בעקבות הפיטורים הצפויים: ועד עובדי ECI פותח בסכסוך עבודה

(עדכון) - הנהלת החברה מתכוונת לפטר כ-100 עובדים בשבועיים הקרובים ■ "תופסים את שאול שני כאשם מרכזי בסיטואציה(...) המטרה מבחינתו היא להשקיע כמה שפחות בחברה, לטייב אותה כמה שיותר ולמכור אותה" ■ החברה:"שוק הטלקום העולמי מאלץ חברות רבות בעולם להודיע בחודשים האחרונים על צעדי התייעלות וצמצום משמעותי בכח אדם"

הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות

ועד העובדים של ECI הכריז הבוקר (ה') על סכסוך עבודה בחברה, בעקבות כוונת ההנהלה לפטר 100 מעובדי החברה. ECI מעסיקה כ-900 עובדים בישראל, מהם כ-150 במרכז הפיתוח בעומר והשאר במרכז הפיתוח בפתח תקווה. בנוסף לעובדים בישראל, מעסיקה החברה כ-800 עובדים נוספים בחו"ל, בהם כ-150 במרכז פיתוח בבנגלור הודו, ו-150 במרכז פיתוח בסין.

בשבועות הקרובים מתכוונת ההנהלה לקיים משא ומתן בנושא הפיטורים עם ועד העובדים. מרבית המפוטרים יהיו מישראל, אך לא רק. ההערכה היא כי כ-80% מהם יהיו מהנדסים.

לדברי יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, "אנחנו תופסים את שאול שני כאשם מרכזי בסיטואציה. הוא קנה את החברה לפני כמה שנים, וכמו כל בעלי שליטה המטרה מבחינתו היא להשקיע כמה שפחות בחברה, לטייב אותה כמה שיותר ולמכור אותה. הוא שתה ממנה לא מעט מהמזומנים ובעצם, מאז הרכישה הוא לא משקיע בפיתוח. הבוקר הלכנו לבית של שאול שני בכפר שמריהו, לטירה שלו בכפר שמריהו, ועשינו שם השכמה.

"בשנה האחרונה אנחנו במו"מ עם ההנהלה, אחרי ש-800 עובדי החברה התארגנו בהסתדרות. המו"מ היה בגרירת רגליים של ההנהלה, והתחלנו לחמם מנועים ולהיערך לסכסוך בדרישה לחתום איתנו על הסכם עבודה קיבוצי. לפני שבועיים שלחנו לשאול שני מכתב מטעם ועד העובדים, הוא הבטיח שהוא יתייחס, אבל אתמול, בצעד חריג וחריף ביחסי עבודה, הודיעו לוועד על רצון לקיים תהליכי התייעלות של 100 עובדים בתוך שבועיים, למרות שעל פי הדין יש להם מחויבות לקיים איתנו מגעים בנושא. אנחנו נערכים לצעדים ארגוניים ולבלאגן, כנראה שכבר בשעתיים הקרובות נודיע על סכסוך עבודה. אנחנו מצפים לחלופות להתייעלות ודורשים הסכם קיבוצי".

מ-ECI נמסר בתגובה: "ECI רשמה הישגים רבים בשנה החולפת וצמחה משמעותית במכירות. עם זאת, שוק הטלקום העולמי, המתאפיין בתחרות גבוהה ובשינויים רבים, מאלץ חברות רבות בעולם להודיע בחודשים האחרונים על צעדי התייעלות וצמצום משמעותי בכח אדם. נוסף לכך, ECI מתמודדת עם התפתחויות חיצוניות בישראל הפוגעות פגיעה קשה ברווחיותה: צמצום גדול מאוד בתמיכה שמקבלת החברה מהרשות לחדשנות והתחזקות משמעותית בשער השקל לעומת הדולר.

"לאור זאת, נאלצת החברה להודיע היום על צמצום של כ-6% ממצבת כח האדם שלה, על מנת להבטיח מבנה עלויות תחרותי ולחזק את יכולותיה להמשך הדרך. מנכ"ל ECI, דאריל אדוורדס, אמר היום לעובדים: "מדובר בכורח הנובע מצרכים כלכליים ומיועד לחזק את החברה ולהבטיח את מקום העבודה של כולנו בעתיד. לצערנו הרב, ניאלץ להיפרד מעובדים טובים שתרמו רבות לחברה. ההנהלה תעשה ככל יכולתה כדי לסייע לעוזבים ובכלל זאת סיוע בפעולות השמה והכשרה אם יידרשו. בסופו של התהליך הנוכחי, החלק הארי של עובדי החברה יישאר לעבוד בחברה תחרותית, טובה ויציבה יותר - זו המטרה העליונה".

על פי ההערכות, ECI מוכרת בכ-400 מיליון דולר לשנה, כאשר כ-40% מהמכירות מתבצעות בהודו, ועברה בשנים האחרונות לרווחיות, לאחר שבשנים 2011-2013 החברה ספגה הפסדים. השנה הודיעה רשות החדשנות על קיצוץ התמיכה בה בכשני שליש. טרם הקיצוץ, התמיכה נעה בין 10 ל-15 מיליון דולר, והשנה היא תעמוד על בין 3 ל-5 מיליון דולר בלבד. חשוב לציין ש-ECI היא חברה פרטית, ולכן אין פרסומים על התנהלותה הכספית, אבל ככל הנראה לא נמשכו בדיבנדים, לאחר שבשנות ההפסד, הזרימו כל הנראה הבעלים, שאול שני ואשמור הבריטית (שמאז יצאה מהחברה) יותר ממאה מיליון דולר לחברה, וכרגע ברמת הרווחיות מדובר על עשרות מיליוני דולרים בודדים בשנה.