"אנו חייבים לוודא שהשירות שלנו אמין וזמין באזורי זמן שונים"

סטן צ'ודנובסקי מפייסבוק שאחראי על המסנג'ר: "התפקיד שלנו הוא לוודא שאם מישהו מנסה ליצור אתך קשר כנגד רצונך, הוא לא יצליח"

לסטן צ'ודנובסקי, ראש מוצר מסנג'ר בפייסבוק ואחד האנשים הכי משפיעים בחברה הענקית הזו, דווקא היו השנה לא מעט סיבות לחייך. ראשית, מסנג'ר "שלו" חצה לאחרונה את רף מיליארד המשתמשים בחודש - נתון מסחרר ראשים, אם רק מנסים ממש לדמיין אותו באנשים מצוידים במחשבים ויותר מכך - בסמארטפונים.

גם ההחלטה להוציא את פייסבוק מסנג'ר לעצמאות במובייל, כלומר להפריד אותה מפייסבוק לאפליקציות נפרדות באנדרואיד וב-IOS (אייפון ואייפד) - הוכחה כאחת ההחלטות הטובות יותר שהתקבלו בכוורת של מארק צוקרברג בשנים האחרונות.

עובדה: פייסבוק מסנג'ר, אותה פלטפורמה שדרכה רובנו מקשקשים עצמו לדעת ברשת החברתית הגדולה בעולם, סיימה את 2015 כאפליקציה הצומחת במהירות הרבה ביותר בעולם. בגזרת האייפון, מסנג'ר היא האפליקציה השנייה בפופולריות שלה בכל הזמנים, שניה רק לפייסבוק עצמה. באנדרואיד, במקביל, נרשמו לאפליקצית פייסבוק מסנג'ר יותר ממיליארד הורדות, כך שגם שם אין תלונות.

כמי שכבר חגג 46 ימי הולדת - 14 יותר ממייסד פייסבוק, מארק צוקרברג - סטן צ'ודנובסקי, יליד רוסיה שהיגר לארה"ב, מלווה את הרשתות החברתיות כיזם מרגעי לידתן. סטארט-אפ בשם Tickle.com שהוא היה אחד ממייסדיו עוד ב-1999, נמכר ב-2004 תמורת כ-100 מיליון דולר. ב-2007 ייסד צ'דנובסקי את חממת הסטארט-אפים OogaLabs בקליפורניה. משם הובילה אותו הדרך לתפקיד סגן נשיא לאסטרטגיה גלובלית ב-PayPal ומשם, בשלהי 2014, לכיסאו הנוכחי, בפייסבוק. צ'דנובסקי התארח היום (ד') בכנס ג'רני 2016 של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ו"גלובס" בתל-אביב.

- איך זה מרגיש להיות אחראי על יותר ממיליארד משתמשים בפייסבוק מסנג'ר?

צ'ודנובסקי: "מבחינה מקצועית, זו אחריות עצומה. הרבה מאוד אנשים תלויים בנו מדי יום, הרבה מאוד אנשים סומכים עלינו שנסייע להם לממש את רצונותיהם ואנחנו צריכים להיות שם בשבילם כל הזמן ולתמוך בהם. אנחנו חייבים לוודא שהשירות שלנו אמין וזמין, באזורי זמן שונים בעולם. זה לא פשוט.

"מבחינה אישית, זה פשוט מרגיש נהדר. עבדתי בתחומים הקשורים לרשתות החברתיות רוב חיי ותמיד רציתי להגיע לרמה כזו של השפעה, אבל זה מתאפשר לי רק עכשיו, בתפקיד הנוכחי בפייסבוק".

- מארק צוקרברג אמר אי-שם ב-2010 שהפרטיות היא כבר לא נורמה חברתית. שש שנים מאוחר יותר, אתה חושב שזה תופס גם בנוגע למסנג'ר שלכם?

"בהחלט לא. אני לא בטוח מי אמר מה לפני הרבה שנים, אבל אם יש משהו שאנחנו שמים עליו דגש כיום זה שמירה על פרטיות המשתמשים במסנג'ר שלנו. יש לזה חשיבות עצומה מבחינתנו. למעשה, פייסבוק מסנג'ר מתכונן לשמור על פרטיות מעצם הווייתו, בשיחות של אחד על אחד, בדיוק כפי שאנשים שמדברים ביניהם בחדר סגור מצפים שאף אחד אחר לא ישמע אותם".

9.5 מיליארד תמונות בחודש

המסנג'ר של פייסבוק לא משמש רק לתקשורת מילולית. מדי חודש מעבירים המשתמשים בו לחבריהם יותר מ-9.5 מיליארד תמונות. בממוצע, מועברים במסנג'ר לא פחות מ-22 מיליון קבצי תמונה (GIF) מדי יום ביומו. וזה ממש לא הכול. 300 מיליון שיחות וידיאו כבר התקיימו דרך פייסבוק מסנג'ר, ונתון זה מזנק מדי יום. לאחרונה השיקה פייסבוק גם שיחות קוליות קבוצתיות על תשתית אינטרנט (VoIP) במסנג'ר, שוק שבו היא מחזיקה כבר כ-10%.

- מיהם המשתמשים בשיחות הקבוצתיות האלה?

"זה אמצעי תקשורת חדש, והמשתמשים שלו הם בעיקר צעירים, או יוזרים שאוהבים לנסות דברים חדשים. בהדרגה, אני מעריך שכולם יתחילו להשתמש בזה. זה פותח הרבה אפשרויות חדשות ברמה העסקית, במקומות העבודה, אבל גם ברמה האישית, לאנשים שרוצים לעשות דברים יחד".

- רכשתם את ווטסאפ בתחילת 2014 תמורת 22 מיליארד דולר, מהם 12 מיליארד דולר במזומן. גם לווטסאפ יש כיום, בנפרד, יותר ממיליארד משתמשים בחודש. ועדיין, נראה שאתם לא מנסים למצוא סינרגיה בין שתי "המפלצות" ונותנים לכל אחת להתפתח לכיוון אחר.

"כן, זה בדיוק כך. ההבדל בין מסנג'ר לווטסאפ הוא בשווקים שבהם פועלת כל פלטפורמה. התברר לנו שהעולם הוא מקום גדול מאוד. פייסבוק מסנג'ר צומח ממש מהר במדינות מפותחות, למשל בארצות הברית, בריטניה, צרפת, ניו זילנד ואוסטרליה. במקביל, ווטסאפ צומח ממש מהר במדינות מתפתחות, למשל בהודו. במצב הזה, שבו כל אחד צומח במהירות בחלקים אחרים של העולם, נראה לנו הגיוני לא להתערב ולשמור על הנתיבים הנפרדים. הייחוד הגדול של פייסבוק כחברה בא לידי ביטוי כאן בעובדה שאנחנו דווקא לא מחפשים סינרגיה, על אף שברור ששני השירותים (ווטסאפ ומסנג'ר) פועלים באופן דומה. אנחנו לא פותרים בעיות במקום שהן לא קיימות, כשאין בעיה". 

התפתחותם המהירה של הצ'ט-בוטים היא אחד הנושאים החמים הקשורים לפייסבוק השנה, והיא מתרחשת במשמרת של צ'ודנובסקי. הבוטים, אותם תוכנות צ''אט רובוטיות שאמורות להחליף את נציגי השירות ומערכי התמיכה הטלפוניים היקרים, כבר נמצאים בהמוניהם בפייסבוק; כ-30 אלף לפי ספירה עדכנית.

אלא שיחד עם ההכרה המשמחת ביתרונותיהם הברורים של הבוטים, עולים גם חששות מהיסמכות מוגזמת עליהם. צ'ודנובסקי מסביר איך הכול התחיל: "בשנתיים האחרונות אנחנו רואים ירידה הדרגתית, אבל קבועה וברורה, במספרי ההורדות של אפליקציות במובייל. אנשים מורידים פחות ופחות אפליקציות, הם פחות ופחות נלהבים להוריד אותן. שינוי המגמה הזה יצר מצב, שאם אתה עסק ומעוניין לתקשר עם הלקוחות שלך, לסייע להם בתהליך הרכישה למשל, כדאי שתעשה את זה דרך אפליקציה פעילה, דרך שער מוכר ופופולרי. פייסבוק מסנג'ר היא פלטפורמה מושלמת לכך".

- למה שעסקים יעברו דרך פייסבוק?

"אם אתה עסק ואתה מעלה את הבוט שלך לפייסבוק מסנג'ר, זה אומר שחסכת ללקוחות שלך הורדת אפליקציה חדשה, התעסקות בפוש נוטיפיקשן וגם מעבר דרך אתר חיצוני. הכול הרבה יותר פשוט. מעבר לכך, מאחר שהפעילות מתבצעת בתוך פייסבוק, לכל לקוח יש את הזהות הפייסבוקית שלו ואתה, כעסק, יודע מיידית בדיוק מול מי אתה עובד.

"זה יתרון עצום, משום שכיום לקוחות נאלצים להזדהות שוב ושוב וכל פעם מחדש, כשהם יוצרים קשר עם העסק דרך הטלפון, דרך אתרי אינטרנט או דרך המייל. כל הזמן הזה נחסך. העסק נחשף ברגע לכל היסטוריית התקשורת מול הלקוח, והלקוח לא צריך להכניס פרטי כרטיס אשראי".

"אנחנו נוודא שלא יהיה ספאם"

בשבועות האחרונים הבוטים בפייסבוק קפצו עוד גרם מדרגות, כשהציגו יכולות לחייב לקוחות בתשלום, במהירות וביעילות מרביות כדרכם של רובוטים. החששות מהם, עם זאת, היו ונשארו בגזרה אחרת, זו של החוויה האישית, האנושית.

- ברמה האישית, לא העסקית, אתה לא חושש שהבוטים יחבלו בחוויה של מסנג'ר? כיום, כשאני מקבל כיום חיווי על הודעה חדשה, אני יכול להיות כמעט בטוח שזה בא מבנאדם חי, ככל הנראה גם ממישהו שאני מכיר. עם הבוטים, כל זה משתנה, לא? ניחשף לכמויות אדירות של ספאם?

"אין איש שמודאג מזה יותר ממני. חד משמעית, אנחנו נוודא שלא יהיה ספאם בבוטים ובמסנג'ר.

"אם נזהה ניסיונות ספאם, נפעל באופן נחרץ נגד הבוטים שאחראים לזה ונגד העסקים שמאחוריהם, כך שהם לא יוכלו להשתמש עוד בפלטפורמה של פייסבוק. התפקיד שלנו הוא לוודא שאם מישהו מנסה ליצור אתך קשר כנגד רצונך, הוא לא יצליח בזה".