אחרי פיצוץ עמוס 6: ספייס X תשגר הלוויינים החדשים של חלל

הטראומה מפיצוץ עמוס 6 חלפה: חלל תקשורת שבבעלות שאול אלוביץ' חתמה על שני הסכמי שיגור חדשים עם ספייס X שבבעלות המיליארדר אילון מאסק ■ לוויין עמוס 17 מתוכנן להיות משוגר לחלל במהלך הרבעון השני של 2019

אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX / צילום: רויטרס
אלון מאסק, מנכ"ל SpaceX / צילום: רויטרס

פיצוץ הרקטה פלקון 9 של חברת ספייס איקס האמריקאית, שהוביל לפני כשנה להשמדת לוויין התקשורת הישראלי עמוס 6 - לא מרתיע את חלל תקשורת : היום (ד') דיווחה החברה שבבעלות איש העסקים שאול אלוביץ', כי חתמה על שני הסכמי שיגור חדשים עם החברה שבבעלות המיליארדר אילון מאסק.

מדובר בשיגור של שני לווייני תקשורת חדשים, עמוס 17 ועמוס 8, המתוכננים בשלוש השנים הקרובות ויאפשרו את הרחבת השירותים שמוכרת חלל תקשורת. הלוויין הראשון שישוגר לחלל הוא עמוס 17, שחלל תקשורת רכשה מבואינג האמריקאית ויחליף את עמוס 5, שבחודש נובמבר 2015 אבד בחלל והקשר איתו ניתק. עמוס 5 יוצר עבור חלל תקשורת בידי התאגיד הרוסי רשטנב.

עמוס 17 מתוכנן להיות משוגר לחלל במהלך הרבעון השני של שנת 2019 ולפי ההודעה שחלל תקשורת מסרה היום לבורסה, הוא מתוכנן כך שיספק שירותים לתקופה של 19 שנה.

מתוקף ההסכם שנחתם בין ספייס איקס האמריקאית לבין חלל תקשורת, השיגור של עמוס 17 יעשה בחינם, וזאת לאחר שהחברה הישראלית כבר שילמה לחברה האמריקאית על שיגור הלוויין עמוס 6 שלא התקיים, בשל פיצוץ הרקטה שהיתה אמורה לשאת אותו לחלל וזאת יומיים טרם מועד השיגור המתוכנן.

חלקו השני של ההסכם עם ספייס איקס עוסק בשיגור של הלוויין עמוס 8, שימלא את המשימות שיועדו ללוויין עמוס 6, ובמרכזן אספקת שירותי תקשורת לחלקים ביבשת אפריקה. השיגור של עמוס 8 מתוכנן למחצית השנייה של שנת 2020, וגם הוא יעשה באמצעות הרקטה פלקון 9.

לפי חלל תקשורת, בתמורה לשיגור זה היא תשלם לספייס איקס סכום שלא יעלה על 62 מיליון דולר. מתוקף ההסכם, ספייס איקס גם פוליסת אחריות צד ג' לוויין- שתכסה את חבות החברה במקרה שייגרם נזק ממוני לצד שלישי במהלך השיגור או ההכנות אליו וזאת בהתאם לכללי רשות התעופה הפדראלית בארה"ב.

עדיין לא ברור איזו חברה תייצר עבור חלל תקשורת את הלוויין עמוס 8, ששיגורו מתוכנן לעוד כשלוש שנים. החברה כבר פנתה לכמה יצרניות של לוויינים תקשורת בעולם, בהן גם לתעשייה האווירית למען קבלת הצעות מחיר. התעשייה האווירית פיתחה ויצרה עבור חלל את הלוויין עמוס 6 שהושמד לפני כשנה- ומאז מובילה קמפיין נרחב במשרדי הממשלה להקצאת סכומי כסף קבועים שיאפשרו את שימור תעשיית לווייני התקשורת בארץ. בימים אלה חלל תקשורת מקיימת תהליך של בחינת ההצעות שהתקבלו מחלק מהחברות.

בעקבות לחצים מצד התע"א, להקצאת תקציבים ייעודיים שיאפשרו את קיום תעשיית לווייני התקשורת, הקים משרד המדע ועדה בראשות המנכ"ל שלו, פרץ וזאן. בתום דיוניה המליצה הוועדה על הקצאה של עשרות מיליוני שקלים לתחום זה- אך לדברי גורמים שמעורבים בנושא עד כה הכספים טרם הועברו. בחודשים האחרונים הזהירו בכירים בתע"א כי עיכובים אלה מעמידים את פעילות החברה בתחום לווייני התקשורת בסימן שאלה.

חרף הניסיון הקודם והטראומטי של חלל תקשורת לשגר לחלל לוויין באמצעות הרקטה פלקון 9- בחברה מביעים ברקטה זו ובספייס איקס אמון מוחלט. גורם שמעורב בתעשייה זו אמר היום ל"גלובס" כי לאירוע מלפני כשנה, שבו נהרס הלוויין בעקבות כשל שהוביל לפיצוץ הרקטה, אין משמעות על המשך הפעילות מול ספייס איקס: "בשנה שחלפה מאז הפיצוץ, ספייס איקס ביצעה עוד 15 שיגורים מוצלחים לחלל- נתון שמוכיח שמדובר במשגר אמין ובחברה מצוינת. תקלות, כמו זו שאירעה בספטמבר שעבר והובילה להרס עמוס 6, קורות כל הזמן ובכל חברה", אמר.

לדברי הגורם "במחצית השנייה של 2018 ספייס איקס כבר תתחיל לבצע שיגורים מאוישים לחלל- נתון שמעיד כי מדובר ביכולות שיגור טובות ובטוחות".

בעקבות הפיצוץ של עמוס 6, חלל תקשורת קיבלה כ 173 מיליון דולר ככספי ביטוח וכעת היא מקיימת הליך בוררות על פיצוי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מהתע"א- וזאת בשל טענות על עיכובים במועד מסירת עמוס 6.

מניית חלל תקשורת הגיבה לעדכון על ההסכם עם ספייס איקס בקפיצה של כ-5%, אולם בהמשך היום המגמה נחלשה והעליות בה עמדו בשעות הצהריים על כ-2%-3%.

כך או אחרת, המגמה החיובית במסחר היומי מגיעה אחרי רצף אירועים וחדשות שליליים שסיפקה חלל תוך קצת יותר משנה, ובאו לידי ביטוי בצלילה של כ=50% בשווי החברה מאז הפיצוץ של עמוס 6.

חקירת רשות ני"ע שהחלה ביוני האחרון, בנוגע לעסקאות הקשורות לקבוצת יורוקום הפרטית של שאול אלוביץ', שהתרחבה גם לעסקיה של חלל תקשורת, לא תרם לשינוי הסנטימנט, ולאחר גל הירידות, שוויה של חלל תקשורת כיום עומד על כ-420 מיליון שקל.

כאמור, על רקע רצף האירועים השליליים שפקדו את החברה, חלל תקשורת סיכמה את מחצית השנה הראשונה של 2017 בהפסד של כ=11 מיליון דולר, אחרי שהפסדיה לשנת 2016 כולה הצטברו לכ-30 מיליון דולר.

בסיכום מחצית השנה החברה נהנתה מעלייה של כ-5% בהכנסותיה שהצטברו לכ-36 מיליון דולר, בעיקר בזכות הרחבת שירותי התקשורת שהיא מספקת לממשלה, אולם עלות הפעילות של החברה עלתה בצורה משמעותית, בעיקר בשל עלייה בהוצאות בגין שירותי הלוויין "עמוס 7", שהחל לפעול בסוף חודש פברואר ומספק כיום חלק מהשירותים שתוכננו להתבצע באמצעות "עמוס 6".