ג'יג'י קוסמטיקה חוזרת לשוק האמריקאי אחרי 21 שנה

לאחר שביהמ"ש בארה"ב קבע כי עליה לצאת מהשוק עקב תביעה של ישראלי לשעבר שרשם מותג בשם GIGI WAX, חברת הקוסמטיקה המקצועית מתכננת להשיק באוקטובר 2018 סדרת אנטי-אייג'ינג לטיפול של קוסמטיקאיות ולשימוש עצמי

ג'יג'י תחזור לייצא מוצרי קוסמטיקה מקצועית לשוק האמריקאי אחרי 21 שנה. עד 1996 שיווקה ג'יג'י את מוצריה בארה"ב, ונהנתה ממחזור מכירות של כ-35 אלף דולר בחודש בזכות שיווק רחב לקוסמטיקאיות ישראליות שהכירו את מוצרי החברה מהארץ. בתחילת שנות התשעים נאלצה להתמודד עם תביעה מצד חברה אחרת שטענה לזכויות על השם אצל רשם החברות האמריקאי לאחר שנרשמה עם השם GIGI WAX, ודרשה מבית המשפט למנוע מג'יג'י להמשיך לשווק את מוצריה בשם הזה.

בשנת 1996 קיבל בית המשפט בניו-יורק את התביעה. כעת, היא חוזרת עם מותג חדש המותאם לשוק האמריקאי ויושק בניו-יורק באוקטובר 2018 תחת השם SGL. מדובר בסדרת אנטי-אייג'ינג של כ-20 מוצרים, חלקם לטיפול בקליניקה על-ידי קוסמטיקאיות והשאר להמשך טיפול בבית, הכוללת קרם לחות, מקדם הגנה, קרם עיניים, קרם הזנה עשיר וסרום.

לדברי חיים זר, סמנכ"ל ג'יג'י מעבדות קוסמטיקה, "עשינו טעות שלא רשמנו את ג'יג'י בארה"ב כמו שעשינו בשווקים אחרים. לפי ההערכות של החברה, אם היצוא של המוצרים לא היה נפסק, השוק לארה"ב היה עשוי לעמוד כיום על כ-2 מיליון דולר בשנה".

זר מעריך כי שוק הקוסמטיקה המקצועי בישראל, כולל טיפולים ומוצרים, מגלגל כ-100 מיליון שקל בשנה, ולהערכתו נתח השוק של ג'יג'י מהווה כ-37% מהשוק. מוצרי שוק זה נמכרים אצל קוסמטיקאיות (כיום פועלות בישראל כ-9,000 קוסמטיקאיות רשומות), במכוני יופי, בספא. מאחר שיש בהם ריכוז גבוה של החומרים הפעילים לא ניתן לשווק אותם ברשתות הגדולות. השחקנים המרכזיים המקומיים בתחום הם הולילנד, כריסטינה וחווה זינגבוים.

ג'יג'י, החוגגת השנה 60, הוקמה ב-1957 בידי אליעזר לנדאו, על שם הסרט זוכה האוסקר "ג'י ג'י", בכיכובה של השחקנית הצרפתייה לסלי קארון, שיצא כעבור שנה. המפעל שלה ממוקם בירוחם ומועסקים בו עשרות עובדים, בנוסף למטה החברה שמעסיקה כ-50 עובדים נוספים. כיום כ-65% מהמחזור של החברה מגיע מיצוא לכ-25 מדינות בעולם, והשאר מהשוק המקומי. הקבוצה משקיעה 8%-10% מהמחזור בפרסום ושיווק, וכ-5% בפיתוח מוצרים.

אחרי שהחברה הצליחה לבסס את אחיזתה בשוק האירופי, בשנים האחרונות הועבר המיקוד שלה לשווקים המתפתחים באסיה, שם הכניסה לשוק אטית הרבה יותר, ולעתים מבוססת בעיקר על הקשרים של המפיצים המקומיים, וחסמי הרגולציה קשים ומורכבים הרבה יותר מאשר בשוק האירופי. "יש שווקים באסיה שכבר התחלנו למכור בהם, יפן, וייטנאם, טייוואן, הונג קונג ותאילנד, ואנחנו בדרך להיכנס לעוד מדינות אסייתיות בקרוב".

מחיר הכניסה לשוקי היצוא גבוה ומסובך הרבה יותר מהתהליך שהיה נהוג עד כה בישראל, ומצריך הכנה של תיק מוצר הכולל רישיונות ואת כל האינפורמציה עליו - מהחומרים שמהם הוא מורכב ועד תהליך הייצור והטמפרטורות שבהן הוא נוצר. מחירו של תיק כזה בשקלול כלל התהליכים עומד על כ-2,000 יורו למוצר. ג'יג'י נשאה בעלויות, והשינוי שנעשה כעת הוא רק טבעי עבורה.

ביולי 2017 תיכנס לתוקף הדרישה של משרד הבריאות לשלם אגרה עבור שיווק של מוצרים חדשים בישראל. אם עד כה כדי לשווק מוצר בישראל היה צריך לשלם למשרד הבריאות אגרה של כ-1,400 שקל למוצר, מעוד שלושה חודשים השיטה החדשה תהיה הכנת תיקי מוצר (Product information file) ורישיונות, כפי שנהוג בתקינה האירופית. אם מדובר במוצר שנמכר בשני גדלים, אף שמדובר באותה פורמולה הדרישה היא להכין עבור כל מוצר תיק נפרד - בעלות מלאה.

לדברי זר, מי שייפגע מכך יהיו העסקים הקטנים: "למעבדות הקטנות אין רוקחים או כימאים שיכולים לטפל באינפורמציה ובאישורים, והם יצטרכו ללכת לחברות חיצוניות ולשלם עבור השירות הזה".