חברת E-POST משיקה: משלוח ב-10 שקלים לקונים אונליין

השירות מיועד לאתרים בארץ ובעולם וכולל שירותי הפצה לנקודות חלוקה וללוקרים אוטומטיים בפריסה ארצית של כ-350 נקודות ברחבי הארץ

אחד החסמים העיקריים של צרכני האונליין הוא נושא השילוח. מה שמכונה ה"לאסט מייל" של העסקה, זה שמתיר טעם טוב או פחות מוצלח. במקרים רבים עלות השילוח מוסיפה למחיר נדבך שהופך את העסקה לפחות משתלמת, ובמקרים אחרים השילוח מעיב על החוויה כולה. לא בכדי המוכרים באונליין מחפשים פתרונות יצירתיים במטרה להוזיל את העלות ועם זאת לספק שירות של שילוח מהיר ובעיקר יעיל.

על בסיס נקודת המוצא הזו מציעה חברת E-POST, המספקת את שירותי השילוח עבור אתר הקניות הבריטי אסוס, שילוח ב-10 שקלים. השירות מיועד לאתרים בארץ ובעולם וכולל שירותי הפצה לנקודות חלוקה וללוקרים אוטומטיים בפריסה ארצית של כ-350 נקודות ברחבי הארץ.

נקודת המוצא של החברה היא שהמחיר הזה יגולגל לצרכן כפי שהוא או אף יוביל למשלוח פטור מתשלום.

הלוקרים של החברה מיועדים לחבילות במשקל של עד 5 ק"ג ועד לגודל של 30X30X30 ס"מ. בנוסף ללוקרים מחזיקה החברה ב-5 סניפים פיזיים, מעין סניפי דואר קטנים שגם דרכם מתבצעת חלוקה (כך למשל באזור תל-אביב), כשהסניפים גם משמשים כנקודה להחזרת מוצרים.

מחירי השילוח באתרים משתנים. בחלקם מבינים שמדובר בחסם, ולכן מעל גובה של קנייה מסוימת השילוח הוא חינמי. באתרים אחרים המחיר נע בטווח של 10-15 שקל בדואר רשום, כ-15-20 שקל למשלוח באמצעות לוקרים וכ-25 עד 35 שקל לשליח עד הבית. 

עד כמה הטבות בשילוח משפיעות על הקניות המקוונות? לפי מנכ"ל E-POST, יניב בן-טובים, ההשפעה ניכרת באופן מיידי. "כשאסוס יוצאים עם מבצע, גם אם הוא רק על מחיר המשלוח, אנחנו רואים תגובה מיידית של הקונים וגידול בהיקף החבילות בקצב דו-ספרתי".

לדבריו, E-POST מפיצה בארץ עשרות אלפי חבילות מדי חודש, כשבמקרה של אסוס יותר מ-95% מהקונים מעדיפים שירות של לוקרים על פני שליח עד הבית. החברה מתחייבת לשילוח בטווח זמן של 5 ימים (כולל עצירה במכס). "לאור קיצור לוחות הזמנים וחווית השירות - הקניות מכפילות עצמן ברמה חודשית. המטרה היא שלכל לקוח תהיה נקודת איסוף במרחק של עד 400 מטר מהבית או ממקום העבודה".

בן-טובים מוסיף כי "הרעיון של התמחור ב-10 שקלים פונה לאתר קטן כגדול. היום, לעסקים קטנים שמוכרים באונליין אלטרנטיבת השילוח היא בעיקר דרך הדואר. מחיר של 10 שקלים פותח לעסקים הקטנים ואת האפשרות למכור מוצרים זולים יחסית שעד היום לא היו נמכרים באינטרנט בגלל בעיית השילוח".

E-POST היא חברה-בת של חברת HFD שליחויות ולוגיסטיקה, והיא מתחרה בעיקר בלוקרים של חברת בוקס איט. לאחרונה נכנסה גם חברת פז עם לוקרים שהיא הציבה בתחנות הדלק, שלהם יתרון של פריסה ארצית וגישה נוחה עם הרכב לאיסוף - את המחיר לשירות עבור הצרכן קובע האתר.

"לפני שנתיים הקמנו את הלוקרים, כי זיהינו שיש מגבלה של ממש. היום אנחנו רואים שהקונים מעדיפים לאסוף לבד על פני שליח עד הבית, גם אם הפער במחיר הוא קטן. נכון ששליח זה שירות פנטסטי, ואנחנו מעניקים גם שירותים כאלה, אבל הוא כולל חסם נוסף שפוגם בחוויית הקנייה, וזו סוגיית התיאום, או שאם השליח הגיע, ולא היית בבית - לא ענית במקרה לטלפון וכדומה. הלוקרים מעניקים לקונה את החופש ואת השלמת הקנייה על הצד הטוב", אומר בן-טובים.

- חברת ביג, שמשיקה את אתר "ביג פלוס", הזכירה שילוב של רחפנים בדומה לאמזון כפתרון לשילוח. נשמע יעיל יותר. 

"אני מאמין שבעולם הרעיון יעבור מהר יותר מאשר במדינה כמו שלנו, על כל המגבלות הביטחוניות. זה מודל שיכול לתת פתרון לתחום ההפצה אבל הוא לא ייתן פתרון יותר זול מזה שאנחנו מציעים כרגע".