SpaceX שיגרה לחלל בהצלחה לוויין עבור ממשלת ארה"ב

השיגור של הלוויין "זומה" משמש עפ"י פרסומים שונים למשימות סודיות

האנגר של חברת Space X / צילום: שאטרסטוק
האנגר של חברת Space X / צילום: שאטרסטוק

חברת החלל המסחרית SpaceX שיגרה בהצלחה לוויין סודי בשם "זומה" לחלל עבור ממשלת ארה"ב. זהו השיגור הראשון שלה השנה והמשימה הסודית ביותר של החברה עד כה.

מעט מאוד ידוע על השיגור המסווג. בעבר החברה עשתה שיגורים סודיים עבור חיל האוויר האמריקני ומשרד הסיור הלאומי, אבל זו הפעם הראשונה בה שם הסוכנות הממשלתית שמאחורי השיגור אפילו לא ידוע. נורת'ורפ גרומן, חברת חלל מוירג'יניה שמעורבת במשימה של זומה אמרה כי "עשינו מאמצים גדולים כדי להבטיח תרחיש בר השגה עם סיכון קטן לזומה".

שיגור זומה תוכנן בתחילה לנובמבר, אבל עוכב בשל בעיות עם המעטפת האווירודינמית של הכלי. לאחר מכן היו עיכובים נוספים בשל מזג האוויר ולבסוף המשימה יצאה לפועל אתמול (א'). לאחר פריסת הלוויין, טיל פלקון 9 נחת בהצלחה באיזור הנחיתה שבנמל החלל קייפ קנוורל של חיל האוויר האמריקאי בפלורידה.

השלמת המשימה של זומה תאפשר ל- SpaceX להתרכז בשיגור ההדגמה הראשון של מערכת Falcon Heavy, שמכילה 3 טילי פלקון 9 הקשורים יחד כדי ליצור מערכת שיגור בעלת עצמה הגדולה ביותר מפי 2 מזו שנמצאת בשימוש של כל טיל אחר כרגע.

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה שעומד בראש SpaceX, אמר כי Falcon Heavy ששיגורה עוכב במשך שנים תבצע את שיגור ההדגמה בסוף ינואר וכי המערכת תישא את מכונית הטסלה הפרטית שלו לחלל. למרות זאת, הוא הזהיר מספר פעמים שייתכן שההדגמה תיכשל.

בנובמבר דווח באתר ארסטכניקה שלוויין זומה שייך למשרד הסיור הלאומי, סוכנות אמריקאית שמפתחת ומתחזקת לוויינים למטרות ריגול. משרד הסיור הלאומי הכחיש. חברת SpaceX השלימה 18 משימות ב-2017, יותר מכל חברה דומה במגזר הפרטי.