשק. ריבית נמוכה יש להפריש לרזרבות. אני מקווה שהריבית תעלה".

- בקדנציה שלך?

"חד משמעית כן. זה לא מצב טבע שכיח. תוצאות הרבעון הראשון היו שליליות, אפריל ומאי כבר היו חיוביות, ולכן יכול להיות שברבעון השני יהיה שינוי".

גיבוי מכחלון

- אחת השיטות היא לקום נגדך בעניין של בג"צים. עכשיו כמעט כל חודש בממוצע יש בג"ץ. אולי זה משתק אותך? הכל נתקע בבית משפט.

"בג"ץ זה חלק מכללי המשחק הדמוקרטי. בואו נסתכל מהם למשל - למשל על זה שבכוונתנו לקבוע קרן כברירת מחדל. יש לנו בג"ץ על פרמיה בביטוח חובה, שכשביקשנו להקטין עליות בהתאם לפרמיה. יש בג"ץ על פוליסת הבריאות האחידה. על נושא קבלת המידע על הפרט לפני ייעוץ פנסיוני. כל מה שמניתי אלו רפורמות שנועדו לטובת הפרט. מטבע העניין כשנודעים בנקודות הרגישות שפוגעות ברווח, ובטוח שהם מרגישים בלחץ ויגיבו בהתאם".

- דמוקרטיה טוב. אולי הבג"צים נועדו לאיים על השר או הכנסת, הרי את פקידה. יש לחץ עליך?

"שר האוצר כחלון נותן גיבוי מלא לכל זה. אין לחץ. האם זה מרתיע אותנו? ממש לא".

- את אוהבת את הבג"צים?

"אני לא חושבת שזו הדרך. אבל כולם מדברים איתי".

 

- ומה בנוגע לבג"ץ האחרון נגד השכר? פי 35 מהשכר הכי נמוך זו מכה שקשה לעמוד בה.

"בית המשפט יצטרך להכריע. הגבלת שכר זה נושא ערכי. יש שני בג"צים שונים, אחד על זכויות וחוזי עבר. לגבי רמת השכר, בבנק אחד משני הגדולים במדינה מינו מנכ"ל חדש, הוא מסתפק בשכר של 2.5 מיליון שקל".

- איזו ברירה יש לו?

"עובדה שהוא מסתפק בפחות".

- ועדה ציבורית שהקימה לשכת סוכני הביטוח לבחינת עתיד הענף. לא הסכמת לדבר איתם. למה?

"הפרספקטיבה שלנו מאוד רחבה ואנו מנסים לאזן בין כולם. אנחנו לא בוחנים מצד אחד. יחד עם זאת, כל הצעה שתבוא לפתחינו - דלתי פתוחה וכתובתי ידועה. כל הצעה לייעול הענף נשפוט במידה ותעמוד בקריטריונים".

- נדבר על רשות עצמאית לפיקוח. מה ישתנה לטובת הצרכנים?

"צריך לברך את כחלון על היוזמה".

- נברך אחרי שיתבצע.

"סה"כ רשות עצמאית היא קצת אולד ניוז, לדוגמה הפיקוח על הבנקים והרשות לניירות ערך. היקף נכסי הציבור שתחת אחריותינו הוא אדיר. זה נשמע מאוד מפחיד, אני חושבת שרמת הסמכויות שעוברת אלינו היא מאוד מדודה. הראייה ארוכת הטווח היא לטובת החוסכים, ואני אפתיע אתכם, גם לטובת החברות עצמן".