עובד ECI נפגע מגז פלפל במסגרת סכסוך העבודה

חילוקי דעות בין עובדי החברה להנהלה והמאבטחים על זהות התוקף

עובדי ECI הותקפו באלימות ובגז מדמיע ע"י מאבטחים בריונים ששכרה הנהלת החברה / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי ECI הותקפו באלימות ובגז מדמיע ע"י מאבטחים בריונים ששכרה הנהלת החברה / צילום: דוברות ההסתדרות

דוד צבי, עובד משק ב-ECI מזה 19 שנים, נפגע הבוקר מגז מדמיע בכניסה למשרדי החברה בפתח תקווה. עובדים שהיו במקום טוענים כי עובדת בהנהלת החברה שרצתה להיכנס לבניין היא שהתיזה את הגז, זאת בעוד ההסתדרות הוציאה הודעה שטוענת שמדובר במאבטחים ששכרה החברה לשמור על הכניסות למשרדים. ב-ECI העלו טענה הפוכה: "פעילי ההסתדרות התיזו גז מדמיע על עובדים שניסו להיכנס לבניין בתחילת יום העבודה ועל המאבטח שהוצב בכניסה. העובדים קבלו טיפול במקום, הנהלת ECI תגיש תלונה רשמית למשטרה".

צבי, ששוהה בבית החולים בילינסון, סיפר ל"גלובס": "עמדתי בכניסה, עם הידיים בתוך הכיס, עומד מול האנשים. אישה אחת שרצתה לעבור, איכשהו הזיזה אותי, לא התנגדתי, היה עוד בחור אחד שהייתי מולו, באותו זמן הרגשתי פתאום פלפל בתוך הגרון והעין. לא יכולתי לנשום, כמעט איבדתי הכרה. לא היה לי אוויר. לא יודע מי עשה את זה, כי מולי לא היו אנשים של איסיאיי או אנשים אחרים. זה ממש לא אנושי, לשים גז בתוך העין והפה זה לא אנושי. אני חושב בכוונה עשו לי את זה, אבל לא ראיתי אף אחד כי אני לא יכול לראות. גם עכשיו העיניים שלי עצומות, כואב לי לפתוח אותן. לא עשיתי שום דבר, התעללו בי.

לפני יומיים גם, לקחו לי את הטלפון מהיד, מאחורה, באתי לצלם, עקמו לי את היד, שברו לי את המסך של הטלפון הביריונים. ביקשתי מהקב"ט תמצא את הבנאדם, הוא אומר אני לא יודע. אמרתי לו אני הולך למשטרה להתלונן, הוא אומר לי אל תלך. אמרתי יש מצלמות. אף אחד לא איכפת לו ממני ב-ECI".

- אתה מועמד לפיטורים?

"לא, אבל זה לא שייך. אנחנו ביחד, כולנו משפחה אחת. אני אוהב את איסיאיי, את האנשים, את המנהלים אני אוהב, את כולם".

גיורא ביתן סמנכ"ל כספים של ECI אמר: "פעולות אלימות מסוג זה אינן מקובלות ואנו מגנים אותה. אנו מכבדים את זכות העובדים לשבות כזכות דמוקרטית לכל אדם, אך מפצירים בכם לכבד ולנקוט בדרך שאינה אלימה. ההנהלה עשתה את כל שביכולתה להפסיק את השביתה, אך פעילי ההסתדרות העלו את רמת האלימות לסף בלתי הגיוני שחוסמים פיזית את כניסת העובדים לעבודה, ודוחפים את העובדים שאינם לוקחים חלק בשביתה האלימה והבריונית הזאת".

עובד שהיה בסמוך לדוד צבי בזמן שנפגע סיפר ל"גלובס": "עמדנו פה בכניסה, עשינו חסימה פאסיבית, הגיעו כמה עובדים לא חכמים במיוחד שהחליטו להיכנס דווקא במקום הכי גרוע, איפה שכל המאבטחים נמצאים. אחד העובדים, בשם דוד, התקרב אלינו וניסה לעזור לנו. איכשהו הגיע גז פלפל, לא יודע מי עשה את זה, דוד קיבל את זה בפנים, מיד אחרי זה כולם מסביב נפלו. אנחנו, המאבטחים. היה שם מן ענן כזה".

- מי עשה את זה?

"עשינו בירור וניסינו לברר אם זה מישהו מאיתנו. אף אחד לא אמר שזה הוא. אנחנו לא יודעים. עכשיו עושים לנו הפגנת נגד בלובי, עובדים אחרים. כותבים שם בשלטים 'אנחנו פה ביום שאחרי'".

- לא הגזמתם קצת עם הניסיונות לחסום פיזית עובדים מלהיכנס למשרדים? זכותם לחשוב אחרת ולא לרצות להשתתף בשביתה.

"אנחנו חייבים לאכוף את השביתה".

- אתם לא חייבים, אתם צריכים לתת לאנשים לעשות מה שאומר להם שיקול הדעת שלהם.

"בסופו של דבר יש אנשים שנכנסים".

- כן, אבל רק אחרי עימות פיזי.

"איפה שנמצאים המאבטחים, הם אלה שמחוללים את העימות הפיזי. במקומות שאין מאבטחים לא קורה כלום. אין שום עימות. עובדים נכנסים. כמובן שמנסים לשכנע אותם, אבל נכנסים".