מחר שביתה ב-ECI: פורסמה רשימה של 63 מיועדים לפיטורים

(עדכון) - כל העובדים המיועדים לפיטורים הם אנשי פיתוח, מקרב כ-450 מהנדסים שמעסיקה החברה בישראל ■ פגישת מו"מ בין ועד העובדים להנהלה שהתקיימה היום הסתיימה ללא התקדמות

הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת
הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת

שבועיים לאחר הודעת הנהלת ECI על כוונתה לפטר כ-100 עובדים, מסרה אתמול (א') ההנהלה לוועד העובדים רשימה של 63 עובדים המיועדים לפיטורים. במקביל שלחה ההנהלה מכתבים לעובדים המיועדים לפיטורים, בהם נכתב כי אם לא יוגש ערעור על הכוונה לפטרם או שערעור שיוגש יידחה, הפיטורים שלהם ייכנסו לתוקף בתאריך שייקבע בהמשך. כל העובדים הם אנשי פיתוח, מקרב כ-450 מהנדסים על פי הערכה שמעסיקה החברה בישראל. ECI מעסיקה כ-1,700 עובדים בסך-הכול בכל העולם, כ-850 מהם במשרדיה בפתח-תקווה ובעומר. 

לאור זאת, ועד העובדים הכריז היום כי מחר (ג') תתקיים שביתה בחברה. מדובר ההסתדרות נמסר:
"לפני זמן קצר הסתיים המשא-ומתן בין הנהלת ECI לבין ועד העובדים בחברה ואיגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות. על רקע הפערים בין הצדדים, ההידברות הסתיימה ללא תוצאות.
בשל כישלון המו"מ: כ-850 עובדי ECI ישביתו מחר באופן מלא את פעילות החברה. במסגרת העיצומים יופסקו כל עבודות הפיתוח ולא תינתן תמיכה ללקוחות החברה בארץ ובחו"ל".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, מסר: "צר לי שההנהלה מתנהלת באטימות מוחלטת ופוגעת בעתיד החברה. אנו מתכוונים להיאבק, עד שהנהלת החברה תתעשת ותהיה ניאותה לנהל משא-ומתן בהגינות ובתום-לב".

מאז ההכרזה על תוכנית הפיטורים מפגינים כמה עשרות עובדים כמעט מדי יום מול בתי בכירי החברה, ובעיקר מול בית הבעלים שאול שני בכפר שמריהו, שם התקיימה הפגנה גם הבוקר. בשעה 14:00 התקיימה פגישת מו"מ בין ועד העובדים להנהלת החברה, שהסתיימה בתוך 20 דקות ללא התקדמות. לדברי העובדים, ההנהלה דרשה הסכמה לרשימת המפוטרים לפני דיון בצעדים אחרים. אנשי הוועד סירבו, והמו"מ הגיע למבוי סתום. 

העובדים טוענים כי בלתי לגיטימי ש-ECI תעביר משרות מישראל למרכזי הפיתוח שלה בהודו ובסין, כשבמקביל היא מקבלת מהמדען הראשי תמיכות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. על פי הערכות, מדובר בכ-55 מיליון שקל בשנה.

בחברה אומרים בתגובה כי הטענה שמדובר בפיטורי נוחות חסרת יסוד, ומנמקים את הפיטורים בהיחלשות מסוימת בשוק ציוד הטלקום, הממתין להבשלת טכנולוגיית הדור ה-5 בסלולר; בהתחזקות השקל; ובהפחתה של תמיכת המדען הראשי בחברה ב-20 מיליון שקל בשנה האחרונה. החברה מוכרת בקרוב ל-400 מיליון דולר בשנה, אך בתחילת העשור היו לה כמה שנים הפסדיות, בהן הזרימו הבעלים שאול שני ואשמור הבריטית סכום מוערך של כ-200 מיליון דולר לחברה. ב-2014 קנה שני את חלקה של אשמור בסכום מוערך של כמאה מיליון דולר ומאז הוא הבעלים היחיד.

על פי הערכות, החברה מצויה בתזרים שלילי של כ-20 מיליון דולר, אולי בשל ניסיון להחזיר לשני את השקעותיו בשנות ההפסד. בפגישת מו"מ ארוכה שקיימה ההנהלה עם ועד העובדים ונציגי ההסתדרות המלווים את הוועד ביום חמישי האחרון הציעו העובדים להשתתף זמנית בצמצום עלויות לסגירת הגירעון, כדי למנוע את הפיטורים, באמצעות פגיעה מסוימת בתנאים. כמו כן הוצע לאפשר תוכנית פרישה מרצון ולהשתמש בעזיבה של כמה עשרות עובדים בשנה, המחליפים עבודה, כדי לצמצם את היקף הפיטורים.

הצעות הוועד לא התקבלו, אך ההנהלה אמרה כי היא מחויבת לנסות להגיע לרשימת מפוטרים מוסכמת, בהתאם להסכם הקיבוצי להסדרת יחסי עבודה בין ההסתדרות לתעשיינים. ההסכם קובע כי אם לא מושגת הסכמה על רשימת המפוטרים הנושא מועבר להכרעת בורר. באיגרת ששלחה ההנהלה לעובדים בשבוע שעבר נכתב: "ההחלטה על הליך הפיטורים התקבלה לאחר בחינת כל האופציות האחרות להבראת החברה. בכדי שהחברה תוכל להמשיך את פעילותה ולתפקד, אין מנוס מצמצום כוח אדם בחברה. הביטוי האומלל בו משתמש הועד, 'פיטורי נוחות', רחוק מהמציאות כרחוק מזרח ממערב. אנו חוזרים ומזכירים את הסיבות לפגיעה המהותית ברווחיות החברה: קיצוץ חד במענקי המו"פ, תיסוף של מעל 10% בשער השקל ותחרות מחירים חזקה בשוק. החיסכון הכולל אליו אנו שואפים הוא מעל 20 מיליון דולר לשנה כאשר החיסכון כתוצאה מצמצום מספר העובדים מהווה פחות מחצי מתכנית ההתייעלות".

ההנהלה טענה במכתב כי נתונים על מצבה הכלכלי של החברה הוצגו לוועד העובדים, אך במקום להבין הם בחרו "בצעדי התנגדות שאינם לגיטימיים ומלווים בהשמצות פרועות כנגד מנהלי החברה. על זה הוסיפו פעולות חסרות אחריות הפוגעות ישירות בחברה, בעובדיה, בשמה הטוב וביחסיה עם לקוחותיה. חלק מהפעולות הנ"ל הן הפרה של הסכמי סודיות ומנוגדות לקוד האתי של החברה. בימים האחרונים חברי הועד אף מאיימים על עובדים המסתייגים מדרכי הפעולה של הועד. אנו פועלים בהפרות אלו במישור המשמעתי".

ההנהלה הכחישה במכתבה כי היא מושכת זמן במו"מ על הסכם קיבוצי, הנמשך מזה שנה וחצי: "נמשיך וננהל [את המו"מ] בכבוד ובהגינות עד להגעה להסכם קיבוצי - כזה המתאים לצרכי העובדים ולצרכיה של חברת הייטק במאה ה-21. ברור מאליו שאין ולא היה כל קשר בין מהלך הצמצומים לבין המו"מ להסכם קיבוצי".

ההנהלה הדגישה במכתבה כי לאור זאת שחלפו שבועיים מהכרזת סכסוך העבודה בחברה, ועד העובדים, המלווה על ידי איגוד עובדי ההייטק בהסתדרות, בראשות יקי חלוצי, יכול להכריז על שביתה וצעדים ארגוניים אחרים. על רקע זה הבהירה ההנהלה כי עובדים שאינם מעוניינים לשבות אינם מחויבים בכך: "זוהי החלטה אישית של כל אחד ואחת מכם לפעול על פי שיקול דעתכם בלבד! אנו קוראים לכל אחד מכם לשקול את החלטתו, על השלכותיה, בכובד ראש ולפעול על פי מצפונו. חשוב לזכור ששביתה עלולה לפגוע פגיעה עסקית קשה בחברה. זו איננה אמירה בלבד - זו המציאות וכדאי להבינה היטב. במקרה שתוכרז שביתה, משרדי החברה יהיו כמובן פתוחים וכולכם מוזמנים להמשיך לעבוד כרגיל". בהמשך היום, כאמור, הוכרז על שביתה בחברה שתתקיים מחר. 

בעקבות פרסום רשימת המפוטרים אתמול שלחו העובדים מכתב לחברי הכנסת: "רגע לאחר קבלת כספי המדען הראשי ומיד לאחר זכיה בחוזה ענק וארוך שנים מול משרד הביטחון (עליו דווח בשבוע שעבר, נ"י), הנהלת החברה הודיעה בגסות רוח ובציניות על פיטורים מידיים של מאה עובדים… מצבת העובדים בארץ דוללה בעשור האחרון לתהום חסרת תקדים, וכעת אנו מהווים פחות ממחצית עובדי החברה בעולם. זה לא מפריע לחברה ליהנות מכספי המדינה, ולהעביר בהדרגה ובהתמדה פעילות לסניפי החברה בהודו וסין".

בהמשך קראו העובדים לחברי הכנסת לסייע במאבקם והוסיפו כי העברת משרות פיתוח למזרח תביא לכך ש"לילדינו לא תהיה סיבה ללמוד מקצועות טכנולוגיים, לא תהיה להם אפשרות לבנות את עתידם בארץ וסופנו בהגירה חסרת תקדים אל מחוץ למדינה. אנו פונים אליך בבקשה - התערב כדי לפתור את המשבר לפני שנאבד לחלוטין את דרכנו. הנהלת החברה אחראית למעשה לפגיעה במאות עובדים ישראלים בה בעת שהיא נהנית מהטבות מדינת ישראל. אנו רואים בכך ממש קריאת תיגר צינית על מוסדות המדינה".

מ-ECI נמסר בתגובה: "עם תום 10 ימי היוועצות בין הנהלת ECI לנציגות העובדים וההסתדרות, הנהלת החברה החלה היום בהליך פיטורי צמצום. הנהלת החברה עשתה מאמצים רבים ונקטה במהלכים מוקדמים רבים כדי לנסות ולמנוע את הפיטורים הללו. אולם המהלך נדרש כדי להגן על החברה. אחריותה של ההנהלה לעתידה של החברה ולעתידם של כלל עובדיה מחייבת אותה לנקוט במהלך הצמצומים. בעקבות דיונים חוזרים ומיצוי אלטרנטיבות נוספות הצליחה ההנהלה בכל זאת לצמצם משמעותית את מספר העובדים שייאלצו לעזוב, והוא יעמוד על 80 עובדים ולא 100כפי שנמסר תחילה, כאשר רק 63 מתוכם יעזבו מיידית ויתרת העובדים בהמשך השנה, על פי החלטת ההנהלה".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, יקי חלוצי, אמר הבוקר כי הנהלת החברה הוכיחה בהתנהלותה אטימות: "צר לנו כי במקביל לניסיונות ההיוועצות, החברה עדיין מנסה לזרוע דיסאינפורמציה ובוחרת להלך אימים על העובדים. לא זו הדרך והעובדים נחושים היום יותר מתמיד. המאבק של עובדי ECI מסמל את המאבק של כל החברה הישראלית להצלת תעשייה כחול לבן ולהעברת מסר תקיף לכל מעסיק שנהנה מהארנק של המדינה אך עיוור לערכיה. אנו תקווה כי נבחרי הציבור יהיו שותפים לאמירה ולעשייה שתוכיח כי העובדים בישראל הם לא רק מספרים בטבלאות אקסל".