רכשה אייפון תקול ב-4,200 ש' וקיבלה החזר אחרי מסע טרטורים

ש' רכשה אייפון 6, שהוחלף מספר פעמים בשל תקלות חוזרות ונשנות ■ לטענתה, חברת איידיגיטל סירבה לתת לה החזר בפעם הרביעית שהמכשיר התקלקל, ולכן היא פנתה לביהמ"ש

אייפון 6 צילום: רויטרס
אייפון 6 צילום: רויטרס

אחד הדברים המתסכלים שבו צרכנים עשויים להיתקל מתייחס לרכישת מכשיר חשמלי חדש המתברר כמכשיר תקול - לצד עוגמת-הנפש - מתחילה מסכת של טרטורים לתיקונים ולהחלפות. יש מקרים שבהם החברה לוקחת אחריות ומחליפה את המכשיר לחדש, ויש מקרים שבהם ממשיכים לטרטר את הלקוחות הממורמרים עד ייאוש.

ישנם מקרים בהם מחלוקות כאלה נדרשות להגיע לפתחו של בית משפט - כמו במקרה של ש', שרכשה מכשיר אייפון תקול מחברת איידיגיטל ותקבל החזר מלא בגינו ועוד 1,000 שקל עבור הוצאות משפט - כך קבע בית משפט לתביעות קטנות בעכו.

הסיפור שהוביל לתביעה הוא זה: ש' רכשה מכשיר אייפון 6 בסניף איידיגיטל באילת לפני שנתיים. עבור המכשיר היא שילמה כ-4,200 שקל. ש' טענה כי מרגע הקנייה התברר כי המכשיר אינו תקין, והוא אף הוחלף מספר פעמים. התקלות שחזרו על עצמן אילצו את ש', תושבת נהריה, להגיע לנקודת שירות בחיפה במטרה למסור את המכשיר לתיקון.

לטענתה, בכל תיקון/החלפה של המכשיר מחקו לה את התוכן של המכשיר (תמונות, מספרי טלפון, יומן וכו'), ובפעם הרביעית שהגיעה לתיקון, בחודש אפריל האחרון, היא דרשה לקבל את כספה חזרה, אולם סורבה - ומכאן נסללה הדרך לתביעה.

איידיגיטל טענה להגנתה כי הלקוחה סירבה להביא את המכשיר לבדיקת מעבדה נוספת, ובכך מנעה מהרשת לאשש את טענותיה בדבר תקלה, ומכאן החברה סברה כי דרישת הלקוחה לביטול העסקה נעשתה "ללא כל עילה ובסיס עובדתי".

השופט משה אלטר החליט לקבל את התביעה ופסק כי "לא יעלה על הדעת שאדם יקנה מכשיר טלפון סלולרי, ובטרם חלפה שנה מהרכישה הוא ייאלץ פעם אחר פעם למסור את המכשיר לתיקון ו/או להחלפה. חסד עשתה התובעת עם הנתבעת בכך שלא תבעה פיצוי על כל הטרטורים שחוותה" (היקף התביעה עמד על סכום הרכישה בלבד, מר"ח). 

לפיכך קבע השופט כי איידיגיטל תשיב ללקוחה את הסכום ששילמה, כ-4,200 שקל, בתוספת הצמדה וריבית, ולכך תוסיף 1,000 שקל הוצאות משפט, כאשר עם התשלום תחזיר הלקוחה מכשיר חלופי שנמצא ברשותה (ת"ק 13352-05-16).