התאוששות בהשקעות ההון סיכון בעולם: עלייה של 21% בגיוסים ברבעון

הבדיקה הרבעונית של חברות המחקר CBinsights ו-MoneyTree ופירמת PwC מסכמת את הרבעון הראשון של השנה בתעשיית ההון סיכון העולמית והאמריקאית בפרט

סטארט אפ  הון סיכון הייטק מנורה חממה /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק מנורה חממה / צלם: thinkstock

אז איך נראה הרבעון הראשון של השנה בתעשיית ההון סיכון העולמית בכלל והאמריקאית בפרט? אחרי שהרבעון הרביעי של 2016 היה לרבעון שפל של שנתיים, נראה כי חלה התאוששות מרשימה, כפי שעולה מהבדיקה הרבעונית של חברות המחקר המובילות CBinsights ו-MoneyTree ופירמת רואי החשבון PwC.

ברבעון הראשון של השנה חברות הזנק מגובות הון סיכון בעולם כולו גייסו 27.1 מיליארד דולר, עלייה מרשימה של 21% לעומת הרבעון הרביעי של 2016 וירידה מינורית של 1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כמו כן, מספר העסקאות עלה בשיעור רבעוני של 2% אך ירד בשיעור שנתי של 4%.

לפי בדיקת "גלובס", נזכיר, סך השקעות הון סיכון בישראל עמד ברבעון הראשון על 1.1 מיליארד דולר, כלומר רמות השיא של 2016 נשמרו.

עוד עולה מהבדיקה הרבעונית כי החלק של קרנות הון סיכון תאגידיות (או השקעות תאגידיות, נניח כמו קרן הון סיכון של גוגל, אינטל וכדומה) בהשקעות הון סיכון עלה לשיא חדש, 28%, לעומת 24% ברבעון המקביל אשתקד. וההסבר הוא די פשוט, והוא מתחלק לשניים: הראשון, לענקיות טק יש הררי מזומן, כך שאין להן בעיה להקצות חלק ממנו להשקעות הון סיכון; השני, זו אחת הדרכים שלהן לא להישאר מאחור בכל מה שקשור לחדשנות טכנולוגית.

במקרה של ארה"ב לבדה, המגמה די דומה: סך השקעות של 13.9 מיליארד דולר - עלייה של 15% לעומת הרבעון הרביעי אשתקד (שכאמור, היה רבעון שפל) אך ירידה שנתית של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. סך העסקאות עלה בשיעור של 2% לעומת הרבעון הרביעי של 2016, אך ירד בשיעור משמעותי - 15% - לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

לפי הדוח, השיפור נוצר על רקע גידול במגה-השקעות (כלומר, סבבי גיוס גדולים), אך הוא עדיין הרבעון החלש השני בשנתיים האחרונות. "אנחנו מתחילים לראות התאוששות בהשקעות הון סיכון, בעיקר בגלל גידול בהשקעות בשלבים מאוחרים (סבבי C והלאה) הנובע מהציפייה הגדלה לאקזיט, כלומר הנפקה או מכירה (ציפייה שנתמכת בהתאוששות של השוק הראשוני בארה"ב, ט.צ)", טוען טום קיקוללה, שותף ב-PwC.

ואכן, לפי הדוח המגמה המדאיגה היא שפל בהשקעות בשלבים מוקדמים (עד סבבי B). בארה"ב, החלק של השקעות בשלב סיד (Seed) ירד ברבעון הראשון ל-25% - שפל של שנתיים - וזאת לעומת 30% ברבעון המקביל אשתקד. כמו כן, החלק של השקעות בשלב מוקדם (בעיקר סבב A) ירד ל-24% לעומת 27% ברבעון המקביל אשתקד. לעומת זאת, החלק של ההשקעות בסבבים מאוחרים עלה ל-11% לעומת 9% ברבעון הרביעי של 2016 וברבעון המקביל אשתקד.

בגין רבעון זה, בחרו כותבי הסקר להתמקד בשלושה סקטורים שבלטו בפעילותם: בינה מלאכותית, בריאות דיגיטלית וכמובן - אבטחת סייבר. באשר לבינה מלאכותית, ובארה"ב לבדה, מספר העסקאות הגיע לשיא של שנתיים, 90, בעוד סך ההשקעה עמד על 820 מיליון דולר, רק 2% מתחת לשיא שנרשם ברבעון השני של 2016 (840 מיליון דולר).

באשר לבריאות דיגיטלית, ושוב בארה"ב לבדה, מספר העסקאות נפל חדות - 23% - לעומת הרבעון הרביעי של 2016 (75 עסקאות) אך סך ההשקעה נסק לרמת שיא שנייה בשנתיים - 1.64 מיליארד דולר - לעומת 673 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2016. והסיבה? השקעות ענק בשלוש חברות. "השקעות בניתוח מידע רפואי, באבחון מחלות, וביצירת קהילות מטופלים אונליין ממשיכות להדגיש את ההשפעה החיובית של פתרונות בריאות דיגיטלית על טיפול בעל ערך מוסף לחולה", טוען ואן קאופמן, שותף ב-PwC.

ולבסוף, התאוששות בהשקעה בחברות אבטחת סייבר ובארה"ב לבדה: 50 עסקאות לעומת 42 ברבעון הרביעי של 2016, וסך השקעה של 655 מיליון דולר לעומת שפל של 372 מיליון דולר ברבעון הרביעי אשתקד, אך עדיין מתחת לשיא של הרבעון השלישי של 2016 - 765 מיליון דולר.

השקעות הון
 השקעות הון