בורסת ניו-יורק תאסור על חברות לפרסם הודעות בסגירה

המהלך מיועד להגן על עסקאות הסגירה הפומביות מפני אלגוריתמים של מסחר מתוחכם, שסורקים טקסטים בחיפוש אחרי איתותי מכירה או קנייה של מניות

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

הסוחרים האנושיים באולם המסחר בוול סטריט שנאבקים ברובוטים של המסחר המהיר, מקבלים בימים אלו מעט סיוע: חוקים חדשים של הבורסה מטילים אמברגו על פרסום חדשות על ידי חברות בורסאיות בדקות שאחרי סגירת המסחר בארבע אחר הצהריים.

מה כולל האמברגו של בורסת ניו-יורק? חמש דקות בלבד של "שקט", שבהן חברות לא יהיו רשאיות לפרסם הודעות לעיתונות לאחר סגירת המסחר. המהלך מיועד להגן על עסקאות הסגירה הפומביות מפני אלגוריתמים של מסחר מתוחכם, שסורקים טקסטים בחיפוש אחרי איתותי מכירה או קנייה של מניות. עסקאות הסגירה, שהן למעשה מכירות פומביות לכל דבר, קובעות את מחירי הנעילה של אלפי המניות שרשומות למסחר בבורסת ניו-יורק.

הקושי של בורסת ניו-יורק, שנחשף בהודעה שהוצגה שלשום באתר רשות ניירות הערך הפדרלית (SEC), מציג בעיה שבמסגרתה חברות מפרסמות הודעות חשובות מיד בתום סגירת המסחר ב-16:00, אבל לפני שהבורסה פרסמה את מחירי הנעילה של המניה שלהן. כאשר דבר כזה מתרחש - זה עלול להוביל ל"בלבול משמעותי של משקיעים" ולהתפרצויות של תנודתיות, נאמר בהודעה.

הבורסה מנסה לטפל בבעיה שקיימת זה שנים, אך הוחרפה עם עליית השימוש באלגוריתמים שקוראים פרסומי חדשות ומשגרים הוראות מסחר אם הם מבחינים בביטויים כמו "הכנסות שיא" או "מיזוג", אמר אריק נול, מנכ"ל חברת הברוקרים קונברג'קס.

עסקאות הנעילה במניות של בורסת ניו-יורק ונאסד"ק הן חלק קריטי מתפקוד השווקים בארה"ב. הן יוצרות מחירי נעילה למניות, שקובעים את ערך תעודות הסל והקרנות המדדיות האחרות שעוקבות אחרי השוק הרחב או מגזרים ספציפיים.

הצורך באמברגו הזה לכמה דקות נובע גם מהעובדה מכך שבורסת ניו-יורק, בת 225 השנים, עדיין מקיימת אולם מסחר בסגנון הישן - עם סוחרים אנושיים שמפקחים על סגירת העסקאות הפומביות. בורסות אלקטרוניות לחלוטין, כמו נאסד"ק, יכולות לבצע את מכירות הנעילה כמעט בן רגע, אך ל-NYSE נדרש פעמים רבות קצת יותר זמן, מפני שאותם "עושי שוק" צריכים להחליט אם לסגור כל מניה בצורה ידנית או אלקטרונית. משך זמן המחשבה האנושי, קצר ככל שיהיה, במקרה הזה הוא ריאלי למסחר בבורסה.