סומך-חייקין ו-E&Y ימשיכו כרוה"ח המבקרים של בנק לאומי

למרות המלצות ועדת גורן, הוחלט למנות מחדש את שני המשרדים ■ מינויו של PwC קסלמן למבקר שני נמנע בשל התנגדותו של גד סומך

 רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט/ צלם: כפיר סיון
רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט/ צלם: כפיר סיון

דירקטוריון בנק לאומי  הודיע היום (ב') בצהריים על בחירתם מחדש של רואי החשבון הוותיקים שלו: משרד KPMG סומך חייקין ומשרד E&Y קוסט פורר גבאי. הבנק זימן אסיפה כללית ליום ה-3 באוקטובר, לאישור המינוי. ההחלטה התקבלה אחרי שמונה חודשים של מאבקים קשים ויחסים מתוחים במיוחד בין חברי הוועדה הבוחרת לכמה מראשי משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל. הליך הבחירה נפתח לאחר שהמלצות ועדת גורן, ועדה בלתי תלויה שמינה הבנק נוכח תביעות נגזרות וייצוגיות שהוגשו נגד הבנק, מנהליו ורואי החשבון שלו. בהמלצות הוועדה, שאומצו על-ידי הבנק והוגשו לבית המשפט, נאמר שעל דירקטוריון הבנק "לדון באפשרות שנפלו כשלים בעבודת רואי החשבון המבקרים וזאת לכל המאוחר בטרם דיון בהארכת כהונתם...".

את הוועדה שמונתה לבחור את המבקרים של הבנק, ברוח המלצות ועדת גורן, הובילו יו"ר הבנק דוד ברודט והדירקטור עו"ד חיים סאמט. במהלך החודשים הוצגו להם כמה מצגות, חלק מהן מרשימות במיוחד, בכלל זה על פעילותם וכוחם של תאגידי רואי החשבון הגדולים בבנקאות העולמית. חברי הוועדה אספו גם נתונים עולמיים. הם ביקשו וקיבלו מידע וניירות עמדה מגופים שונים וגם ממשרדי רואי חשבון בארץ ובחו"ל. בין היתר הוצגו נתונים הנוגעים לחלוקת העבודה בביקורת הבנקים בין תאגידי הענק הבינלאומיים של רואי החשבון הגדולים, ה-Big Four.

בשלב די מקדמי התגבשה ידיעה שיש להשאיר את משרד גד סומך בביקורת על הבנק למרות הביקורת. אמנם היה חשש של "איך זה ייראה ציבורית", בשל ההיסטוריה בת עשרות השנים של סומך והבנק, ובעיקר בגלל הקשרים האמיצים, האישיים והמקצועיים ההדוקים וארוכי השנים, של גד סומך עם בכירים בעבר ובהווה בלאומי. עם זאת, ההחלטה על סומך התקבלה בעיקר בגלל מקצועיותו הרבה, רואי החשבון הבכירים במשרדו שעוסקים בלאומי ומובילות המשרד בביקורת הבנקאות. לוועדה, וזה כבר הוחלט לפני כמה חודשים, נותר רק להחליף את משרד הביקורת שעובד איתו יחד בתיק לאומי: ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי, למנות במקומו משרד אחר ואז להציג מצב של מתן מענה להמלצות ועדת גורן ולטענות על ריכוזיות היתר של משרד סומך בבנקאות.

לפני זמן מה התגבשה החלטה למנות כרואה חשבון מבקר שני את משרד PwC - PriceWaterhouseCoopers - הוא משרד קסלמן. משנודע הדבר לסומך, הוא הודיע בכעס רב על התנגדותו החד-משמעית למינוי המשותף. הפשרה שהתבשלה איתו ובהסכמתו הייתה למנות את BDO זיו האפט. אבל אז נזכרו שהצמד סומך וזיו האפט כבר עובד יחדיו גם בביקורת על הפועלים וגם בביקורת על דיסקונט. החשש היה שאת זה המפקחת על הבנקים חדוה בר תתקשה מאוד לקבל, ולו מהעמדה הציבורית שהיא מחויבת לה, והיא עשויה להודיע על התנגדות שתביך את הבנק. כך נפל הרעיון הזה.

אחרי עוד שבועות של ישיבות עמוסות בכעסים החליטה הוועדה להשאיר את הרכב המבקרים כפי שהיה שנים ארוכות - אף על-פי שידעו כי הדבר יתקבל בביקורת ציבורית, ואולי יוביל לעתירות נגד הבנק שנוהג בניגוד לרוח המלצות הוועדה שמינה, וגם עלול להביא לחידוש מהלכי החקיקה בכנסת.

בר, בהמשך לקודמה דודו זקן, פעלה יחד עם מנהלת רשות שוק ההון דורית סלינגר, בצוות משותף שיועד לטפל בריכוזיות המשרדים המבקרים: השליטה בפועל של משרד סומך שמבקר ארבעה מתוך חמשת הבנקים הגדולים והריכוזיות של מבקרי חברות הביטוח, הנשלטת בעיקר על-ידי ארנסט אנד יאנג קוסט פורר גבאי, ומאחוריו משרד סומך. אולם כבר לפני כמה חודשים סימנה המפקחת בר כי היא, בניגוד לסלינגר, פחות נלהבת מהחלפות של רואי חשבון מבקרים בבנקים ודילול הריכוזיות שלהם. בר אמנם לא הודיעה רשמית על הפסקת פעילות הצוות - ככל הנראה בעיקר בשל חשש שחברת הכנסת שלי יחימוביץ' תממש את תוכניתה רבת-השנים, להעביר בכנסת חוק שיחייב את הבנקאות והביטוח להיכנס למסלול מוגדר של הפחתת ריכוזיות רואי החשבון המבקרים - אולם משרדי רואי החשבון והבנקאים מודעים לכך ורואים בזה ניצחון מוחץ לפעילות השתדלנות הרחבה שלהם.

מי מפחד מ-PwC?

עם זאת, הסיפור הגדול יותר שמאחורי מינוי המבקרים ללאומי הוא אפשרות ראשונה, שלא התקיימה, לכניסתו של PwC קסלמן לביקורת בבנקים הישראליים, בהמשך להתפתחות שנצפית בשנים האחרונות בעולם הביקורת בבנקאות.

על סמך נתונים שהתפרסמו ב-Fortune Global 500 והונחו בפני חברי הוועדה הבוחרת, PwC מחזיקה נתח של 35% מהביקורת על 53 הבנקים הגדולים בעולם. תאגיד KPMG שולט ב-25%, E&Y ב-21% ו-Deloitte ב-17%.

על-פי נתונים מהפדרל בנק האמריקאי שהתייחס לביקורת על 20 הבנקים הגדולים בארצות הברית, נתח השוק של PwC הוא 40%, של E&Y 25%, של Deloitte 20% ושל KPMG 15%.

מה שאומר למעשה, שאחד ממשרדי הביקורת הגדולים בעולם נעדר מביקורת הבנקאות בישראל; ויותר מזה - שיש חשש כבד בקרב משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל, וסומך בראשם, שכניסה של הפירמה הזו לבנק בישראל עשויה להביא בעתיד לשינוי דרמטי במפת הביקורת הכללית. ההערכה היא שזה בעיקר מה שמטריד את סומך, לכן הוא כעס כאשר הועלתה ההצעה למנות את PwC קסלמן כשותף שלו לביקורת על לאומי - לראשונה בבנקאות בישראל.

נעדר מהרשימה
 נעדר מהרשימה