"אכלנו לאנץ' בעמידה. זו הייתה הרגשה נהדרת"

עמית גופר הקים את רי-ווק שמסייעת למשותקים ללכת והוביל אותה להנפקה בנאסד"ק ■ למרות שגופר עצמו משותק - המוצר שפיתח לא התאים לו ■ לפני יותר משנתיים הקים גופר את הסטארט-אפ UPnRIDE שאיפשר לו לעמוד ואמור לסייע לרוב מי שסובל משיתוק

עמית גופר והמוצר של UPnRIDE / צילום: אתר החברה
עמית גופר והמוצר של UPnRIDE / צילום: אתר החברה

חברת ארגו מדיקל שהקים היזם עמית גופר נבחרה בשנת 2013 לאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס". תוך זמן קצר החברה שינתה את שמה לרי-ווק ReWalk ופרעה את השטרות כאשר הנפיקה בנאסד"ק. כפי שניתן להבין משמה העדכני של החברה, היא מאפשרת לאנשים ללכת מחדש, באמצעות "שלד חיצוני" שמסייע למשותקי גפיים להזדקף וללכת. במסגרת הרוד שואו פגשו המשקיעים והאנליסטים נכים שנכנסו לחדר בהליכה. חלקם נדהמו וחשבו בתחילה שמדובר במתחזים.

לרי-ווק היה סיפור נוגע ללב שכלל טוויסט נוגע ללב. גופר עצמו משותק, אולם הוא לא זכה ליהנות מפירות ההמצאה שפיתח משום שהוא סובל משיתוק חלקי בידיו בזמן שהמוצר של רי-ווק מתאים למי שמשותק מהמותניים ומטה.

לאחר ההנפקה המוצלחת המניה שברה שיאים בעקבות הציפיות בשוק, אולם המכירות בפועל היו נמוכות ביחס לתחזיות והחברה איבדה כמחצית מהשווי בהנפקה וכיום היא נסחרת לפי שווי צנוע של 36 מיליון דולר. למרות שהמוצר של רי-ווק מסוגל לשנות את חייהם של משותקים, החברה לא הצליחה להשיג עבורו שיפוי ביטוחי נרחב מספיק ונתקלה בבעיות נוספות. המוצר דרש מאמץ רב מדי מצד המשתמשים ולא הוטמע באופן חלק בחיי היום יום של המטופלים. למרות זאת, שימוש במכשיר במשך שעה או שעתיים מוביל לשיפור בריאותי משמעותי ולכן למוצר יש עדיין פוטנציאל גדול.

גופר החליט לא לחכות לרי-ווק. לפני כשנתיים וחצי הוא עזב את החברה (תוך מימוש אחזקותיו בה בסכום נאה) והקים את הסטארט-אפ UPnRIDE אשר מפתח את הדור הבא של המכשירים שמאפשרים עמידה זקופה למשותקים. אם הכל יעלה יפה, המוצר החדש יתאים גם לגופר.

בראיון מיוחד ל"גלובס" מספר גופר על הפרידה מרי-ווק ועל המיזם החדש. "בעיני הפתרון של רי-ווק עד היום הוא הפתרון האולטימטיבי עבור משותקי גפיים תחתונות, עד שהרפואה תלמד איך לאחות מחדש את חוט השדרה", הוא אומר, "עם זאת, המוצר הזה מתאים רק לכ-10% מאוכלוסיית משתמשי כסאות הגלגלים העולמית. משותקים גם בידיים או מי שנמצאים בכיסאות בגלל סיבות אחרות, למשל סוגים שונים של ניוון שרירים, לא יכולים להשתמש בפתרון.

"קיימים היום בשוק כיסאות העמדה. מדובר בכיסאות גלגלים אשר מחזיקים את המטופל זקוף, ומגלגלים אותו כך". המוצר של רי-ווק בנוי אחרת - הוא מוליך את רגלי המטופל ואינו מצויד בגלגלים, אבל המוצר של UPnRIDE אמור להיות הדור הבא והמשופר מאוד של כיסאות ההעמדה.

"אני עצמי לא קניתי כיסא עמידה שכזה", מספר גופר, "כי אסור לצאת איתו מהבית. הוא לא יציב. במשרד או בבית זה בסדר אבל אם הפתרון לא מערכתי, זה לא משתלם. בעיה נוספת היא שכאשר קמים עם מוצר כזה, לא מצליחים להתיישב בחזרה בדיוק לאותו המקום. אי אפשר להיעמד ואז להתיישב איתו בנוחות".

המכשיר של UPnRIDE מתוכנן כך שהוא משאיר את האדם תמיד במרכז המכשיר מה שמאפשר לצאת עם המכשיר מהבית. "אם היית רואה אותי נוסע במוצר שלנו, היית אומרת 'הנה מתחרה לסגוויי', אלא שהסגווי פחות בטיחותי", אומר גופר. כאשר המשתמש רוכן לכיוון מסוים, המכשיר זז ודואג להשאיר את האדם במרכז. "גם אם המכשיר נוסע בעלייה או בשיפוע, המכשיר יודע להעמיד את האדם כך שהוא אנכי. זה חשוב מאוד בעיקר לשיפועי צד, בעיקר במדינות בהן יש שיפועי מדרכה חדים, כגון מדינות מושלגות שבהן בונים את המדרכה בשיפוע במכוון. גם במדרכה כזו, האדם שבמרכז המכשיר עומד ישר.

"ב-2015 הצגתי את המכשיר לראשונה. הייתי בכנס והסתובבתי בין שולחנות הקוקטייל, שתיתי את הקפה שלי בעמידה ואז כולנו אכלנו לאנץ' בעמידה. זו הייתה הרגשה נהדרת וכל כך שונה. הרגשתי מוזר אבל בטחתי במכשיר. יש לי בבית מוצר שאני נעזר בו כדי להיעמד משום שזה חשוב לשמירה על הבריאות, אך הוא מחייב אותי לאחוז במשהו לפני, והנה אני פשוט עומד ואין לפני כלום".

- במכשיר של רי-ווק היה חשוב לכם שהמכשיר ממש יגרום לרגלי המטופל המשותקות לצעוד. כאן מדובר במוצר מתגלגל.

"הצעידה בריאה יותר, אולם היא לא אפשרית לכולם. גם ללא הצעידה, לעצם העמידה הזקופה ישנם יתרונות בריאותיים רבים ועצומים, וכל עמידה נוספת שתשלב בחיי היום יום, מוסיפה ערך רב על פני רק להתאמן בעמידה בבית".

- מה יאפשר למוצר הזה להצליח היכן שרי-ווק בינתיים די נכשלה?

"השוק למוצר הזה הוא ענק. אם רי-ווק משרתת רק 10% מהשוק הרי שאנחנו משרתים לא את כל ה-90% הנוספים אבל עשרות רבות של אחוזים. המחיר יהיה כמו של כיסא גלגלים מתקדם, כ-25-30 אלף דולר (לעומת כ-70 אלף למכשיר של רי-ווק - ג.ו). אפילו רק ככיסא הוא כל כך נעים לנסיעה. לא מרגישים את קשיי השטח.

"אנחנו בעצם לא צריכים לחנך את השוק. מדובר פשוט בכיסא גלגלים היי-אנד, משופר. יש כבר כיסאות עמידה כאמור, אבל הם לא טובים כל כך ומתאימים רק לבית ולכן לא נמכרים כל כך טוב. הם מאפשרים לך להגיע לארון מטבח גבוה וזהו בערך. אבל העיקר הם קיימים ולא צריך להסביר כעת לשוק מה תפקידם, אלא רק מדוע שלנו הוא הגרסה המשופרת".

- יש לך עוד מוצרים בקנה?

"כן. אין לי כרגע עניין להקים עוד חברות אבל יש לי עוד צרכים. לכאורה הגשמתי את החלום כשאני עומד יציב ומיושר אוטומטית אבל אני רואה מגוון צרכים נוספים. המוצר הזה, כמו כיסא גלגלים רגיל, לא פותר את בעיית המדרגה".

- היית הולך שוב לנאסד"ק?

"זו שאלה למשקיעים. אני כמובן רוצה שהמוצר יצליח כלכלית, אבל מדיניות האקזיט עליהם. אגב, זה אמנם לא פופולרי לומר שאתה מבסוט מן המדינה, אבל קיבלתי עזרה ממשרד המדען הראשי (היום רשות החדשנות) שאין לה שום מקביל בעולם. אין שום מקום בעולם שיש בו כזה תקציב וכה מגוון של תוכניות לתמיכה בהשקעות סיד".