העליון קיצר עונשם של בן זקן ואלדר: ירצו 26 ו-22 חודשי מאסר

בן זקן ואלדר הודיעו בהמלצת בית המשפט כי הם חוזרים בהם מהערעורים על הכרעת הדין, בה הורשעו בשורה של מעשי תרמית ומניפולציה במניותיה של חברת מנופים

ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט העליון מקצר את תקופות המאסר שגזר השופט דוד רוזן על איש העסקים ג'קי בן-זקן ועל שותפו, איתן אלדר, בגין הרשעתם בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים בשנת 2010. רוזן, שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב הטיל על בן-זקן 3 שנות מאסר מאחורי סורג ובריח אך היום (ב') קבעו שופטי העליון כי בן-זקן ירצה עונש של 26 חודשי מאסר בלבד.

באופן דומה נהג העליון באלדר. רוזן הטיל על אלדר עונש של 3 שנות מאסר אך שופטי העליון החליטו להקל בעונשו ולהעמידו על 22 חודשי מאסר בלבד. השופטים ציינו כי החמרת הענישה בגין עבירות ניירות ערך צריכה להיעשות בהדרגה והם הזכירו כי בגין הרשעות בעבירות דומות בפרשת מליסרון למשל, הוטלו עונשי מאסר קצרים משמעותית מאלה שגזר רוזן.

עם זאת, החליט העליון להגדיל את הקנסות שישלמו בן זקן ואלדר וקיבל בעניין זה את עמדת המדינה. השופט רוזן הטיל על כל אחד משני הנאשמים קנס של 250 אלף שקל אך שופטי העליון קבעו כי בן-זקן ישלם קנס של 800 אלף שקל ואילו אלדר קנס של 500 אלף שקל.

השופטת אסתר חיות ובהסכמת השופטים אורי שהם וענת ברון החליט פה אחד לקבל את ערעורי שני הצדדים - המדינה מזה וג'קי בן-זקן ואיתן אלדר מזה - בפסק דין המתייחס לסוגיית העונש. ההחלטה התקבלה לאחר שבן-זקן ואלדר הודיעו בהמלצת בית המשפט כי הם חוזרים בהם מהערעורים על הכרעת הדין, בה הורשעו בשורה של מעשי תרמית ומניפולציה במניותיה של חברת מנופים.

ערעור המדינה על מיעוט הקנס שהוטל על חברת מנופים נדחה בשל מצבה הכלכלי העגום וכן בשל כך שהקנס שהטיל עליה בית המשפט המחוזי מצוי בתוך מתחם הענישה שטענה לו המדינה.

בספטמבר 2015 הרשיע השופט דוד רוזן, שמונה לאחרונה לנציב תלונות הציבור על הפרקליטים, את בן-זקן ואלדר כי בשלהי שנת 2010 הם הריצו את מניית חברת הנדל"ן מנופים פיננסים, שהייתה בבעלות בן-זקן, במטרה להכניס אותה למדד תל-אביב 100.

"ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר פעלו במשותף להשפיע ולהעלות שער מניית מנופים בצורה מכוונת ויזומה, בדרכי תרמית, תוך ניצול, נגישות, בקיאות, היכרות פעילים והתנהלות מהלכים בשוק ההון... בבית המשפט, בן-זקן גמר אומר להעיד עדות שאינה אמת", כתב רוזן בהכרעת הדין.

בן-זקן, הבעלים של מועדון מ.ס. אשדוד בכדורגל ומוכר מאוד מעולם הספורט, ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לבן-זקן, הורשעו בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, ב-7 עבירות של השפעה בתרמית על שערי ניירו ת ערך ובעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

כן הרשיע היום השופט רוזן את חברת מנופים פיננסים עצמה ואת חברת "ארנה קפיטל זירת מסחר" שבבעלות אלדר בעבירות של השפעה בתרמית על חוק ניירות ערך. ואולם, לא רק הודעות הרשעה נשמעו הבוקר מפיו של רוזן.

הנאשם השלישי, מנהל התיקים, צבי קולנברנר - שלפי טענת הפרקליטות פעל בצוותא עם אלדר במסחר בבורסה לרכישת מניות מנופים כדי להעלות את שערה - זוכה מהאישומים נגדו מחמת הספק.

האזנות סתר

החשדות נגד בן-זקן ואלדר בעניין מנופים צצו ברשות ניירות ערך כשזו ביצעה האזנות סתר לאלדר בנוגע לחקירה אחרת לחלוטין. הרשות "זכתה בלוטו" מבחינה זו, כיוון שאת הכרעת הדין ביסס רוזן במידה רבה על האזנות הסתר הללו שהובילו לדבריו למסקנה כי השניים אכן התכוונו להריץ את מניית מנופים. הכרעת דינו המרשיעה ברובה של רוזן השתרעה על-פני 202 עמודים, ובמסגרתה ניתח השופט באריכות את ראיות הצדדים.

לפי הכרעת הדין, "התמונה העובדתית שנחרטה על בסיס סך תוצרי האזנות הסתר נתמכת ומתחזקת בכלל השקרים הבולטים של בן-זקן ואלדר בחקירותיהם ברשות ניירות ערך - שקרים הנוגעים ללו"ז הקשר הפלילי, לכלל פעולותיהם למימוש התוכנית המירמתית ולאנשים המעורבים בתוכנית... - הנאשמים פעלו בצוותא להעלאת שער מניית מנופים. כל פעולותיהם נועדו להשפיע על השער, כל פעולותיהם היו מוכוונות שער מניית מנופים. פעילותם השפיעה בפועל על שער מניית מנופים במהלך ימי המסחר בתקופה הרלוונטית, כעולה משיחותיהם בתוצרי האזנות הסתר, דוחות הציטוטים, וחוות-דעת מומחה המאשימה".

השופט מתח ביקורת על אמינות עדותו של בן-זקן וקבע כי "ברשות ניירות ערך עשה ג'קי בן-זקן ניסיון בלתי מתפשר להרחיק עצמו מפעילותו האינטנסיבית של איתן אלדר בשוק ההון, ניסיון שמתיישב עם כלל הכרתו ומודעותו של בן-זקן לשותפותו הפלילית עם אלדר להשפיע בדרכי תרמית על שער מניית חברת מנופים פיננסים... בבית המשפט, ג'קי בן-זקן גמר אומר להעיד עדות שאינה אמת".

בן-זקן מיוצג בידי עוה"ד ירון קוסטליץ, נבות תל צור וירון ליפשס, אלדר מיוצג בידי עו"ד מיכל רוזן-עוזר וז'ק חן. המדינה מיוצגת בידי עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה).

באי כוחו של איתן אלדר עורכי הדין מיכל רוזן עוזר ושי אילון ממשרד חן, יערי, רוזן עוזר ועורכת הדין רותי ליטבק מסרו: "אנו שמחים על כך שבית המשפט העליון קיבל את טענותינו והפחית משמעותית מעונש המאסר שנגזר על איתן אלדר".