המחוזי: תביעה ב-5 מיליון אירו נגד מנהלי עיזבונו של יולי עופר

התביעה הוגשה בטענה כי יש לממש ערבות שנתן יולי עופר ז"ל לבנק CIB ההונגרי, הבנק המלווה של פעילות קבוצת CEE ■ הבנק מבקש לממש את הערבות שהעמידו המנוח ואלמנתו לחובות הקבוצה כלפי הבנק בסך של כ-20 מיליון שקל

יולי עופר / צילום: תמר מצפי
יולי עופר / צילום: תמר מצפי

איל ההון יולי עופר הלך לעולמו בספטמבר 2011, אבל המאבקים הכספיים סביב עיזבונו אינם מפסיקים גם בחלוף מעל 6 שנים למותו. הבוקר (ד') הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך כ-5 מיליון אירו כנגד מנהלי עיזבונו של יולי עופר ונגד אלמנתו רות עופר, בטענה כי יש לממש ערבות שנתן המנוח לבנק CIB ההונגרי, הבנק המלווה של פעילות קבוצת CEE בהונגריה.

קבוצת CEE, שאגרות החוב שלה נסחרו בבורסת תל-אביב, שהייתה בשליטתם של המנוח ושל רות עופר, קיימה פעילות נדל"ן בהונגריה. במסגרת זו, נטען, נטלו חברות הקבוצה אשראים מבנק CIB. בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלעה הקבוצה מומשו בטוחות שהועמדו לטובת הבנק, אך אלה לא כיסו את מלוא חוב הקבוצה. כעת מבקש הבנק לממש את הערבות שהעמידו המנוח ואלמנתו לחובות הקבוצה כלפי הבנק בסך של כ-20 מיליון שקל.

לטענת הבנק, הוא העניק הלוואות לחברות שהיו באותה עת בשליטתו יולי עופר, ובהן Andrassy-Viola Kft ו-Y.O. Global Kft. על-פי התביעה, בפברואר 2011 חתמו יולי ורות עופר על הסכם הערבות להבטחת התחייבויותיהן של החברות לבנק, במסגרתו הוגבלה ערבותם לבנק עד לסך של 2.1 מיליון אירו בגין התחייבויותיה של חברת AV וסך של 3.4 מיליון אירו בגין התחייבויותיה של חברת YO - תקרת ערבות של 5.5 מיליון אירו.

לטענת הבנק, באמצעות עורכי הדין רותה לובן ושלומי שניידר ממשרד יגאל ארנון ושות', במועד פטירתו של יולי עופר יתרת חובן של החברות לבנק עלתה על תקרת הערבות ועמדה על סכום כולל של כ-15.2 מיליון אירו. על-פי התביעה, באפריל 2012 הגיש הבנק תביעת חוב למנהלי העיזבון, עורכי הדין צבי אפרת ורובי בכר, בבקשה למימוש הערבות, אך מנהלי העיזבון הכחישו את חבותו של העיזבון כלפי הבנק "בתואנות-שווא", כלשון התביעה.

סביב עיזבונו של יולי עופר התנהלו בשנים האחרונות מספר סכסוכים משפטיים - האחד סביב הלוואה של מיליוני שקלים שנתן יולי עופר בשנת 2003 לקרובת משפחתו, אסתר עופר, גרושתו של שריה עופר, אחיינם של יולי וסמי עופר ז"ל. ההלוואה - שלא הוחזרה עד היום, כיוון שאסתר עופר פשטה את הרגל - אמורה הייתה להיות מוחזרת באמצעות מכירת ביתה של אסתר עופר במושב היוקרתי בית ינאי שבשרון.

סכסוך משפטי נוסף עסק בתביעה שהגישה חברת לפידות ב-2013 נגד עיזבון יולי עופר, נגד חברת CEE שהייתה בשליטתו ונגד אלמנתו של עופר, רות, ונגעה להסכם שנחתם בין חברת CEE לבין לפידות לרכישת מניות של חברת אינוונטק ב-3 מנות. לטענת לפידות, כתוצאה מן ההסכם נותרה בידיה אופציית PUT לחייב את CEE לקנות 11% ממניות אינוונטק בסכום של כ-17 מיליון שקל.

מעו"ד אלי כהן ממשרד גורניצקי ושות', בא כוחם של מנהלי העזבון נמסר בתגובה: "מנהלי העזבון קיבלו את התביעה אך היום, ויגישו את התייחסותם לבית המשפט הנכבד".