סקר: 15% מהצרכנים בעולם לא ידעו שניתן לקנות בסמארטפונים

מחקר עולמי של UPS: כמחצית מהקניות ברשת שבוצעו מתחילת השנה בעולם נעשו דרך סמארטפונים ■ המחיר ועלות המשלוח הם הגורמים הכי חשובים לצרכנים, שעדיין מחפשים חוויית קנייה אישית הן באינטרנט והן בחנות

קניות-אינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות-אינטרנט / צילום: שאטרסטוק

כמחצית מהקניות ברשת שבוצעו מתחילת השנה בעולם נעשו דרך הסמארטפונים - כך עולה ממחקר עולמי של UPS שבדק את העדפות הקנייה של הצרכנים. הנתון מהווה עלייה של 4% ביחס לשנת 2016. מחקר ה-Online Shopping של UPS נערך על-ידי חברת comScore, שסקרה למעלה מ-5,000 צרכני רשת אמריקאים ברבעון הראשון של שנת 2017.

לפי הממצאים, 39% לא מוכנים לבצע קניות דרך הטלפונים החכמים מחשש לבעיות אבטחה; 32% חוששים לפרטיות ברכישה דרך הנייד; שליש מהרוכשים מרוצים מדרך הרכישה הקיימת באשראי; 28% אינם מעוניינים להשתמש במכשיר הסלולרי כארנק; ו-15% כלל לא ידעו שקיימת אפשרות לקנות דרך הסמארטפונים.

בחלוקה לזירות המסחר המקוון (אמזון, eBay וכו'), לעומת קנייה בערוצים אחרים (חנות אונליין, חנות פיזית, אפליקציה וכו'), 65% העידו כי הסיבה העיקרית לקנייה בהן היא המחיר; 55% בוחרים בקנייה בזירות הסחר משום קבלת משלוחים בחינם או משלוחים מוזלים; 44% מעידים כי מהירות המשלוח בזירות הסחר המקוונות טובה יותר.

כמו כן, בעת הקנייה המקוונת 81% מהקונים ברשת ציינו כי המחיר הוא הגורם המרכזי בעת חיפוש ורכישת מוצר אונליין. 79% ציינו כי עלויות השילוח משפיעות על ההחלטה אם לקנות מוצר או לא, ו-75% העידו כי פירוט מורחב על המוצר מהווה גורם חשוב לפני קנייתו.

עוד נמצא כי 64% מהקניות מבוצעות דרך ערוץ קנייה יחיד, כלומר חיפוש וקנייה באותו המקום - 43% עושים זאת דרך האינטרנט, ו-21% דרך חנויות פיזיות. 36% מהקניות מבוצעות בערוצים כפולים.

85% מהקונים באתרי הקניות המקוונות הביעו שביעות-רצון מתהליך הרכישה, לעומת 65% שהביעו שביעות-רצון מהקנייה בחנות הפיזית.

עוד עולה מהמחקר כי 50% מהקונים אונליין בחרו לקבל את המוצר לחנות הפיזית, 44% מתוכם החליטו לרכוש עוד מוצרים בחנות. 41% מתכננים בשנה הקרובה להשתמש בצורה תדירה יותר באיסוף מהחנות הפיזית.

לא אוהבים רובוטים

למרות הקדימה והפיתוחים הטכנולוגיים, נמצא כי הציבור עדיין לא מוכן לשירותי מכירות הנעשים על-ידי רובוטים בחנות הפיזית. 58% העידו כי הם מעדיפים אינטראקציה אנושית בחנויות המסורתיות מאשר עם רובוטים, 51% לא מעוניינים בשירות של רובוטים בשלל החשש שיקחו את מקומות העבודה של האנשים, ו-36% אמרו שאינם מרגישים בנוח לתקשר עם רובוטים.

ממצא חשוב נוסף מעיד על הגידול שחל במשלוח לכתובת אלטרנטיבית. בשנת 2014 רק 26% העדיפו לשלוח לכתובת שונה מהכתובת הרשומה, ואילו ב-2017 כ-37% העדיפו זאת. בנוסף, נמצא כי 52% מהקונים אונליין מעוניינים באפשרות איסוף המוצרים בנקודות אלטרנטיביות.

מגמה נוספת שהסקר מציג היא החזרת המוצרים. המחקר מצא כי 45% מחזירים מוצרים שנקנו דרך הרשת לחנות הפיזית, לעומת כ-60% ב-2016. כ-66% מהקונים שהחזירו מוצרים בחנות הפיזית ביצעו קנייה חדשה בעת החזרת המוצר.

עוד עולה כי 75% מהקונים מחזירים מוצרים דרך משלוח למוכר, כשהסיבה העיקרית לכך היא האפשרות להחזרת מוצרים בשילוח ללא עלות. 44% מהמחזרים דרך משלוח ביצעו קנייה נוספת.

אלן גרשנאורן, מנהל השיווק ב-UPS, מסר כי "הטכנולוגיה ממשיכה להוביל שינוי בענף הקמעונאי, אולם יחד עם זאת, החנות הפיזית עדיין חשובה. קמעונאים שבעבר היו שחקנים במרחב המקוון בלבד מתרחבים עם חנויות פיזיות בכדי לתת פתרון רב ערוצי לקונים, שרוצים טכנולוגיה שמאפשרת חוויות אישיות הן באינטרנט והן בחנות".